• Anonym (...)

Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..

Kräks på föräldrar som tror att man blir tillsammans med deras barn oxå. Kommentarer som "om det inte funkar" mellan dig och mitt barn så blir det inget. Så jävla drygt.. Säg direkt att ni letar efter en pappa/mamma till eran unge istället för att slösa på folks tid! Jag blir tillsammans med ngn för att jag älskar den personen inte för att jag vill vara förälder till ngn som redan har föräldrar!

• Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..
  • sextiotalist
    Anonym (m) skrev 2016-05-26 15:21:46 följande:
    Det har du förvisso rätt i. Man vet aldrig vad som kan hända och det vore ju väldigt trist om alla gick runt och trodde det värsta hela tiden.

Det jag tänker är att man ska, i den situationen att man är separerad eller egentligen i vilken situation som helst, passa sig för att ställa högre krav på andra än sig själv. Exempelvis i frågan om att man inte kunde få relationen att funka med sin dåvarande och de gemensamma barnen, bör man kanske ha förståelse för att det kan vara svårt även i kommande relationer - kanske till och med svårare.

Men jag vet inte, jag har inga egna barn och inte alla svar, jag tycker bara fokus kan riktas fel ibland i fråga om föräldrar/bonusföräldrar/barn. Bonusföräldrarna får högre krav ställda på sig än de biologiska föräldrarna, något som jag starkt motsätter mig.
    Exakt, man kan aldrig ställa högre krav/förväntningar på sin partner än vad man har på sig själv.
  • Anonym (Cilla)
    BioBonus skrev 2016-05-26 15:16:07 följande:

Det jag menar är att man kan ju inte leva hela livet efter devisen att alla mina beslut måste fattas utifrån perspektivet att allt går åt helvete :) 

Man kan längta efter barn tillsammans i många år, sen kommer barnet och i förskoleåldern upptäcker man att som familj och föräldrar funkar man inte tillsammans. Många förändras när barnen kommer. Man kan ha hur goda intentioner som helst innan att inte tappa bort varandra, att vårda kärleken etc etc. Men sen faller det bort ändå och så står man där olycklig... Det kan man ju omöjligt veta innan.

Det är som det mantra som ofta kommer upp i trådar här - "du visste innan vad du gav dig in på". Nej, det vet man väldigt sällan :)

Jag var nog mest ute efter att de som spyr mängder med galla på bonusföräldrar borde vara lite mer ödmjuka samt flytta ansvaret till bioföräldrarna.

Det är knappast bonusförälderns ansvar att barnets föräldrar skilt sig och att föräldern valt att flytta ihop med en ny person.
  • BioBonus
    Anonym (Cilla) skrev 2016-05-26 16:18:55 följande:

Jag var nog mest ute efter att de som spyr mängder med galla på bonusföräldrar borde vara lite mer ödmjuka samt flytta ansvaret till bioföräldrarna.

Det är knappast bonusförälderns ansvar att barnets föräldrar skilt sig och att föräldern valt att flytta ihop med en ny person.

Är helt på din sida där!
  • Anonym (man)
    BioBonus skrev 2016-05-26 15:27:52 följande:

Håller helt med dig. Man kan aldrig förvänta sig av en ny partner att han eller hon ska älska ens barn på samma sätt som man själv gör. Eller ta samma ansvar som man själv (om inte partnern själv går med på det förstås). Det är ett orimligt krav, och väljer man att gå in i en ny relation så kan man inte förvänta sig att den nya familjen ska fungera som den gamla kärnfamiljen. Det är två vitt skilda saker med skilda spelregler. 

Å andra sidan kan den nya partnern inte heller förvänta sig att man ska prioritera henne/ honom före sina egna barn och man får även acceptera att bli bortvald om man inte klickar även med barnen.Folk skiljer sig och ansöker en ensam vårdnad när de anser att deras partner inte är bra för barnen, varför skulle de inte kunna välja bort en ny partner om personen är olämplig för barnen?
  • Anonym (m)
    Anonym (man) skrev 2016-05-26 16:41:42 följande:
    Å andra sidan kan den nya partnern inte heller förvänta sig att man ska prioritera henne/ honom före sina egna barn och man får även acceptera att bli bortvald om man inte klickar även med barnen.Folk skiljer sig och ansöker en ensam vårdnad när de anser att deras partner inte är bra för barnen, varför skulle de inte kunna välja bort en ny partner om personen är olämplig för barnen?
    Vem har förväntat sig att ens partner alltid ska prioritera en själv?

