Anonym (man) skrev 2016-05-26 00:47:46 följande:
Och med "hantera det" så syftar du på vad? Hantera är ett ganska vagt uttryck, saker kan hanteras rätt eller fel, du får gärna specificera vad du anser är "hantera"?
Hela känsloregistret är inte acceptabelt i ett samhälle, bör inte barn även lära sig vad som är acceptabelt och vad som inte är acceptabelt i hur de samverkar med andra människor? Är det ok att skälla på andra när man är på dåligt humör? Är det ok att avreagera sig på andra för att man mår dåligt?
När du säger "hantera" menar du då att lära barnen acceptera vilket skitbeteende som helst?, Ska de till exempel acceptera att ett annat barn flippar när det inte får som den vill? Hur ska de bemöta sånt beteende? Passivitet? Ska de bete sig likadant? Möra ilska med ilska? Är det bra?
Man ska inte censurera känslor. Dock lära sina barn hur man för sig i en given situation, när något är lämpligt och när något inte är lämpligt i det offentliga rummet. Men hemma? Såklart,på ett adekvat sätt. Hemma ska det vara tryggt och man ska få vara sig själv. Man kan uppfostra barn till bra individer utan att lura dem att världen är god och alla i den, och att det inte finns några konflikter i världen. Jag motsäger mig starkt att inte visa hela könsloregistret för sina barn: glädje, ilska, rädsla, sorg osv. Självklart innebär detta inte att pappa ska puckla på mamma osv, som i ditt exempel, men det är ju heller inte det jag menar. Men om barnet vet att hen själv kan bli rädd, ledsen, arg, glad osv, medan mamma bara visar en fasad om att vara lycklig hela tiden - vad händer då?