Inlägg från: Anonym (bonus) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bonus)

Åka på semester med vuxet barn?

Jag undrar hur vanligt det är att man ska åka på semester med en snart 20 åring. Jag och min partner har inte varit på semester på ett år tillsammans och nu hoppades jag att vi skulle åka någonstans, men då tycker han att det vuxna barnet skall med. Annars åker han ingenstans. Jag blir så ledsen. Detta barn har precis varit på 2 resor med sin mamma och sina vänner. Vi har inte varit på någon resa alls. Därför kan jag inte förstå hur han tänker. Har sagt att det vore väl mer rättvist om vi två åkte nu när barnet precis varit iväg och så kan vi alla åka till hösten istället. 

• Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?
  • Anonym (bonus)

Jag kan hålla med om att han och barnet kan åka på någon semester tillsammans. Problemet är att han bara har råd med en resa om året och då vill han baka ihop oss på den resan. De två är soldyrkare som älskar all inclusive, medan jag gillar både sol men även att hitta på något annat på resan. Det är ju därför det blir problem. 

Hade han kunnat resa först med barnet och sedan med mig så hade jag inte opponerat mig, men så är inte fallet. Därför vet jag inte hur man skall göra. Jag älskar Italien och Frankrike. De älskar Rhodos och Turkiet. Tycker samtidigt att om man är ett par så bör man göra iallafall en resa om året tillsammans. Det är jätteviktigt för mig. Det verkar som att ni andra inte alls tycker det är viktigt med vuxen egentid för att förhållandet i en sk bonusfamilj skall fungera.

• Anonym (bonus)
    Anonym (andra problem?) skrev 2022-06-14 09:23:05 följande:

Jag tror inte det finns något generellt rätt eller fel i den här typen av dilemman. I vissa familjer funkar det fint att åka på semestrar tillsammans med vuxna barn. I en halvny bonusrelation kanske det är färre vuxna barn som ensamma vill följa med som femte hjulet men det förekommer uppenbarligen.

I vissa familjer är detta ett tecken på lite märkliga familjerelationer, att man fortsätter att kontrollera och hålla sina barn nära. Barnen fortsätter att leva i symbios med föräldrarna. I andra familjer har barnen frigjort sig tidigt, har egna relationer, inkomst och tar fullt ansvar - men trivs med att umgås i familjen.

Det är lite svårt att veta exakt hur läget är i TS fall med bonussonen, hur nära är relationen där? Hur gammal var sonen när ni blev ihop?

I princip låter situationen oroande för relationen. Ni verkar ganska olika, i alla fall i den här frågan som båda tydligen tycker är väldigt viktig. Det verkar inte vara möjligt att prata om och hitta kompromisser heller.
    Jag funderar på om det finns något annat som krånglar från partnerns sida. Kanske tycker han det känns jobbigt att åka på solsemester med dig eftersom det innebär att han 'måste' springa omkring med dig och titta på en massa kultur och annat när han helst vill ligga vid poolen/stranden..?

Hur kompatibla är ni egentligen, för övrigt?

Om allt vore frid och fröjd för övrigt så skulle jag i motsvarande situation som TS välja att stanna hemma och göra något annat på semestern, åka iväg med en kompis tex. eller själv. Då får mannen umgås och rå om sin son ordentligt, de kan sola och göra precis sånt de vill själva samtidigt som jag kan göra annat.

Beroende på ekonomi så kanske mina pengar som jag sparar räcker till att bjuda partnern på en långhelg till hösten.

Min gissning är att det är andra saker som krånglar och felar, intressen och prioriteringar som inte riktigt klickar. Beslautet om bonusen är bara toppen av isberget...Ni 

• Anonym (bonus)

Ni som reser med era barn som inte är en bonusfamilj behöver ju inte svara. Det är ju en helt annan sak att åka med sitt bonusbarn som man lärde känna när han var 13-14 år gammal. 

Normala 19 åringar borde inte vilja resa med sin styvmor och pappa som femte hjulet. Men alla är olika.

Det hänger väldigt mycket på min partner som har svårt att slita sig från sina barn. Har väl dåligt samvete eller Gud vet vad. Men en vuxen person förklarar för sina barn att en partner är en partner och den måste man vårda, liksom man måste vårda sina barn så länge de behöver. När man är 19 så behöver man inte resa med sina föräldrar eller umgås hela tiden.

Men sant, det är jag och min partner som har olika värderingar.

