Anonym (man) skrev 2016-05-24 15:31:39 följande:
Låt mig gissa? Du har inga barn va?
Varför välja undrar du?
För att efter att man har fått barn så går man in i en annan fas i livet där man inte längre är number one utan barnet är number one, det är lixom så naturen fungerar, man för sina gener vidare genom sin avkomma och det sker på bekostnad av både tid och resurser. Det gäller inte bara människor utan även djur.
Vissa mognar med rollen andra gör inte det, det är dessa idioter som tror att de kan leva som de levde tidigare efter att de fått barn som får ungar med "issues" som blir fucked up som vuxna och för sina föräldrars skeva värderingar vidare. Du vet såna där som gör karriär och skiter i sina ungar, eller sätter ungarna framför teven för att prioritera sin egentid.
Vårda förhållandet kan man göra MED sina barn, som en familj du vet, inte som mamma och pappa i team 1 och ungarna i reservbänken, utan alla är med i matchen. Det är snarare folk som har ditt tankesätt, jag och mina behov först och alla andra sen som får det jävligt svårt att få ett förhållande att fungera eftersom förhållanden och familjeliv är en enda lång rad kompromisser, ett lagspel inte ett solospel. Klarar man inte av att släppa tanken på att man är centrum i universum så ska man förbli singel och inte skaffa barn.
Jag har barn och håller med fullständigt med den du svarade. Vi har levt ihop i över 20 år, med vårt gemensamma och så har han barn sedan tidigare.
Även äktenskapsrådgivare brukar generellt ge rådet att komma ihåg att även prioritera vuxenrelationen, att inte bara vara förälder.
Det är inte frågan om att man ska leva som en tonåring när man fått barn, utan att man ser till att man kan fungera som förälder OCH partner.
Ingen skriver heller att det är samma sak att sätta sina behov först, utan att man ser till att alla inom familjen blir sedda, det jag vänder mig emot är den ensidiga bilden att barnen går först, relationen i andra hand.
Kan man inte fixa att kombinera detta, så bör man leva ensam. För en relation måste man arbeta på dagligen, och kräver nog mer arbete att få en relation att fungera med en vuxen än med ett barn