Anonym (samma) skrev 2016-05-25 07:49:37 följande:
Som förälder kan man inte fortsätta leva som man gjorde tidigare om man vill sina barn väl. Barnen har behov och far illa om någon inte tillgodoser dem.
Ett simpelt exempel. Man skiter inte att hämta sina barn på dagis för att kunna gå och sola solarium. Eller för att ens partner är ledsen och behöver uppmuntran. Ett annat exempel. Man köper nya vinterkläder till barnen innan man skaffar ny frisyr själv eller bjuder iväg sin partner på en weekendresa. Och om det är tajt om pengar väljer man bort sina egna vinterkläder för att man ska ha med barnens.
Men det är väl ingen som påstått det, själv har jag flera gånger ändrat om mitt liv, pga att man har olika faser.
Jag kunde inte leva studentliv när jag började arbeta, jag kunde inte leva singelliv när jag var sambo (men jag levde som barnlös innan vi skaffade gemensamma barn), jag kunde självklart inte leva som barnlös när jag fick barn. Men för mig är det inte alls samma sak som att barnen alltid går först.
Inte ens när vi hade det som tuffast så prioriretade vi bort varandra, utan även det lilla vi hade, såg vi till så att alla fick ta del av. Så ja, det kunde bli en billigare vinterjacka till sonen och en vinterjacka till någon av oss vuxna.
Nej, vi vuxna gick inte omkring med trasiga kläder och skor med hål i, även vi vuxna fick nytt även när vi hade det som tuffast.
Ja, vi kunde prioritera en biokväll vi vuxna framför lekland för sonen.