• Anonym (...)

Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..

Kräks på föräldrar som tror att man blir tillsammans med deras barn oxå. Kommentarer som "om det inte funkar" mellan dig och mitt barn så blir det inget. Så jävla drygt.. Säg direkt att ni letar efter en pappa/mamma till eran unge istället för att slösa på folks tid! Jag blir tillsammans med ngn för att jag älskar den personen inte för att jag vill vara förälder till ngn som redan har föräldrar!

• Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..
  • sextiotalist
    Anonym (wellpapp) skrev 2016-05-25 09:12:00 följande:

En intressant aspekt...

Kvinnan vill gärna bli försörjd och tycker det är självklart att en ny partner också betalar för hennes barn.

Men som kvinna och ny partner till en pappa tar det hus i helsike om han andas en stavelse om att hon på något sätt ska bidra till hans barn.

Nu försörjde jag mig helt själv när jag träffade min sambo, bodde själv och som Brumma skriver, varför skulle jag gå med på ett få det sämre, för att min sambo hade barn sedan tidigare?
    Så hade jag inte varit klar med att jag ville ha separat ekonomi, att han tog sitt fulla ansvar över sina barn, så hade jag förlorat rejält på alla plan när vi blev sambo.
    Dvs då hade jag valt att förbli särbo.

Om jag hade blivit singel under tiden vår son var mindre, så hade jag inte ens tänkt tanken på att någon annan än vi föräldrar skulle sörja för barnen och än mindre att bli försörjd

• Ess
    Anonym (samma) skrev 2016-05-25 08:05:30 följande:
    Du är inte en förälder själv eller hur?

För en förälder skulle aldrig kräva sin partner på tröst innan barnen lagt sig (om det inte är akut kris). En förälder klarar av att hålla masken för sina barns skull och avhandlar allvarliga vuxensaker med sin partner när barnen somnat.
    Vad är det för dumheter?
    Klart att man kan både trösta sin partner och avhandla saker när barnen är vakna.
    Antingen har du inga barn själv, eller så har de dem så sällan att det ska va en rensopad fantasivärld med skratt och clowner dagen lång för att du är rädd att barnen inte ska vilja komma annars.
  • Anonym (hehe)
    Anonym (m) skrev 2016-05-25 08:25:08 följande:
    Men om det gemensamma hemmet endast sköts av den ena föräldern? Som jag sa så vek jag, i början av vår relation, gladeligen allas tvätt utan att mena att jag inte ska vika barnets tvätt för att barnet inte är mitt MEN när jag märkte att min man aldrig gjorde detsamma så slutade jag. Han tycker det är knäppt, varför viker jag inte allas tvätt, undrar han. Jag sa till honom att när du börjar ta lika mycket ansvar som jag och självmant tvättar, städar, viker tvätt osv så kommer jag GLADELIGEN även börja vika er tvätt igen. Men nu har det gått, ja, åtminstone ett år, och han har inte tagit handen ur och ansträngt sig på den punkten så då upplever jag att jag kan förvalta min tid på ett bättre sätt än att lägga massa kvällar på att stå och vika tvätt åt TVÅ barn. Men gud vad hemsk jag är som kvinna och styvmorsa att jag inte förstår min plats i hemmet, eller vart vill du komma?
    Jag förstår inte hur folk inte kan förstå dig. 

Jag tycker inte alls att det är fel att du inte städar efter din man och barnet. 

Om det t ex bara hade varit du och din man som bodde ihop så är det väl inte konstigt att bara städa efter sig själv och låta honom leva i skiten på de ställen som bara är hans.

Om det bara hade varit barnet och han så hade de båda levt i skit. Nu har de iaf rena gemensamma ytor.

Varför ska du städa efter andra? Nu gör du visserligen redan det dessutom, inte ska du behöva göra ännu mer.
  • Anonym (samma)
    Brumma skrev 2016-05-25 10:00:37 följande:

Jag skulle nog vilja påstå att en förälder som aldrig kan visa sig lite svag och mänsklig inför sina barn - och även lära barnen att även vuxna människor kan vara ledsna, behöva tröst - och att barnen då får stå tillbaka lite och visa hänsyn - är en ganska dålig förälder.

Barn behöver lära sig visa hänsyn. De behöver veta att det är ok att vara ledsen, även om man normalt är den starka.

Men självklart har du rätt. Men jag menar själva principen. Har du en 2-åring som är skittrött och superhungrig som i ren frustration kastar sig på köksgolvet och skriker och bölar efter en lång dag på dagis så väljer en god förälder att fixa lite käk framför att dalta med eller trösta en partner som exempelvis haft en dålig dag på jobbet, fått böter, brutit lillfingret eller andra minor issues. Om partnerns behov är akuta så kan man ju såklart sätta barnet framför tv:n med ett paket kakor men sånt kan man inte göra varje dag. Oftast så ser man till att barnen har det någorlunda bra innan man bryter ihop själv liksom. Och avhandlar vuxensaker i lugn och ro antingen när barnen är mätta och belåtna eller ligger och sover. Förstår du vad jag menar?
  • Anonym (singel och fattar)

Folk har uppenbarligen många åsikter om ämnet. Jag är förbluffad över hur många som är svart-vita i sitt tänk. Livet blir ju sällan exakt som man tänkt sig och ibland får man bara följa med i vad som erbjuds i livets lotteri: kärlek, barn, inte barn, skilsmässa, nya kärlekar, fler barn osv. Man ska inte anpassa ihjäl sig men nog går mycket av livet ut på att kompromissa?