Tror för övrigt inte denne partner sörjer nämnvärt att  bli bortvald om  hens partner anser att hen är olämplig för barnet. Antagligen kan denne lämnade person hitta en ny partner, och då välja någon utan barn (som för det mesta innebär irritation och elände).
  • Anonym (Har egna-det räcker)

Om jag hade flyttat ihop med en man,så skulle jag inte tänka att då skulle jag få en barnvakt på köpet.Mina barn är mitt ansvar.Om han skulle vilja hjälpa till nångång på något sätt,så skulle det vara ok,om det känns rätt.

• Uulrika
    Anonym (m) skrev 2016-05-24 23:42:33 följande:
    Hur motiverar du att en vuxen som inte är förälder ska städa barnets rum och vika den oändliga mängden kläder? Om inte ens föräldern själv gör det? Om föräldern är extremt dålig på att städa och vika tvättt själv så det alltid blir dennes partner som får städa allt och vika allas tvätt? Är partners hemskt elak för att hen inte även städar barnets rum och viker barnets kläder? Särskilt när barnet tillhör den förälder som inte städar? Vem är egoisten av de två, tycker du? Jag blev inte sambo med en snubbe med barn för att spendera all min tid till att städa och tvätta och fixa för honom och hans barn. Särskilt inte om han inte gör det själv. Oförsvarbart tycker jag.
    Jag fattar verkligen att du ruttnar på att städa och tvätta åt din partner, men då är det ju din sambos lathet som är problemet, inte att han prioriterar sitt barn. Det är självklart superegostiskt av honom att låta dig sköta all städning och tvätt och det hade det varit utan barn också. Det obehagliga blir om det leder till att du skulle ta ut din (fullt förståeliga) frustration över honom - på barnet.
    Om han inte kan skärpa sig och dela ansvaret så tycker jag du ska lämna honom. (Varit i liknande sits med mina barns pappa så jag vet hur svårt det är att försöka ändra någon.) Mår så mycket bättre nu. Men träffar jag någon annan som har barn och vi skulle flytta ihop tycker jag det är självklart att barnen behandlas lika så inte jag sätter mina barn först och han sina. Barn är barn och ska älskas och prioriteras oavsett blodsband. 
    (Kommer dock aldrig mer flytta ihop med någon som bara i teorin tycker att jämställdhet är självklart och inte lever upp till det sedan.)
  • Tom Araya

Föräldrar som överger sina barn för ny partner och nya partners som förklarar den andres barn från tidigare förhållanden som icke önskvärda har jag noll respekt för.

• Anonym (Har egna-det räcker)

Och dåliga föräldrar,där barnen inte vill ens bo halvtid och ändå blir tvingade ,har jag ingen respekt för.Tänk på barnets bästa.

• Anonym (m)
    Uulrika skrev 2016-05-27 00:03:01 följande:

Jag fattar verkligen att du ruttnar på att städa och tvätta åt din partner, men då är det ju din sambos lathet som är problemet, inte att han prioriterar sitt barn. Det är självklart superegostiskt av honom att låta dig sköta all städning och tvätt och det hade det varit utan barn också. Det obehagliga blir om det leder till att du skulle ta ut din (fullt förståeliga) frustration över honom - på barnet.

Om han inte kan skärpa sig och dela ansvaret så tycker jag du ska lämna honom. (Varit i liknande sits med mina barns pappa så jag vet hur svårt det är att försöka ändra någon.) Mår så mycket bättre nu. Men träffar jag någon annan som har barn och vi skulle flytta ihop tycker jag det är självklart att barnen behandlas lika så inte jag sätter mina barn först och han sina. Barn är barn och ska älskas och prioriteras oavsett blodsband. 

(Kommer dock aldrig mer flytta ihop med någon som bara i teorin tycker att jämställdhet är självklart och inte lever upp till det sedan.)