• Anonym (bonus)

Skönt att höra att där finns andra "normala" människor här och inte bara curlande föräldrar som tycker att deras barn fortfarande är små barn när de är 19 år!!

Jag bokade resa för mig själv igår och det kändes bra. Han får ta det som han vill. Han kallar mig för egotrippad som bara tänker på mig själv, men jag har frågat honom så många gånger om an vill med. Han kan åka med sitt barn och jag kan möjligtvis följa med kanske till hösten på någon billigare charter resa eller nåt. Men nu i sommar så kostar deras typ av charter resor med all inclusive i juli runt 20.000 per person, och jag känner inte för att spendera så mycket pengar på att vara 5:e hjulet på en resa igen. Han får göra resan ensam med sin lille unge.

Varför han har så dåligt samvete och vill resa med detta vuxna barn är för att mamman var iväg på en liten resa tidigare i år och för att senaste resan för ett år sedan gjorde vi ensamma. Men detta barn har varit på 2 resor redan i år, även om det var utan papsen, så jag förstår inte problemet.

Dessa skilsmässo föräldrar har ständigt dåligt samvete för att inte göra tillräckligt för sina redan bortskämda barn. De gör dem en björntjänst. Låt ungen jobba istället och umgås med andra i samma ålder, så hade det blivit något av ungen istället.

Som sagt, jag har gjort som ni skrev, bokat egen resa. Han vet bara inte om detta ännu.

• Anonym (bonus)
    Plupp73 skrev 2022-06-15 08:35:18 följande:
    Vi åker på semester med alla våra barn varav ett är 20, ett 18 och ett 13 år. Ingen blir utesluten för att man är över 18 år. Dessutom tycker jag att det är genuint roligt att resa med mina barn. Kostnadsmässigt betalar de vuxna för sig själva helt eller delvis 

Sedan åker vi också på egna resor utan barnen. Oftast över en lång helg eller liknande. Döttrarna har inga problem med att vi reser själva.
    Detta barn måste han betala för, och ska bo tillsammans med oss. Varsågod och åk du med dina om du vill. Detta är ingenting som jag föredrar att betala 20.000 kr för. Vi behöver tid för oss själva, inte bara för att vi är styvföräldrar, utan för att alla föräldrar behöver egen tid och egenresor ibland för att fungera bra. Om vi fungerar bra och är lyckliga så blir vi också bra bonusföräldrar.

De som vill ägna hela sitt liv och tid åt redan vuxna barn får naturligtvis göra det. Det är uppenbarligen något som inte passar vissa av oss. Det kommer att skapa irritation hos mig när de två ska göra saker tillsammans och jag känner mig utanför. Bättre då att de åker ensamma och jag ensam på annat håll. Men min partner vill ha med mig överallt och blir arg om jag inte följer med eller åker själv.
  • Anonym (bonus)

Min partner VILL resa med mig, helst med hans barn, pga att han inte har så bra ekonomi att resa mer än en gång per år. Därför vill han slå två flugor i en smäll så att säga. Han vill inte resa ensam med sitt barn, så nej han utesluter inte mig på något sätt. Men han känner att de senaste två åren har han rest bara med mig pga coronan etc och då är det barnets tur. Jag känner att det inte är några problem om vi sedan hade åkt ensamma igen på någon resa, men så blir det troligtvis inte pga ekonomin.

Han ser inte att en bonusmamma inte uppskattar en resa för 20.000 kr lika mycket som han och tonåringen gör. Han har aldrig varit i min sits, som faktiskt har testat detta två gånger med barn och det fungerade inte alls.

Jag är inte bitter eller avundsjuk. Har bara lite svårt att förstå att ens en så stor tonåring VILL åka med mig och pappan, när man borde ha roligare med vänner tex. 
    Sedan pushar jag för att DE ska åka tillsammans och jag åker själv, men det vill inte min partner. Han vill att jag ska med på alla resor.

Att träffa vuxna barn på middagar eller göra någon kortare resa ihop och andra saker är inga problem, men en charter resa med en tonåring och 2 förälskade vuxna är ingen hit i min värld.

• Anonym (bonus)
    Anonym (tonårsmamma) skrev 2022-06-15 15:56:31 följande:
    Men vill hans barn åka på charter tillsammans med er två eller är det din partner som vill göra det?

Hans barn har ju åkt på resa med vänner skrev du tidigare så det verkar ju inte vara något problem.