• Brumma
    Anonym (samma) skrev 2016-05-25 16:49:11 följande:

Men självklart har du rätt. Men jag menar själva principen. Har du en 2-åring som är skittrött och superhungrig som i ren frustration kastar sig på köksgolvet och skriker och bölar efter en lång dag på dagis så väljer en god förälder att fixa lite käk framför att dalta med eller trösta en partner som exempelvis haft en dålig dag på jobbet, fått böter, brutit lillfingret eller andra minor issues. Om partnerns behov är akuta så kan man ju såklart sätta barnet framför tv:n med ett paket kakor men sånt kan man inte göra varje dag. Oftast så ser man till att barnen har det någorlunda bra innan man bryter ihop själv liksom. Och avhandlar vuxensaker i lugn och ro antingen när barnen är mätta och belåtna eller ligger och sover. Förstår du vad jag menar?

Absolut. Och sådant håller jag med om. Men det är INTE samma sak som att "alltid sätta barnet främst". I trådar på styvfamiljsforumet brukar "alltid sätta barnet först" innebära i ALLA situationer. Tex om barnet är på alldeles jättebra humör men blir svartsjuk för att man pratar med sin partner. Då kan barnet vänta. Det händer ju även i vår kärnfamilj. Mina barn kan vara fullt nöjda i sin lek och jag kan fylla diskmaskinen i lugn o ro. Men så börjar jag prata med min man - eller en gäst eller i telefon - och genast vill barnen ha min uppmärksamhet. Då skadar det dem ibte om de får vänta någon minut liksom. Som bonusförälder "ska" du i ett sådant läge förstå att barnet alltid kommer först...

Eller om jag o min man ska fira bröllopsdag och har beställt bord på restaurang. Barnen trivs fantastiskt bra hos mormor eller farfar men plötsligt känner de att det nog är liiite roligare att vara hemma med mamma o pappa. I ett sådant läge får barnen faktiskt finna sig i att vara hos mormor som planerat...

Men som bonusförälder är det SJÄLVKLART att föräldern i ett sådant läge ställer in.

Att alltid sätta barnen först i nödlägen - eller gällande basala behov - är för de flesta en självklarhet - ÄVEN för oss bonusföräldrar - men att ALLTID stå tillbaka OAVSETT anledning - det är inte ok och inte ett normalt förfarande i en fullt normal familj.
  • smulpaj01
    sextiotalist skrev 2016-05-25 08:53:19 följande:

Inte alls, man kan lägga all ren tvätt i en hög på vardagsrumsbordet, så kan alla plocka sina kläder därifrån, eller så lägger man kläderna i en hög på respektives säng. Däremot föredrar jag att mina kläder är strukna och vikta.

Du är ju lite smått efterbliven när det gäller din mans barn! Du och "brumma" borde sluta skriva ert skit så att vi som ÄLSKAR våra bonusar kan glänsa!
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-05-25 18:45:09 följande:

Du är ju lite smått efterbliven när det gäller din mans barn! Du och "brumma" borde sluta skriva ert skit så att vi som ÄLSKAR våra bonusar kan glänsa!

Ursäkta men va!?

Jag älskar min bonus och har alltid gjort.

Hon har varit en del av min familj sedan dag ett. Och eftersom här pratas fotoalbum - hon har alltid haft ett album med bilder på sin mamma, sin mamma o pappa ihop osv. Det har VI tittat i otaliga gånger och om det legat i vardagsrummet eller hennes rum - eller vårt sovrum - har varit helt beroende på var hon suttit när hon tittat i det.

Så exakt VAD är det för SKIT jag skrivit!? Att det är fel att beskylla folk för åsikter de inte har (vilket du gjorde med Ess)?

Och varför i hela friden skulle ngn som INTE älskar sitt bonusbarn inte få lov att skriva i en tråd om bonusbarn i ett forum för bonusfamiljer?

Eller menar du att forumet enbart är till för oss som älskar våra bonusbarn? Andra behaga ej göra sig besväret att påminna om sin existens?

Eller exakt hur menar du?

En fråga till. Vad är det för fel på att alla i familjen får väöja om de vill vika sin tvätt eller inte? Och att alla i familjen själva får lägga in sina kläder i garderoben?

VAD har du att anmärka på DET?

PS. Det blir inte så mkt glänsa när man kommer med fullständigt orimliga påståenden och reaktioner på normala vardagssaker ;)
  • sextiotalist

Jag gillar sambons barn jättemycket. De är de bästa syskon som vår son.

Kan du hänvisa till ett enda inlägg där jag påstår något annat.

Sedan var det med stor ironi jag skrev detta. Inte som det var. Å andra sidan var de så stora när jag träffade dom, så man kunde lämna högen med rentvättade kläder och de tog hand om det
  • Anonym (...)
    Glänsa?! Haha.. Eller så kanske du kan sluta skriva dina löjliga inägg om vilken präktig bonusmorsa du är..
Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..