Jag ser inte varför jag skulle lämna honom för att han inte tvättar. Jag trivs med hur det är nu,men hade han tvingat mig att dessutom fixa för hans barn, då hade det varit annorlunda. Barnet kan älskas av sin pappa utan att jag ska bli den elaka som inte viker barnets tvätt och städar barnets rum. Ser inte hur barnet far illa av det. Om det betyder att barnet far illa av att barnets tvätt inte blir vikt så är det pappan som skadar barnet genom att inte vika tvätten, inte jag.
  • Uulrika
    Anonym (m) skrev 2016-05-28 09:22:58 följande:
    Jag ser inte varför jag skulle lämna honom för att han inte tvättar. Jag trivs med hur det är nu,men hade han tvingat mig att dessutom fixa för hans barn, då hade det varit annorlunda. Barnet kan älskas av sin pappa utan att jag ska bli den elaka som inte viker barnets tvätt och städar barnets rum. Ser inte hur barnet far illa av det. Om det betyder att barnet far illa av att barnets tvätt inte blir vikt så är det pappan som skadar barnet genom att inte vika tvätten, inte jag.
    Det är inte så att jag uppmanar dig att lämna honom. Om allt är bra med er relation så finns det ju ingen anledning. Berättade bara om min egen erfarenhet. Jag kände igen det där med att man börjar strunta i någon del av hushållssysslorna för att markera. I mitt fall slutade jag tvätta mitt ex kläder. Det ledde inte till något bra för 1) Han ändrade sig inte ändå. 2) Tror inte man mår bra av att köra "markera"-aktioner för att få tvinga fram en förändring eller som metod för att stå ut med att det mesta ansvaret ligger på en själv. Vill någon inte avlasta sin partner är det väldigt svårt att ändra den personen. Men som sagt, det var bara min erfarenhet. Så länge det funkar bra för er och du inte låter din frustration över att han prioriterar sitt barn gå ut över barnet, så är det väl helt fine. Jag måste bara säga att om JAG nu som singel skulle träffa en pappa som INTE sätter sitt barn först så skulle jag se det som en varningssignal och inte bli ihop med honom. Om barnet inte är nummer 1 tycker jag det säger något om den personens känsloliv som i slutändan nog även drabbar mig/den nya partnern. En pappa som är kärleksfull och ansvarsfull mot sitt barn är väl däremot det finaste man kan satsa på! (Och i mitt fall kräver jag även delat hushållsansvar:) Lycka till!
  • Anonym (wellpapp)

En annan tråkig erfarenhet och något jag har oerhört svårt för är när en förälder leker familj med ny partner och det bara är så självklart men skriker högt av fasa när exet gör detsamma....

Exets nya får banne mig inte gå med barnen till frisören för det är ju miiiina barn, men ser inget fel i att sin nya partner tar med barnen på leklandet....

• Gung Ho
    Anonym (...) skrev 2016-05-23 16:41:11 följande:

Kräks på föräldrar som tror att man blir tillsammans med deras barn oxå. Kommentarer som "om det inte funkar" mellan dig och mitt barn så blir det inget. Så jävla drygt.. Säg direkt att ni letar efter en pappa/mamma till eran unge istället för att slösa på folks tid! Jag blir tillsammans med ngn för att jag älskar den personen inte för att jag vill vara förälder till ngn som redan har föräldrar!

Du har inte barn va? ;)
  • Gung Ho
    sextiotalist skrev 2016-05-26 12:51:44 följande:
    Ja då håller jag med dig.
    Om man vill leva med en person som älskar ens barn lika mycket som man själv, då får man stanna kvar i förhållandet.
    Den dagen man separerar så kan man aldrig förvänta sig att träffa en person som hyser samma känslor till ens barn som ens föräldrar.
    Man får helt enkelt välja, leva med den andra föräldern, leva ensam eller acceptera att den nya partnern inte kommer få samma band som föräldrarna själva har till barnet. Undantag finns självklart, speciellt om de är med redan när barnen är väldigt små och får en nära anknytning, precis om adoptivföräldrar älskar sina barn även om de inte är biologiska.
    Jag blir faktiskt väldigt skeptisk när en ny partner träffar lite äldre barn och hävdar att de älskar barnen som de vore ens egna, speciellt efter en kort tid tillsammans, Att man gillar barnen, att man klickar med dom är jag säker på, det skulle jag aldrig ta ifrån dom.
    Men det kan beror på att för mig är älska ett väldigt djupt ord och det är endast sambon och vår son som jag kan säga att jag verkligen älskar (men självklart på olika sätt)
    Har funderat många gånger på vad som skulle skilja sig från hur det är idag om min fantastiska bonustjej var min riktiga dotter..
    Självklart skulle det inte finnas en (höll på att skriva 'annan') pappa med i bilden, men vår relation skulle nog inte skilja sig nämnvärt..
    Jag är (i vardagen) pappa i praktiken och ser inte hur hon skulle vara annorlunda mot mig förutom att hon då skulle kalla mig pappa.
    Har känt henne i ca tre år nu och hon var 5 när jag träffade hennes mamma.
Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..