• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (handlar)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 10:58:55 följande:
    Jag förstår inte hur man kan säga att det är barnens tur när det handlar om en snart 20 åring. Självklart kan de följa med, men det är väl ändå inte ett måste längre när barn är vuxna?! Iallafall inte i en bonusfamilj. Är man en kärnfamilj så kan jag förstå att det vuxna barnet ibland hänger med på vissa resor, men annars förstår jag inte alls vad som är problemet. Detta är inga 10 & 12 åringar vi pratar om, utan vuxet barn.
    Det där är ju en diskussion du får ta med mannen ifråga. Det finns inget slags facit i sånt här som alla måste följa, utan alla gör såsom det passar dem. Och många vill uppenbarligen resa med sina vuxna barn, så att det skulle vara onormalt eller fel kan du ju bara släppa. 

Och om nu din partner vill resa med barnet och eventuellt inte kunna resa med dig på grund av det, då är det ni som måste diskutera hur er relation och era resvanor ska se ut. Det hjälper ju inte direkt vad någon här på FL tycker eller skulle gjort, det är ändå ni som ska komma överens i er relation. 

Jag fattar inte varför du inte tar frågan med din partner istället? Vad är problemet?
  • Anonym (bonus)
    Anonym (handlar) skrev 2022-06-16 11:26:07 följande:
    Det där är ju en diskussion du får ta med mannen ifråga. Det finns inget slags facit i sånt här som alla måste följa, utan alla gör såsom det passar dem. Och många vill uppenbarligen resa med sina vuxna barn, så att det skulle vara onormalt eller fel kan du ju bara släppa. 

Och om nu din partner vill resa med barnet och eventuellt inte kunna resa med dig på grund av det, då är det ni som måste diskutera hur er relation och era resvanor ska se ut. Det hjälper ju inte direkt vad någon här på FL tycker eller skulle gjort, det är ändå ni som ska komma överens i er relation. 

Jag fattar inte varför du inte tar frågan med din partner istället? Vad är problemet?
    Jag tror att det handlar om dåligt samvete för att mamman gjorde en resa nyligen och inte han. Det är en ständig tävling mellan skilsmässoföräldrar om vem som ger mest så att man inte förlorar sitt barn till något bättre.

Han är rädd för att detta kanske är sista gången tonåringen vill följa med på en resa och därför prioriterar han detta, vilket jag måste förstå.
  • Ess
    Anonym (Hmmm.. ...) skrev 2022-06-16 09:30:31 följande:
    Håller verkligen med. Han borde lämna TS och träffa en mer ödmjuk och fin kvinna som passar honom bättre.
    Ha ha ha ha, det är säkert bara att välja och vraka bland alla kvinnor som drömmer om att slösa bort 20 000 på en resa där det ska delas rum med en vuxen särkull?
  • Anonym (handlar)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 13:03:04 följande:
    Jag tror att det handlar om dåligt samvete för att mamman gjorde en resa nyligen och inte han. Det är en ständig tävling mellan skilsmässoföräldrar om vem som ger mest så att man inte förlorar sitt barn till något bättre.

Han är rädd för att detta kanske är sista gången tonåringen vill följa med på en resa och därför prioriterar han detta, vilket jag måste förstå.
    Du verkar tro en massa saker. Varför tar du inte bara reda på hur det verkligen ligger till? Pratar ni inte med varandra?

Och ditt påstående om skilsmässoföräldrar; det kan säkert förekomma men det är inte allmänrådande så påstå inte det som nåt slags generell sanning. Det får dig bara att låta bitter och egoistisk.

Ungefär som att jag skulle påstå att: nya partners till pappor är osäkra och klängiga och vill putta ut ungarna för att mannen inte ska ge någon annan än de själva någon uppmärksamhet. Det är ju sant i vissa fall, men inte någon allmän sanning bara för det.

Och det är kanske så att det är sista gången tonåringen följer med på resa, och då vill väl pappan suga ut det sista av trevligt umgänge med sin son. 
  • Anonym (bonus)
    Ess skrev 2022-06-16 13:03:44 följande:
    Ha ha ha ha, det är säkert bara att välja och vraka bland alla kvinnor som drömmer om att slösa bort 20 000 på en resa där det ska delas rum med en vuxen särkull?
    Exakt! :o

Jag har pratat och frågat pappan hur han ser på situationen men han "skäms" över att han prioriterar att resa med tonåringen tillsammans med mig än att resa ensam med mig, så därför skyddar han sig själv genom att bråka med mig istället och säga att jag är ego. Vi kan inte prata som vuxna, eftersom han skäms över att han curlar barnen, istället för att stå upp för hur han känner och tänker så att jag kan säga hur jag känner och tänker och därefter kan vi antingen mötas eller ta ett beslut om att det inte fungerar.

