• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (bonus)
    Anonym (handlar) skrev 2022-06-16 15:03:20 följande:
    Och inte verkar det ju bli bättre med den saken utifrån hur du agerar och uttrycker dig om hans barn och om huruvida det är okej för föräldrar att ha nära och kär kontakt med sina vuxna barn. Jag förstår att han blir kluven där. Han vill vara nära sitt barn, du ser det som onormalt och allt möjligt och sätter press på honom att välja dig framför sitt barn så att han känner att han ens måste välja. 
    Isåfall måste han vara tydlig och säga att det är det viktigaste för honom, så att jag kan göra vad jag vill. 

Det är inte så att jag tycker det är onormalt kanske, men absolut inte så vanligt att en 19 åring ensam njuter av en bonusmamma och sin pappa i samma rum. 

Jag kan åka med mitt barn utan problem, men hen åker hellre med sin partner, vilket är det normala i min värld. Jag skulle dessutom aldrig ens våga be min partner att vilja åka med och själv betala 20 tusen för att tillbringa den veckan med mig och mitt vuxna barn. Inte en chans att jag utsätter honom för det.

Det var samma sak när mitt barn ville komma och bo hos oss i hans hus, så tillät han inte mitt vuxna barn att bo där om det var med sin partner, utan bara om hen sov över ensam. Det tyder ganska mycket på att det inte är lika roligt på andra hållet med styvbarn.
  • Fossil
    Ess skrev 2022-06-16 13:03:44 följande:
    Ha ha ha ha, det är säkert bara att välja och vraka bland alla kvinnor som drömmer om att slösa bort 20 000 på en resa där det ska delas rum med en vuxen särkull?
    Instämmer, innan jag gjorde det hade hela helvetet frusit till is.
    Jag hade inte följt med om det var gratis heller.

Möjligtvis om jag hade fått bo på ett annat hotell.
  • Anonym (handlar)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 16:10:24 följande:
    Isåfall måste han vara tydlig och säga att det är det viktigaste för honom, så att jag kan göra vad jag vill. 

Det är inte så att jag tycker det är onormalt kanske, men absolut inte så vanligt att en 19 åring ensam njuter av en bonusmamma och sin pappa i samma rum. 

Jag kan åka med mitt barn utan problem, men hen åker hellre med sin partner, vilket är det normala i min värld. Jag skulle dessutom aldrig ens våga be min partner att vilja åka med och själv betala 20 tusen för att tillbringa den veckan med mig och mitt vuxna barn. Inte en chans att jag utsätter honom för det.

Det var samma sak när mitt barn ville komma och bo hos oss i hans hus, så tillät han inte mitt vuxna barn att bo där om det var med sin partner, utan bara om hen sov över ensam. Det tyder ganska mycket på att det inte är lika roligt på andra hållet med styvbarn.
    Ja, ni verkar ju inte kommunicera så bra över lag och ingen av er gillar den andres barn eller engagemanget ni har i era respektive barn. Låter komplicerat och trist och ni verkar mest gå och dra i varandra för att få den andre att anpassa sig efter era krav och behov.

Och det där med normalt i din värld hit och dit kan du ju bara släppa. Uppenbarligen befinner sig din partner i en helt annan värld i så fall och även ånga andra som tycker att det finns många sätt att göra saker i olika situationer. 
  • Tecum
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 16:10:24 följande:

Jag trodde att 19-åringen skulle ha eget rum, men men det upplägg som gäller är det självklart att du reagerar negativt. Det måste kännas obekvämt både för dig och honom, det borde din man fatta. Jag hade inte följt med under såna premisser, det är klart att man vil ha sin kärlek för sig själv på rummet under en semester.
  • Anonym (bonus)

Om tonåringen tar med en kompis och de bor i ett separat rum så kanske jag ska fundera på det. min partner har nämligen föreslagit det nu. Men 20.000 kr ändå!?

• Räkan77
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 09:08:44 följande:

Om tonåringen tar med en kompis och de bor i ett separat rum så kanske jag ska fundera på det. min partner har nämligen föreslagit det nu. Men 20.000 kr ändå!?

Det är väl en bra lösning om ni dessutom kan komma överens om att ni nästa år planerar en resa där ni två som par åker tillsammans och planerar resan tillsammans.

Men hur ska bonusen hitta en kompis som på kort varsel kan hosta upp 20,000?
  • Anonym (bonus)
    Räkan77 skrev 2022-06-17 10:09:28 följande:
    Det är väl en bra lösning om ni dessutom kan komma överens om att ni nästa år planerar en resa där ni två som par åker tillsammans och planerar resan tillsammans.

Men hur ska bonusen hitta en kompis som på kort varsel kan hosta upp 20,000?
    Ja det undrar jag med!! Tror bara det är skitsnack. Bonusen lovade samma sak i maj månad, men hittade ingen som ville åka med.
  • Studentpappa
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 10:26:44 följande:
    Ja det undrar jag med!! Tror bara det är skitsnack. Bonusen lovade samma sak i maj månad, men hittade ingen som ville åka med.
    Vilken skräll att ingen i den åldern vill bränna 20 papp på att åka med någon annans föräldrar....

Drömmer
    Ride it like you stole it
  • Anonym (bonus)
    Studentpappa skrev 2022-06-17 11:05:14 följande:
    Vilken skräll att ingen i den åldern vill bränna 20 papp på att åka med någon annans föräldrar....

Drömmer
    Vad betyder detta uttryck? Är det normalt eller inte att åka med någon annans föräldrar för 20.000? Det känns osannolikt i min värld. Då åker man hellre till Mallis med polarna och har skitkul när man är 19!!
  • sextiotalist
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 11:21:51 följande:
    Vad betyder detta uttryck? Är det normalt eller inte att åka med någon annans föräldrar för 20.000? Det känns osannolikt i min värld. Då åker man hellre till Mallis med polarna och har skitkul när man är 19!!
    Skräll är något oväntat, som man inte hade väntat sig, Studentpappan skrev nog det med en stor portion ironi,
    Översatt
    Det är nog ingen ungdom som är beredd att betala 20 000 kronor för en all-inclusive-vecka med en kompis förälder med
  • Studentpappa
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 11:21:51 följande:
    I min värld så gjorde vi så, eller ännu hellre alperna och åkte skidor.
    sextiotalist skrev 2022-06-17 11:25:12 följande:
    Skräll är något oväntat, som man inte hade väntat sig, Studentpappan skrev nog det med en stor portion ironi,
    Översatt
    Det är nog ingen ungdom som är beredd att betala 20 000 kronor för en all-inclusive-vecka med en kompis förälder med

Precis så Cool
    Ride it like you stole it
  • smulpaj01

Jag och mitt ex reste till Thailand 9 ggr med hans 2 barn och mitt barn. Hans barn var 11 och 18 första gången. Det var självklart för 18 åringen att följa med alla gånger. (Kanske för att jag betalade i för sig )
    Han var 26 sista gången vi reste ihop. 

• Anonym (Helene)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 09:08:44 följande:

Men hitta en billigare resa då? Förstår verkligen inte problemet? Är det tajt med pengar så får man väl inse att 20t/person är för dyrt? Det är ju bara att vara lite realistisk. 
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?