• Tecum

Åka på semester med vuxet barn?

sextiotalist skrev 2022-06-13 10:33:37 följande:
    Är det inte lite olika resor. 
    Man kan ju göra både och. 
    Jag skulle nog säga att det är än viktigare att man ser till att man har partid, när det är blandfamiljer är det än viktigare att man tar sig tid till varandra. 
    De har uppenbarligen aldrig haft en resa ihop. Jag hade nog blivit lite trotsig och upplyst om att nästa gång jag ska resa, så blir det antingen ensam med mannen eller med en väninna.
    Håller med dig där, man måste vårda bägge relationerna. Om partnern känner sig åsidosatt hamnar tilliten och i slutändan förhållandet i farozonen.
  • Tecum
    Anonym (handlar) skrev 2022-06-13 11:19:55 följande:
    I det här fallet verkar det inte bara vara att partnern vill ha med sitt barn på resan utan också att TS och partnern inte har några gemensamma intressen på en resa, vill inte samma saker. Det är säkert därför partnern inte vill resa med TS bara, för att då får partnern lägga pengar på en resa han inte vill ha och måste avstå en resa som han vill ha.

Detta att TS och partnern saknar gemensamma intressen och vill olika saker ( på resan eller i allt?) är troligen ett större problem än bara barnets närvaro på resan eller inte, men istället för att inse det så vill TS lägga det på barnet och låtsas att det är det som är problemet. 

Om partnern ville resa med TS och utan barnet så skulle han säkert ordna så att det blev möjligt på något sätt. 
    Det ligger säkert en del i det, men jag tror knappast att de vill olika i allt, då hade de inte blivit ett par. 
    Jag förstår bägge parter, det är naturligt att han vill resa med sonen om de bara har råd med en resa. Samtidigt är det lite konstigt att TS aldrig fått/kunnat åka på en resa bara med partnern? Att de har lite olika syn på vad resan ska innehålla är naturligt och det går att lösa. Även om barn kommer först håller det inte att alltid sätta barn före partner. Då är det bättre att han lever ensam.
  • Tecum
    Anonym (Varför?!) skrev 2022-06-13 18:37:06 följande:
    Kan bara hålla med. Slutade följa med mina föräldrar på helgresor vid typ 12 och veckolånga resor vid 14. Flyttade f.ö hemifrån när jag var 17. Så semester med föräldrarna vid 20 låter mycket märkligt. 
    Men det är andra tider nu, generationsgränserna är inte så skarpa. Man umgås på ett annat vis och den äldre generationen är ungdomligare. Vi var på konsert med vår son härom året, det hade varit uteslutet på 70-talet när jag var ung.
  • Tecum
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-16 16:10:24 följande:
    Isåfall måste han vara tydlig och säga att det är det viktigaste för honom, så att jag kan göra vad jag vill. 

Det är inte så att jag tycker det är onormalt kanske, men absolut inte så vanligt att en 19 åring ensam njuter av en bonusmamma och sin pappa i samma rum. 

Jag kan åka med mitt barn utan problem, men hen åker hellre med sin partner, vilket är det normala i min värld. Jag skulle dessutom aldrig ens våga be min partner att vilja åka med och själv betala 20 tusen för att tillbringa den veckan med mig och mitt vuxna barn. Inte en chans att jag utsätter honom för det.

Det var samma sak när mitt barn ville komma och bo hos oss i hans hus, så tillät han inte mitt vuxna barn att bo där om det var med sin partner, utan bara om hen sov över ensam. Det tyder ganska mycket på att det inte är lika roligt på andra hållet med styvbarn.
    Jag trodde att 19-åringen skulle ha eget rum, men men det upplägg som gäller är det självklart att du reagerar negativt. Det måste kännas obekvämt både för dig och honom, det borde din man fatta. Jag hade inte följt med under såna premisser, det är klart att man vil ha sin kärlek för sig själv på rummet under en semester.
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?