• Studentpappa

Åka på semester med vuxet barn?

En annan funderar ju vad det är för fel på en 20-åring som vill semestra med sina föräldrar? 

Nu kanske jag var extrem men det slutade ju vara intressant i högstadiet typ.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (vill resa med barnen) skrev 2022-06-13 17:00:15 följande:
    Inget fel alls skulle jag säga. Många av mina vänner har vuxna barn som följer med på resor nästan varje år. Barnen läser på universitetet och har fullt upp med egna aktiviteter, men de har en bra relation med sina föräldrar.
    Det har jag också, men en smula skilda intressen i den åldern. Att resa ihop idag med egna barn känns rimligare och sånt som händer, men nu är jag 40+. 
  • Studentpappa
    Tecum skrev 2022-06-13 18:57:08 följande:
    Men det är andra tider nu, generationsgränserna är inte så skarpa. Man umgås på ett annat vis och den äldre generationen är ungdomligare. Vi var på konsert med vår son härom året, det hade varit uteslutet på 70-talet när jag var ung.
    Så är det väl, ett 20-årigt barn i bäddsoffan får man ju räkna med som bonusmorsa under 1-2v på Mallis idag. Inga konstigheterSkål
  • Studentpappa
    Gameofthrones skrev 2022-06-13 21:18:14 följande:
    Så behöver det inte vara 

När man har vuxna barn kan dom ha eget på samma hotell det behöver inte bo brevid  varandra. Vuxna barnet tar med dig en polare eller åker själv med.

Vill vuxna barnet va hemma varsågod. Men man ska väl alltid se till att man känner sig tillfrågad? Ha en gemenskap? 
    Det här låter ju bara ännu märkligare, menar du att det finns unga vuxna idag som följer med en polares familj utomlands istället för att åka själva? 

Jag hade seriöst trott det var ett skämt om jag fått den frågan. Möjligtvis om det var gratis och man hade varit arbetslös.   
  • Studentpappa
    Gameofthrones skrev 2022-06-14 07:38:25 följande:
    I vilken värld kommer du ifrån?
    Självklart så finns det familjet som gör så. Tradition det finns träffa släkt, ha semestrar tillsammans.
    Det beror på hur sammansvetsad familj, släkt man har.

Men vi har släkt i USA och Asien. Så det kommer bli så om mina barn väljer och följa med i vuxen ålder. 
    Ja uppenbarligen finns det ju det, själv kan jag ju inte komma på särskilt många anledningar varför en vuxen person ska vilja hänga med sin kompis och dennes familj utomlands. Att sina egna barn följer med till släkten i andra länder känns fullt rimligt, men det är väl inte riktigt vad TS handlar om utan där är det 1-2v på Mallis med all inclusive som verkar gälla. 

-Du Peter, farsan och hans nya flamma ska till Mallis en vecka på all inclusive vill du haka på?
    -Öööh va, varför då?

Så hade jag reagerat i 20-årsåldern.

Att två polare i vuxen ålder gärna drar själv på äventyr däremot är ju fullt förståeligt. 
  • Studentpappa
    Anonym (MR klister) skrev 2022-06-14 08:00:56 följande:
    Ja det säger kanske mer om dig än om oss andra som faktiskt kan tycka att det är en okej lösning. 
    Inte så att kompisen behöver smörja in sin kompis bonusmammas rygg med solkräm....
    Så är det säkert, jag var självständigt tidigt. Många idag verkar behöva barnvakt upp i 30-årsåldern. 

Valde du nicket för att du har svårt att släppa taget?
  • Studentpappa
    LaFontaine skrev 2022-06-14 08:11:36 följande:
    Att du saknar förmågan att förstå varför andra gör andra val än du själv, säger faktiskt mer om dig än om andra. Och nej, jag reste inte heller med mina föräldrar i den åldern, men jag kan absolut förstå varför andra gör och gjorde det. Du framstår mest som en obildad, medelålders gubbe, i dina försök att spela cool och "självständig".

Självständig förresten, varför utgår du från att man är osjälvständig för att man reser med sina föräldrar? Är det för att du inte förstår ordets innebörd?
    Precis därför, kan inte du vara så snäll att förklara? Du som är en bildad medelålders tant.

Givetvis därför att de som har den relationen ofta har rätt osjälvständiga vuxna barn. Väldigt vanligt bland mina medelklasskollegor och något jag roas att förfasas över.
  • Studentpappa
    Gameofthrones skrev 2022-06-14 08:21:45 följande:
    Du är omogen person som har problem med andras val

"Studentpappa" har du också svårt att släppa din nick?

Du har verkligen problem. Hur andra har ett i sitt liv.

Skrev klart och tydligt 20 åringen har val. Stanna hemma eller följ med.
    Ja det blir ju så när man en gång skaffade det och det var relevant och inte orkar göra ett nytt konto.

Man vill ju inte tappa sitt omogna trademark Skål
  • Studentpappa
    LaFontaine skrev 2022-06-14 08:32:39 följande:
    Så du menar att en god relation med ursprungsfamiljen, innebär att man är osjälvständig? Du har en ganska snäv och fattig världsbild! Och verkar besitta ett oerhört behov att hävda dig.

Din bild av mig är för övrigt delvis rätt. Bildad är för övrigt korrekt. Medelålders är jag inte än.
    Det förstår nog säkert både du och jag (även om du nu såklart är mer bildad och begåvad än mig så det är väl osäkert för min del) att det inte nödvändigtvis behöver vara så. Men nog ökar oddsen ju senare du klipper navelsträngen, rent anekdotiskt då såklart.

Jag är väldigt icke-italiensk av mig (trots god relation med päronen, det går också ihop konstigt nog). 
  • Studentpappa
    Gameofthrones skrev 2022-06-14 08:53:51 följande:
    Vet du prata inte över mitt huvud.

Jag har självständiga barn. De städar sina rum, de tar tvättmaskin sina kläder, de har egna hundar de sköter varje dag. Sommarjobbar, bra betyg., etc etc.

Nej du har väldigt liten bild på människor, ja. 

Jag är en utav de människor som är självständig. 
    Jag är tacksam för den självständigheten jag har fått. Den är i gratis har det till mina barn. 
    Inte "pratar" väl jag över ditt huvud, jag citerade ju LaFontaine.
  • Studentpappa
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 10:26:44 följande:
    Ja det undrar jag med!! Tror bara det är skitsnack. Bonusen lovade samma sak i maj månad, men hittade ingen som ville åka med.
    Vilken skräll att ingen i den åldern vill bränna 20 papp på att åka med någon annans föräldrar....

Drömmer
  • Studentpappa
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 11:21:51 följande:
    Vad betyder detta uttryck? Är det normalt eller inte att åka med någon annans föräldrar för 20.000? Det känns osannolikt i min värld. Då åker man hellre till Mallis med polarna och har skitkul när man är 19!!
    I min värld så gjorde vi så, eller ännu hellre alperna och åkte skidor.
    sextiotalist skrev 2022-06-17 11:25:12 följande:
    Skräll är något oväntat, som man inte hade väntat sig, Studentpappan skrev nog det med en stor portion ironi,
    Översatt
    Det är nog ingen ungdom som är beredd att betala 20 000 kronor för en all-inclusive-vecka med en kompis förälder med

Precis så Cool
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?