smulpaj01 skrev 2016-05-25 07:37:04 följande:
Va? Hur kan man inte förstå att barnen alltid går före en partner? Dom är små och behöver tillsyn, partnern är vuxen och får ta hand om sig själv!
För mig är det en stor skillnad att man som förälder har ett ansvar över barnets mående och omvårdnad. Men i min värld så innebär inte det inte att barnen går först.
För mig är min relation till min sambo, mitt barns andra förälder precis lika viktig som att jag har en bra relation till vår son. Vi har under hela tiden vi haft gemensamma barn (och även innan) varit noga med att vårda vår relation och det går faktiskt att kombinera detta med att han har barn sedan tidigare och ha gemensamma barn.
Och så är det bara under några år som barnen är "hjälplösa", sedan blir barnen större och behöver inte sina föräldrar på samma sätt längre
Men jag vet med all säkerhet, hade vi inte prioriterat varandra i vardagen, så hade vi inte tagit oss igenom det min sambo och jag har gjort och då hade det varit ytterligare ett barn med separerade föräldrar.
Så efter över 20 års förhållande, med många motgångar och ändå hållit kärleken i liv så vet jag att det är lika viktigt att vårda vuxenrelationer (och ta hand om varandra) som att ha ett bra föräldraskap.