Jag tror inte det finns något generellt rätt eller fel i den här typen av dilemman. I vissa familjer funkar det fint att åka på semestrar tillsammans med vuxna barn. I en halvny bonusrelation kanske det är färre vuxna barn som ensamma vill följa med som femte hjulet men det förekommer uppenbarligen.
I vissa familjer är detta ett tecken på lite märkliga familjerelationer, att man fortsätter att kontrollera och hålla sina barn nära. Barnen fortsätter att leva i symbios med föräldrarna. I andra familjer har barnen frigjort sig tidigt, har egna relationer, inkomst och tar fullt ansvar - men trivs med att umgås i familjen.
Det är lite svårt att veta exakt hur läget är i TS fall med bonussonen, hur nära är relationen där? Hur gammal var sonen när ni blev ihop?
I princip låter situationen oroande för relationen. Ni verkar ganska olika, i alla fall i den här frågan som båda tydligen tycker är väldigt viktig. Det verkar inte vara möjligt att prata om och hitta kompromisser heller.
Jag funderar på om det finns något annat som krånglar från partnerns sida. Kanske tycker han det känns jobbigt att åka på solsemester med dig eftersom det innebär att han 'måste' springa omkring med dig och titta på en massa kultur och annat när han helst vill ligga vid poolen/stranden..?
Hur kompatibla är ni egentligen, för övrigt?
Om allt vore frid och fröjd för övrigt så skulle jag i motsvarande situation som TS välja att stanna hemma och göra något annat på semestern, åka iväg med en kompis tex. eller själv. Då får mannen umgås och rå om sin son ordentligt, de kan sola och göra precis sånt de vill själva samtidigt som jag kan göra annat.
Beroende på ekonomi så kanske mina pengar som jag sparar räcker till att bjuda partnern på en långhelg till hösten.
Min gissning är att det är andra saker som krånglar och felar, intressen och prioriteringar som inte riktigt klickar. Beslutet om bonusen är bara toppen av isberget...