• Anonym (...)

Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..

Kräks på föräldrar som tror att man blir tillsammans med deras barn oxå. Kommentarer som "om det inte funkar" mellan dig och mitt barn så blir det inget. Så jävla drygt.. Säg direkt att ni letar efter en pappa/mamma till eran unge istället för att slösa på folks tid! Jag blir tillsammans med ngn för att jag älskar den personen inte för att jag vill vara förälder till ngn som redan har föräldrar!

• Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..
  • sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2016-05-26 08:36:28 följande:

Fast alltså..

I ett gott och bra och utvecklande förhållande kan man både sätta barnen först OCH även sätta kärleken i fokus.

Väldigt många klarar av det utan problem.

Är det verkligen raketforskning?

Det borde väl vara prio av båda parterna?

Det håller jag med om, men det finns många, framför allt frånskilda föräldrar, som inte hanterar det.
    Det finns en hel del som har svårt att acceptera att deras barn inte är älskade/omtyckta av sin partner på ett föräldrasätt.
    Det finns många som inte tänker på att på samma sätt som en utan barn väljer en partner med barn, så väljer även den med barn en partner utan barn.
    Och jag vet att det är fler än jag som skulle säga att vi valde denna man (eller kvinna) trots att han/hon hade barn. 

Det jag är rätt säker på att de som kan hantera en kärleksrelation och vara förälder är inte de som markerar att "barnen kommer först". Och det är inte heller vi som startar trådar i sin frustation heller.

Sedan finns det självklart de som inte kan hantera alls att partnern har barn, men den biten måste man kunna hantera om man träffar en partner med barn. Barnet finns där och har en självklar rättighet att ha en bra relation med sin förälder, det är inget som vi nya ska ta bort.
  • smulpaj01
    Blomma73 skrev 2016-05-26 08:58:39 följande:

Och många verkar inte klara av att balansera detta. Finns massvis med trådar här på fl där det framför allt blir krockar mellan en förälder och ny partner utan barn. Finns alltid en hel del personer som tycker att barnen alltid ska komma först, i alla sammanhang. Likaså upplever jag att det alltid höjs många kritiska röster mot par som vill ha egentid. För nu är det ju umgänge med barnen som är prio ett. Som att det vore samma sak att umgås vuxna och barn, som att umgås som kärlekspartners.

Jösses, kan man inte umgås som kärlekspar när man har barn -SKAFFA INTE BARN
  • Anonym (wellpapp)

Jag märker en tydlig skillnad i fenomenet när det gäller ensamstående mammor och pappor.

Pappor kan få en aha-upplevelse när en ny dejt påtalar något som känns lite avigt. Och är tacksam för att någon vill komma med tips och råd.

Mammor blir förnärmade och kränkta om en dejt råkar andas om att det kan bli lite för mycket fokus på barnet. Vilket jag även noterar här i tråden väldigt tydligt.

Pappor är ofta tydliga och ärliga med vilken sorts relation de är ute efter medan mammor ofta är otydliga och diffusa och inte alltid kopplar samman kärlek med sex.

Många mammor blir tydligt kränkta av att jag som man förväntar mig sex i en relation, det blev en ny upplevelse för mig att upptäcka att sex inte är självklart. (hur då nya barn skulle komma på fråga är något jag inte fått svar på än)

Som bisexuell man har jag själv upplevvt detta och efter att ha läst här i tråden och på andra ställen på FL så ser jag ju att jag inte är ensam om samma iakttagelse.

• Anonym (samma)
    Anonym (wellpapp) skrev 2016-05-26 09:41:52 följande:

Jag märker en tydlig skillnad i fenomenet när det gäller ensamstående mammor och pappor.

Pappor kan få en aha-upplevelse när en ny dejt påtalar något som känns lite avigt. Och är tacksam för att någon vill komma med tips och råd.

Mammor blir förnärmade och kränkta om en dejt råkar andas om att det kan bli lite för mycket fokus på barnet. Vilket jag även noterar här i tråden väldigt tydligt.

Pappor är ofta tydliga och ärliga med vilken sorts relation de är ute efter medan mammor ofta är otydliga och diffusa och inte alltid kopplar samman kärlek med sex.

Många mammor blir tydligt kränkta av att jag som man förväntar mig sex i en relation, det blev en ny upplevelse för mig att upptäcka att sex inte är självklart. (hur då nya barn skulle komma på fråga är något jag inte fått svar på än)

Som bisexuell man har jag själv upplevvt detta och efter att ha läst här i tråden och på andra ställen på FL så ser jag ju att jag inte är ensam om samma iakttagelse.

Det finns en tråd här på fl just nu där ts och flera andra i tråden har (manliga) partners som är bittra över att deras nya kvinna inte älskar deras barn som egna.

