• sextiotalist

Åka på semester med vuxet barn?

Gameofthrones skrev 2022-06-13 10:22:25 följande:

Men herregud, 

Är det synd om dig? Jisses hade du resonerat så om det var ditt eget barn.?

Se det som kvalitetstid med familj. Ni har väl tid och rum med din partner i hotellet. Ni har väl inte barn i samma sovrum?

Jag/vi kommer alltid åka med våra barn. Även i vuxen ålder. Även om de skaffar eget, familj etc. Tradition är bra och bygga upp med familj. 

Är det inte lite olika resor. 
    Man kan ju göra både och. 
    Jag skulle nog säga att det är än viktigare att man ser till att man har partid, när det är blandfamiljer är det än viktigare att man tar sig tid till varandra. 
    De har uppenbarligen aldrig haft en resa ihop. Jag hade nog blivit lite trotsig och upplyst om att nästa gång jag ska resa, så blir det antingen ensam med mannen eller med en väninna.
  • sextiotalist
    Anonym (handlar) skrev 2022-06-15 11:42:09 följande:
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 08:30:39 följande:

Skönt att höra att där finns andra "normala" människor här och inte bara curlande föräldrar som tycker att deras barn fortfarande är små barn när de är 19 år!!

Jag bokade resa för mig själv igår och det kändes bra. Han får ta det som han vill. Han kallar mig för egotrippad som bara tänker på mig själv, men jag har frågat honom så många gånger om an vill med. Han kan åka med sitt barn och jag kan möjligtvis följa med kanske till hösten på någon billigare charter resa eller nåt. Men nu i sommar så kostar deras typ av charter resor med all inclusive i juli runt 20.000 per person, och jag känner inte för att spendera så mycket pengar på att vara 5:e hjulet på en resa igen. Han får göra resan ensam med sin lille unge.

Varför han har så dåligt samvete och vill resa med detta vuxna barn är för att mamman var iväg på en liten resa tidigare i år och för att senaste resan för ett år sedan gjorde vi ensamma. Men detta barn har varit på 2 resor redan i år, även om det var utan papsen, så jag förstår inte problemet.

Dessa skilsmässo föräldrar har ständigt dåligt samvete för att inte göra tillräckligt för sina redan bortskämda barn. De gör dem en björntjänst. Låt ungen jobba istället och umgås med andra i samma ålder, så hade det blivit något av ungen istället.

Som sagt, jag har gjort som ni skrev, bokat egen resa. Han vet bara inte om detta ännu.

Oj vad bitter och småaktig du låter. Är nog lika skönt för både din partner och hans barn att du inte följer med på resan. Och vilken syn på relationen mellan föräldrar och vuxna barn! Som att allt umgänge måste upphöra bara för att barnet fyllt 18. De flesta vill ha sina vuxna barn i sina liv hela sina liv. Inte putta ut dem ur sitt liv för att tillgodose nån svartsjuk partner som inte klarar av situationen.

Det du borde fundera över är ju varför din partner inte verkar vilja resa med dig. Det säger ju mer om er relation än hur han agerar gentemot sitt barn.

Nja, nu när sonen är vuxen så känns det som att han lever sitt liv och vi lever vårt. Nej, jag tror inte det är normalt att man vill ha med sig barnen i hela sina liv, på så vis att ens liv kretsar kring barnen. 
  • sextiotalist
    Anonym (Helene) skrev 2022-06-15 14:24:53 följande:
    Fast det är ju dock skillnad på ett vuxet barn som är 19 och på ett vuxet barn som är t.ex. 30. En 19-åring kan ju nyss ha gått ut gymnasiet och även om hen är myndig är man ju sällan helt ute i vuxenlivet i den åldern. Kan ju vara trevligt med en resa med föräldrarna då, men inget säger ju att det kommer vara en regelbunden grej varje sommar resten av livet.

Att "ha någon i ens liv" kommer ju se olika ut beroende på var man är i livet. När "barnet" är 19 kan det vara att hen hänger med på semester, när hen är 30 kan det vara något helt annat.
    Det verkar vara olika, när sonen var 19. inte en chans, men nu när han är äldre, så skulle han verkligen uppskatta det. 
    Jag ser inga problem med att man åker iväg med sina barn, absolut inte, att man gör förälder/barn-saker tillsammans oavsett ålder.
    Men nu verkar det mer vara "barn ska vara med på semester" än "nu gör vi något trevligt ihop".  Har en kollega som ska åka iväg med sin pappa och titta på motortävlingar, för att det är ett gemensamt intresse. 
    Jag kanske är fördomsfull, men jag ser inte att en far och son skulle ha något gemensamt att åka på en charterresa typ sol/bad. Det känns mer som att det är något en sådan grabb gör med sina kompisar.
  • sextiotalist
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-15 16:18:45 följande:
    Som jag skrev innan så tycker jag inte alls att det är konstigt att pappan åker med sitt barn eller att jag åker med mitt vuxna barn. Men att ta med sin bonusmamma eller pappa är ändå annorlunda. Varken jag eller barnet uppskattar det.
    De flesta unga vuxna är nog inte helt bekväma med att vara femte hjulet. 
  • sextiotalist
    Anonym (Är väl rätt najs att göra?) skrev 2022-06-16 14:06:59 följande:

Nu provocerar jag säkert dem som kallar sina bonus "avkomma" och verkar avsky dem, men jag har vid två olika tillfällen, iofs bara weekend och tor-sön rest själv med min vuxna bonus (nästan vuxna ett av tillfällena). Utan hennes pappa. Sparesor. Är ett bra sätt att bondea för styvmor och bonusdotter tror jag. Delade rum utan problem med.

Du hade nog inte känt dig bekväm med att dela om det var motsatt kön
  • sextiotalist
    Anonym (bonus) skrev 2022-06-17 11:21:51 följande:
    Vad betyder detta uttryck? Är det normalt eller inte att åka med någon annans föräldrar för 20.000? Det känns osannolikt i min värld. Då åker man hellre till Mallis med polarna och har skitkul när man är 19!!
    Skräll är något oväntat, som man inte hade väntat sig, Studentpappan skrev nog det med en stor portion ironi,
    Översatt
    Det är nog ingen ungdom som är beredd att betala 20 000 kronor för en all-inclusive-vecka med en kompis förälder med
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?