Denne man är ständigt livrädd att förlora mig och att förlora sina barn, så han är splittrad och har ständigt dåligt samvete för vad han än gör. Han borde inte skämmas över att han vill prioritera sina barn, men det gör han, eftersom många  kritiserat honom för det genom åren.
  • Anonym (Är väl rätt najs att göra?)

Nu provocerar jag säkert dem som kallar sina bonus "avkomma" och verkar avsky dem, men jag har vid två olika tillfällen, iofs bara weekend och tor-sön rest själv med min vuxna bonus (nästan vuxna ett av tillfällena). Utan hennes pappa. Sparesor. Är ett bra sätt att bondea för styvmor och bonusdotter tror jag. Delade rum utan problem med.

• Anonym (Helene)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 10:39:26 följande:
    Ja, det är av ekonomiska skäl som han inte kan ta 2 separata rum. Tonåringen är ok med detta, vilket är konstigt att man ändå väljer att vilja följa med. Det är nog både tonåringen och pappan som vill resa, men inte jag. Jag vill isåfall att de reser tillsammans detta år och vi gör en resa senare om han har råd.

Jag har inte heller råd att resa så mycket, och vill verkligen inte betala 20.000 kr för en resa med tonåringen till ett all inclusive ställe om jag måste välja en resa per år. Ser inget egoistiskt med detta alls. Han prioriterar att resa med sitt vuxna barn och jag prioriterar att resa med honom eller ensam. hade jag haft mer pengar så hade jag gjort båda sakerna.
    Så föreslå en billigare resa? Säg att du inte är bekväm med att dela sovrum med hans vuxna son, utan hellre vill att ni har egna sovrum. Fungerar det inte ekonomiskt sätt med den resan, får ni helt enkelt välja ett annat resmål. Borde ju inte bli något större problem. Finns ju betydligt billigare sätt att resa på än tråkig charter AI för 20t/person...

Är det viktigt att resa och att resa med båda dig och med hans son bör han ju vara villig att hitta lösningar.
  • sextiotalist
    Anonym (Är väl rätt najs att göra?) skrev 2022-06-16 14:06:59 följande:

Nu provocerar jag säkert dem som kallar sina bonus "avkomma" och verkar avsky dem, men jag har vid två olika tillfällen, iofs bara weekend och tor-sön rest själv med min vuxna bonus (nästan vuxna ett av tillfällena). Utan hennes pappa. Sparesor. Är ett bra sätt att bondea för styvmor och bonusdotter tror jag. Delade rum utan problem med.

Du hade nog inte känt dig bekväm med att dela om det var motsatt kön
  • Anonym (handlar)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 13:42:17 följande:
    Exakt! :o

Jag har pratat och frågat pappan hur han ser på situationen men han "skäms" över att han prioriterar att resa med tonåringen tillsammans med mig än att resa ensam med mig, så därför skyddar han sig själv genom att bråka med mig istället och säga att jag är ego. Vi kan inte prata som vuxna, eftersom han skäms över att han curlar barnen, istället för att stå upp för hur han känner och tänker så att jag kan säga hur jag känner och tänker och därefter kan vi antingen mötas eller ta ett beslut om att det inte fungerar.

Denne man är ständigt livrädd att förlora mig och att förlora sina barn, så han är splittrad och har ständigt dåligt samvete för vad han än gör. Han borde inte skämmas över att han vill prioritera sina barn, men det gör han, eftersom många  kritiserat honom för det genom åren.
    Och inte verkar det ju bli bättre med den saken utifrån hur du agerar och uttrycker dig om hans barn och om huruvida det är okej för föräldrar att ha nära och kär kontakt med sina vuxna barn. Jag förstår att han blir kluven där. Han vill vara nära sitt barn, du ser det som onormalt och allt möjligt och sätter press på honom att välja dig framför sitt barn så att han känner att han ens måste välja. 
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?