Om din partner rest med dig ensam tidigare verkar ju inte det heller som något problem för hans barn.

Så hans barn verkar ju inte curlad och bara ska hänga med er.
    Kanske hans barn vill göra pappan glad om hans barn rest med andra de senaste gångerna och inte rest med sin pappa på ett tag.
    Har han redan frågat om hans barn vill resa i hop med er?
    Jag sa först att det är ok att vi reser en gång med hans barn om han och jag sedan åker själva. Trodde aldrig att detta vuxna barn skulle vilja åka med mig och pappan. Men det ville han, trots att det inte varit roligt tidigare. Pappan vill och barnet vill. Det är jag som tycker det är helt meningslöst att slösa 20.000 kr på en resa som jag redan vet att jag inte kommer njuta av pga dels charter och bara solande, men även att vi är 3 personer som bor i samma rum.
  • Anonym (bonus)
    sextiotalist skrev 2022-06-15 16:13:27 följande:
    Det verkar vara olika, när sonen var 19. inte en chans, men nu när han är äldre, så skulle han verkligen uppskatta det. 
    Jag ser inga problem med att man åker iväg med sina barn, absolut inte, att man gör förälder/barn-saker tillsammans oavsett ålder.
    Men nu verkar det mer vara "barn ska vara med på semester" än "nu gör vi något trevligt ihop".  Har en kollega som ska åka iväg med sin pappa och titta på motortävlingar, för att det är ett gemensamt intresse. 
    Jag kanske är fördomsfull, men jag ser inte att en far och son skulle ha något gemensamt att åka på en charterresa typ sol/bad. Det känns mer som att det är något en sådan grabb gör med sina kompisar.
    Som jag skrev innan så tycker jag inte alls att det är konstigt att pappan åker med sitt barn eller att jag åker med mitt vuxna barn. Men att ta med sin bonusmamma eller pappa är ändå annorlunda. Varken jag eller barnet uppskattar det.
  • Anonym (bonus)
    Räkan77 skrev 2022-06-16 09:43:50 följande:

Är det av ekonomiska skäl som din man vill att ni tre ska bo i samma rum? Har 19-åringen tackat ja till att bo i samma rum som er? Känns som ett upplägg som är dömt att misslyckas, bra att du backat ur. 

Ja, det är av ekonomiska skäl som han inte kan ta 2 separata rum. Tonåringen är ok med detta, vilket är konstigt att man ändå väljer att vilja följa med. Det är nog både tonåringen och pappan som vill resa, men inte jag. Jag vill isåfall att de reser tillsammans detta år och vi gör en resa senare om han har råd.

Jag har inte heller råd att resa så mycket, och vill verkligen inte betala 20.000 kr för en resa med tonåringen till ett all inclusive ställe om jag måste välja en resa per år. Ser inget egoistiskt med detta alls. Han prioriterar att resa med sitt vuxna barn och jag prioriterar att resa med honom eller ensam. hade jag haft mer pengar så hade jag gjort båda sakerna.
  • Anonym (bonus)
    Anonym (äää) skrev 2022-06-16 10:45:25 följande:
    Nu har jag inte läst exakt hela tråden, men om han inte har råd så han han väl inte råd? 
    Han kan inte trolla fram pengar till två resor, antar jag, 

Ni har rest under coronan? 
    Ja, det kanske är barnets tur då. Du stannar hemma och slipper lägga pengar på den resan, och så bjuder du honom på en parrresa senare, som är en present från dig för att ni ska få ensamtid? 
    Jag förstår inte hur man kan säga att det är barnens tur när det handlar om en snart 20 åring. Självklart kan de följa med, men det är väl ändå inte ett måste längre när barn är vuxna?! Iallafall inte i en bonusfamilj. Är man en kärnfamilj så kan jag förstå att det vuxna barnet ibland hänger med på vissa resor, men annars förstår jag inte alls vad som är problemet. Detta är inga 10 & 12 åringar vi pratar om, utan vuxet barn.
  • Anonym (bonus)
    Anonym (handlar) skrev 2022-06-16 11:26:07 följande:
    Det där är ju en diskussion du får ta med mannen ifråga. Det finns inget slags facit i sånt här som alla måste följa, utan alla gör såsom det passar dem. Och många vill uppenbarligen resa med sina vuxna barn, så att det skulle vara onormalt eller fel kan du ju bara släppa. 

