• Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 09:57:55 följande:
    Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

Hur ska alla kunna åka till hösten när du skriver att han inte har råd med två resor? 

Annars håller jag med dig om att det är viktigt att värna sin parrelation, speciellt när det finns bonusbarn med i familjen. 
  • Anonym (P)
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-13 10:43:26 följande:

Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan. De två är soldyrkare som älskar all inclusive, medan jag gillar både sol men även att hitta på något annat på resan. Det är ju därför det blir problem. 

Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. Därför vet jag inte hur man skall göra. Jag älskar Italien och Frankrike. De älskar Rhodos och Turkiet. Tycker samtidigt att om man är ett par så bör man göra iallafall en resa om året tillsammans. Det är jätteviktigt för mig. Det verkar som att ni andra inte alls tycker det är viktigt med vuxen egentid för att förhållandet i en sk bonusfamilj skall fungera.

Jag tänker att man är olika. Det som är viktigt för dig är uppenbarligen inte viktigt för din partner. Jag förstår honom också, om han nu bara har råd att resa en gång per år. Varför ska han lägga de pengarna på en resa som han inte vill åka på?

Passar det inte, går det bra att lämna relationen. 
  • Anonym (handlar)

Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan. De två är soldyrkare som älskar all inclusive, medan jag gillar både sol men även att hitta på något annat på resan. Det är ju därför det blir problem. 

Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. Därför vet jag inte hur man skall göra. Jag älskar Italien och Frankrike. De älskar Rhodos och Turkiet. Tycker samtidigt att om man är ett par så bör man göra iallafall en resa om året tillsammans. Det är jätteviktigt för mig. Det verkar som att ni andra inte alls tycker det är viktigt med vuxen egentid för att förhållandet i en sk bonusfamilj skall fungera.

Jag håller helt med dig om att ni två behöver tid och upplevelser tillsammans. Men det bygger ju på vad din partner vill, inte random människor på FL tycker.

Och om din partner nu bara kan göra en enda resa på året resa så vill han väl att den resan ska innehålla allt det han gillar och vill, kanske därför han vill åka med sonen som delar hans intressen och kommer att vilja göra samma saker som han.

Ni verkar ju inte vara så himla kompatibla när det gäller resmål och aktiviteter under resan, och det låter ju lite problematiskt i sig. 
  • Mrs Moneybags

Jo, jag tycker det är viktigt. Jag förstod nog inte att ekonomin var så knapp. 
    Men har man bara råd med en resa om året har man ju inte råd med en separat resa med sambon varje år som du önskar. Då kommer han ju aldrig ha råd att åka med barnet. Så det får ju bli vartannat år med dig och vartannat år med barnet i så fall. 

Om han nu prioriterar på samma sätt som du. 
  • Anonym (Biofamiljer)

I min familj erbjuds ungdomarna att följa med på resor, är de studenter betalar föräldrarna, jobbar man betalar man själv.
    Skidsemester där vill alla följa med, den gången vi föräldrar åkte runt till små mysiga ställen med bil och sov på B&B fick vi åka utan ungar.
    Förstår inte varför  en ny partner ska känna sig svartsjuk på en 20åring.
    Bjud din nya man på en resa bara ni 2 så slipper du hans sonDemon

• Tecum
    sextiotalist skrev 2022-06-13 10:33:37 följande:
    Är det inte lite olika resor. 
    Man kan ju göra både och. 
    Jag skulle nog säga att det är än viktigare att man ser till att man har partid, när det är blandfamiljer är det än viktigare att man tar sig tid till varandra. 
    De har uppenbarligen aldrig haft en resa ihop. Jag hade nog blivit lite trotsig och upplyst om att nästa gång jag ska resa, så blir det antingen ensam med mannen eller med en väninna.
    Håller med dig där, man måste vårda bägge relationerna. Om partnern känner sig åsidosatt hamnar tilliten och i slutändan förhållandet i farozonen.
  • Anonym (japp)

Tänker lite på det där med upplevelser som par. Det är förstås viktigt. Men jag skulle säga att när vi planerar och lagar mat tillsammans ibland på helgen (vi brukar låta det ta tid, göra något långkok och flera rätter) ger precis lika mycket som att åka på resa. 

Eller när vi promenerar i skogen. Eller åker på utflykt och tittar på olika saker i vårt närområde. Eller läser samma bok och pratar om den.

Många har inte råd med en massa resor hela tiden, tänk lite vidare på vad en upplevelse är egentligen och vad som skapar närhet i en relation. Det finns jättemycket som är gratis eller billigt.

När vi väl gör våra egna resor, brukar vi hyra en stuga några dagar helt enkelt. Billigt och härligt! Vi har åkt utomlands också och det ger ärligt talat inte ett dugg mer för oss som par.

• Anonym (Hmmm.. ...)

Så om bara ni två åker nu så betalar du resa för alla tre i höst? För han har ju bara råd med en resa per år! 
  • Anonym (handlar)
    Tecum skrev 2022-06-13 11:13:01 följande:
    Håller med dig där, man måste vårda bägge relationerna. Om partnern känner sig åsidosatt hamnar tilliten och i slutändan förhållandet i farozonen.
    I det här fallet verkar det inte bara vara att partnern vill ha med sitt barn på resan utan också att TS och partnern inte har några gemensamma intressen på en resa, vill inte samma saker. Det är säkert därför partnern inte vill resa med TS bara, för att då får partnern lägga pengar på en resa han inte vill ha och måste avstå en resa som han vill ha.

Detta att TS och partnern saknar gemensamma intressen och vill olika saker ( på resan eller i allt?) är troligen ett större problem än bara barnets närvaro på resan eller inte, men istället för att inse det så vill TS lägga det på barnet och låtsas att det är det som är problemet. 

Om partnern ville resa med TS och utan barnet så skulle han säkert ordna så att det blev möjligt på något sätt. 
  • Gameofthrones
    sextiotalist skrev 2022-06-13 10:33:37 följande:
    Är det inte lite olika resor. 
    Man kan ju göra både och. 
    Jag skulle nog säga att det är än viktigare att man ser till att man har partid, när det är blandfamiljer är det än viktigare att man tar sig tid till varandra. 
    De har uppenbarligen aldrig haft en resa ihop. Jag hade nog blivit lite trotsig och upplyst om att nästa gång jag ska resa, så blir det antingen ensam med mannen eller med en väninna.
    Självklart, kan man det också. :) 
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?