Sedan vill jag tillägga att sex inte är en rättighet eller ens en självklarhet. Lika mycket som du förväntar dig att andra ska kommunicera om sina sexuella preferenser så måste du själv också göra det. Ditt behov av sex är ingen allmängiltig norm och du kan inte förvänta dig att andra ska vara tankeläsare och förstå att du vill ha sex om du inte berättar det.
  • sextiotalist
    Anonym (wellpapp) skrev 2016-05-26 09:41:52 följande:

Det jag har mött mest är faktiskt att män, rent generellt förväntar sig att en ny kvinna ska ta ansvar över barnen. Det är väldigt vanligt med trådar som tar upp detta.
  • Blomma73
    Anonym (samma) skrev 2016-05-26 10:20:51 följande:

Det finns en tråd här på fl just nu där ts och flera andra i tråden har (manliga) partners som är bittra över att deras nya kvinna inte älskar deras barn som egna.

Sedan vill jag tillägga att sex inte är en rättighet eller ens en självklarhet. Lika mycket som du förväntar dig att andra ska kommunicera om sina sexuella preferenser så måste du själv också göra det. Ditt behov av sex är ingen allmängiltig norm och du kan inte förvänta dig att andra ska vara tankeläsare och förstå att du vill ha sex om du inte berättar det.

... Fast det absolut vanligaste är ju ändå att ett par har någon form av sexuellt samliv med varandra? Och att det är den som avviker som får framföra att man har andra förväntningar med relationen än den gängse. För att man inte vill ha sex med sin nya partner känns för mig väldigt, väldigt udda...
  • sextiotalist
    smulpaj01 skrev 2016-05-26 09:38:45 följande:
    Jösses, kan man inte umgås som kärlekspar när man har barn -SKAFFA INTE BARN
    Jag misstänker att det är en ganska vanlig orsak till separationer under småbarnstiden, de kan inte umgås som kärlekspar när de har barn. Tar de separerade föräldrarna med sig det sättet in i sitt nya förhållande, såklart det blir problem.

Så jag håller stenhårt på, vårda alla relationer inom familjen, till din partner, till sina barn, ha grundsynen att alla är lika mycket värda och att det inte finns någon turordning, så är jag ganska säker på att man får hållbara relationer och trygga barn.
  • Anonym (wellpapp)
    Anonym (samma) skrev 2016-05-26 10:20:51 följande:

Du tolkade in mycket som jag inte ens påstod..

Jag upptäckte på dejtingstadiet att en del kvinnor längtar efter flera barn men intim närhet och sex kom inte ens på fråga. Jag var redan från början tydlig med att jag vill ha en sexpartner och en livskamrat.

En kvinna/man som inte kan ge sig hän i sängkammaren är inget för mig och då har jag avstått. Och jag hade hellre uppskattat att få det ärligt sagt än att skylla på barnen.

Och behovet av icke-sex är inte heller någon allmängiltig norm. Då får du hitta en man som inte vill ha sex på samma sätt som jag hittar någon att HA sex med.
  • Blomma73
    sextiotalist skrev 2016-05-26 10:37:34 följande:

Det jag har mött mest är faktiskt att män, rent generellt förväntar sig att en ny kvinna ska ta ansvar över barnen. Det är väldigt vanligt med trådar som tar upp detta.

Precis. Och kvinnor får ofta höra på fl att de är ego om de inte förstår att barnen måste komma först, alltid. Detta i trådar som handlar om hur less de börjar bli på att ha fått för mycket föräldraansvar för partnerns barn. De kanske inte vill hämta på förskolan varje dag trots att de kan i nuläget, utan vill kunna göra något annat med sin tid. Som någon skrev här inne, det är inte bara personen utan barn som ska förhålla sig till att partnern har barn, utan föräldern med barn får också ta hänsyn till att partnern inte har barn.
  • Anonym (samma)
    Anonym (wellpapp) skrev 2016-05-26 10:57:43 följande:

Du tolkade in mycket som jag inte ens påstod..

Jag upptäckte på dejtingstadiet att en del kvinnor längtar efter flera barn men intim närhet och sex kom inte ens på fråga. Jag var redan från början tydlig med att jag vill ha en sexpartner och en livskamrat.

En kvinna/man som inte kan ge sig hän i sängkammaren är inget för mig och då har jag avstått. Och jag hade hellre uppskattat att få det ärligt sagt än att skylla på barnen.

Och behovet av icke-sex är inte heller någon allmängiltig norm. Då får du hitta en man som inte vill ha sex på samma sätt som jag hittar någon att HA sex med.

Är ni pantade eller? Det är klart asexualitet inte är någon norm och jag har aldrig påstått det heller. Men din sexualitet är inte heller någon norm.

Alla relationer handlar om kompabilitet och förhandling och kompromisser på lika villkor.
Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..