Och om nu din partner vill resa med barnet och eventuellt inte kunna resa med dig på grund av det, då är det ni som måste diskutera hur er relation och era resvanor ska se ut. Det hjälper ju inte direkt vad någon här på FL tycker eller skulle gjort, det är ändå ni som ska komma överens i er relation. 

Jag fattar inte varför du inte tar frågan med din partner istället? Vad är problemet?
    Jag tror att det handlar om dåligt samvete för att mamman gjorde en resa nyligen och inte han. Det är en ständig tävling mellan skilsmässoföräldrar om vem som ger mest så att man inte förlorar sitt barn till något bättre.

Han är rädd för att detta kanske är sista gången tonåringen vill följa med på en resa och därför prioriterar han detta, vilket jag måste förstå.
  • Anonym (bonus)
    Ess skrev 2022-06-16 13:03:44 följande:
    Ha ha ha ha, det är säkert bara att välja och vraka bland alla kvinnor som drömmer om att slösa bort 20 000 på en resa där det ska delas rum med en vuxen särkull?
    Exakt! :o

Jag har pratat och frågat pappan hur han ser på situationen men han "skäms" över att han prioriterar att resa med tonåringen tillsammans med mig än att resa ensam med mig, så därför skyddar han sig själv genom att bråka med mig istället och säga att jag är ego. Vi kan inte prata som vuxna, eftersom han skäms över att han curlar barnen, istället för att stå upp för hur han känner och tänker så att jag kan säga hur jag känner och tänker och därefter kan vi antingen mötas eller ta ett beslut om att det inte fungerar.

Denne man är ständigt livrädd att förlora mig och att förlora sina barn, så han är splittrad och har ständigt dåligt samvete för vad han än gör. Han borde inte skämmas över att han vill prioritera sina barn, men det gör han, eftersom många  kritiserat honom för det genom åren.
  • Anonym (bonus)
    Anonym (handlar) skrev 2022-06-16 15:03:20 följande:
    Och inte verkar det ju bli bättre med den saken utifrån hur du agerar och uttrycker dig om hans barn och om huruvida det är okej för föräldrar att ha nära och kär kontakt med sina vuxna barn. Jag förstår att han blir kluven där. Han vill vara nära sitt barn, du ser det som onormalt och allt möjligt och sätter press på honom att välja dig framför sitt barn så att han känner att han ens måste välja. 
    Isåfall måste han vara tydlig och säga att det är det viktigaste för honom, så att jag kan göra vad jag vill. 

Det är inte så att jag tycker det är onormalt kanske, men absolut inte så vanligt att en 19 åring ensam njuter av en bonusmamma och sin pappa i samma rum. 

Jag kan åka med mitt barn utan problem, men hen åker hellre med sin partner, vilket är det normala i min värld. Jag skulle dessutom aldrig ens våga be min partner att vilja åka med och själv betala 20 tusen för att tillbringa den veckan med mig och mitt vuxna barn. Inte en chans att jag utsätter honom för det.

Det var samma sak när mitt barn ville komma och bo hos oss i hans hus, så tillät han inte mitt vuxna barn att bo där om det var med sin partner, utan bara om hen sov över ensam. Det tyder ganska mycket på att det inte är lika roligt på andra hållet med styvbarn.
  • Anonym (bonus)

Om tonåringen tar med en kompis och de bor i ett separat rum så kanske jag ska fundera på det. min partner har nämligen föreslagit det nu. Men 20.000 kr ändå!?

• Anonym (bonus)
    Räkan77 skrev 2022-06-17 10:09:28 följande:
    Det är väl en bra lösning om ni dessutom kan komma överens om att ni nästa år planerar en resa där ni två som par åker tillsammans och planerar resan tillsammans.

Men hur ska bonusen hitta en kompis som på kort varsel kan hosta upp 20,000?
    Ja det undrar jag med!! Tror bara det är skitsnack. Bonusen lovade samma sak i maj månad, men hittade ingen som ville åka med.
  • Anonym (bonus)
    Studentpappa skrev 2022-06-17 11:05:14 följande:
    Vilken skräll att ingen i den åldern vill bränna 20 papp på att åka med någon annans föräldrar....

Drömmer
    Vad betyder detta uttryck? Är det normalt eller inte att åka med någon annans föräldrar för 20.000? Det känns osannolikt i min värld. Då åker man hellre till Mallis med polarna och har skitkul när man är 19!!
Svar på tråden Åka på semester med vuxet barn?