Anonym (m) skrev 2016-05-25 19:29:11 följande:
Va? Vad pratar du om? Så jag får inte uttrycka känslor förrän barnet har lagt sig? Barnet får inte ta del av både glädje, smärta och sorg utan ska bara förskonas från allt detta? herregud i himmelen vilka skadade barn som bara tror att neutralitet är den enda känslan man kan ha.. Jag visar känslor inför detta barn, liksom barnet visar känslor inför mig och sin pappa. Vi har känslor i detta hem. Förstår inte alls vad du menar.
Låter flummigt och fint, det du glömmer är att barn inte har ett fullt utvecklat intellekt och har svårt för att tolka alla intryck på rätt sätt, till exempel är det inte så bra att bråka inför barn för det gör dem osäkra.
Vi tar ett exempel...
Pappa kommer hem snorfull och klämmer mamma på pattarna vilket säkert en finfin bevis på känslor men kanske inte så lämpliga för barm. mamma surnar på att gubben supit till igen och slänger en tallrik i skallen på honom, säkert ett friskt uttryck på en känsla (ilska) det med, men inte heller lämpligt för barn att uppleva. Pappa blir förbannad och kallar henne för galen kärring, fullt förståeligt känslouttryck... lämpligt för barn? Nope...efter en halvtimmes bråkande så stormar gubben iväg, bra för barnen? Troligen inte, de blir nog oroliga för sin pappa.... mamma sitter och gråter och beklagar sig över sitt äktenskap... bra för kidsen? nope...pappa kommer hem sent och har lite dåligt samvete för barnen, han ska bevisa sin kärlek genom att pussa och krama dem (fullt naturliga känslor)... vettigt för kidsen att ha en snorfull pappa som ska kela med dem... troligen inte...
Så när du säger att "vi har känslor i detta hem", så hoppas jag att du syftar på vissa känslor och i lagom doser.. och inte släpper ut allt utan hämningar... för det vore ju bedrövligt för era barn