• Brumma

Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..

Tycker det är självklart att det skall funka mellan mina barn och en eventuell ny partner. INTE för att jag skulle vilja ha en ny pappa till mina barn eller någon att dela ansvaret med utanutan för att jag inte anser det bra för någon att leva med människor man inte trivs med.

Jag väljer ju själv bort sådana människor i mitt liv så gott jag kan - varför i hela friden skulle jag utsätta mina barn för en människa som inte tycker om dem.

Jag förstår inte heller hur man som vuxen människa kan tänka sig att leva i en relation med någon som har hemmaboende barn om man inte kommer bra överens med barnen. Och nej, jag pratar inte om att man måste älska barnen eller att barnen måste älska den nya, men kunna uppskatta varandras sällskap iallafall.

Min man hade aldrig fortsatt vårt förhållande om jag o dottern inte funkat ihop. Å andra sidan hade inte heller jag valt att bli mer seriös om jag inte gillat hans dotter.

TS - helt ärligt låter det som om du borde satsa på en partner som inte har hemmavarande barn..

• Brumma
    Anonym (shit!) skrev 2016-05-23 20:09:54 följande:

Ja. Och är man barnlös i den åldern så har man inte en susning hur man umgås med barn. Jag skulle själv inte dejta någon utan barn. Enbart om jag var barnlös själv. Vilket jag inte är.

Jag skulle nog aldrig dejta någon mer med barn om jag blev singel. Inte pga barnet utan pga allt runtomkring..

Eller, utflugna barn hade funkat men inget förhållande där en tredje part (mamman) hade haft inflytande i hur min och min partners tid läggs upp.
  • Brumma
    TanganyikaIka skrev 2016-05-24 14:48:12 följande:

Och jag är kräksjuk på vuxna individer som inte förstår att relationen mellan föräldrar-barn bör vara starkare än den mellan två vuxna individer annars är det osunt. Fattar man inte det ska man hålla sig ifrån människor med barn. 

Jag tycker nog att man i vardagen skall se till att ha starka relationer till nåde partner och barn. Måna om varandra och prioritera varandra efter tillfälle, behov och önskningar.

Sätter man alltid relationen till barnet först så kanske man inte bör ha någon partner alls. Och förmodligen kan ett sådant förhållningssätt vara orsaken till att många kärnfamiljer splittras.

Mina barn är mig närmast ja, och de står mig närmast. Men det innebär inte att jag alltid prioriterar dem först. Jag har en relation (med deras pappa ) och jag vill att den relationen ska må bra. Både för min skull men även för barnens skull. Därför vårdar jag den relationen. I vår familj kommer ingen ensam på första plats ytan våra önskningar och behov är lika viktiga.
  • Brumma
    Anonym (samma) skrev 2016-05-25 08:05:30 följande:

Du är inte en förälder själv eller hur?

För en förälder skulle aldrig kräva sin partner på tröst innan barnen lagt sig (om det inte är akut kris). En förälder klarar av att hålla masken för sina barns skull och avhandlar allvarliga vuxensaker med sin partner när barnen somnat.

Jag skulle nog vilja påstå att en förälder som aldrig kan visa sig lite svag och mänsklig inför sina barn - och även lära barnen att även vuxna människor kan vara ledsna, behöva tröst - och att barnen då får stå tillbaka lite och visa hänsyn - är en ganska dålig förälder.

Barn behöver lära sig visa hänsyn. De behöver veta att det är ok att vara ledsen, även om man normalt är den starka.
  • Brumma
    Anonym (samma) skrev 2016-05-25 08:02:16 följande:

Men det finns ju knappast någon förälder som ger ALL sin tid och uppmärksamhet till barnen. Jag själv och alla jag känner klarar faktiskt av att växla och umgås med och ha fler individer än våra barn i våra liv.

Det som jag menar med den meningen är att barnens behov alltid har högst prioritet om man var tvungen att välja (vilket man sällan är). Om du bara kunde rädda livet på dina barn eller din partner i en naturkatastrof så skulle du välja barnen. Om pengarna inte räcker till mat åt alla så får barnen det i första hand. Om din partner gör dig lycklig men skadar dina barn så dumpar du partnern. Etc.

I dessa trådar är det ofta det en bonusförälder ska förvänta sig. Att föräldern lägger ALL uppmärksamhet på barnet i alla lägen.

Personligen anser jag det vara dåligt föräldraskap..
  • Brumma
    Anonym (wellpapp) skrev 2016-05-25 09:12:00 följande:

En intressant aspekt...

Kvinnan vill gärna bli försörjd och tycker det är självklart att en ny partner också betalar för hennes barn.

Men som kvinna och ny partner till en pappa tar det hus i helsike om han andas en stavelse om att hon på något sätt ska bidra till hans barn.

Oj. Vilka fördomar.

Källa på det Tack? Eller är det bara din högst personliga (miss)uppfattning?
  • Brumma
    Anonym (samma) skrev 2016-05-25 16:49:11 följande:

Men självklart har du rätt. Men jag menar själva principen. Har du en 2-åring som är skittrött och superhungrig som i ren frustration kastar sig på köksgolvet och skriker och bölar efter en lång dag på dagis så väljer en god förälder att fixa lite käk framför att dalta med eller trösta en partner som exempelvis haft en dålig dag på jobbet, fått böter, brutit lillfingret eller andra minor issues. Om partnerns behov är akuta så kan man ju såklart sätta barnet framför tv:n med ett paket kakor men sånt kan man inte göra varje dag. Oftast så ser man till att barnen har det någorlunda bra innan man bryter ihop själv liksom. Och avhandlar vuxensaker i lugn och ro antingen när barnen är mätta och belåtna eller ligger och sover. Förstår du vad jag menar?

Absolut. Och sådant håller jag med om. Men det är INTE samma sak som att "alltid sätta barnet främst". I trådar på styvfamiljsforumet brukar "alltid sätta barnet först" innebära i ALLA situationer. Tex om barnet är på alldeles jättebra humör men blir svartsjuk för att man pratar med sin partner. Då kan barnet vänta. Det händer ju även i vår kärnfamilj. Mina barn kan vara fullt nöjda i sin lek och jag kan fylla diskmaskinen i lugn o ro. Men så börjar jag prata med min man - eller en gäst eller i telefon - och genast vill barnen ha min uppmärksamhet. Då skadar det dem ibte om de får vänta någon minut liksom. Som bonusförälder "ska" du i ett sådant läge förstå att barnet alltid kommer först...

Eller om jag o min man ska fira bröllopsdag och har beställt bord på restaurang. Barnen trivs fantastiskt bra hos mormor eller farfar men plötsligt känner de att det nog är liiite roligare att vara hemma med mamma o pappa. I ett sådant läge får barnen faktiskt finna sig i att vara hos mormor som planerat...

Men som bonusförälder är det SJÄLVKLART att föräldern i ett sådant läge ställer in.

Att alltid sätta barnen först i nödlägen - eller gällande basala behov - är för de flesta en självklarhet - ÄVEN för oss bonusföräldrar - men att ALLTID stå tillbaka OAVSETT anledning - det är inte ok och inte ett normalt förfarande i en fullt normal familj.
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2016-05-25 18:45:09 följande:

Du är ju lite smått efterbliven när det gäller din mans barn! Du och "brumma" borde sluta skriva ert skit så att vi som ÄLSKAR våra bonusar kan glänsa!

Ursäkta men va!?

Jag älskar min bonus och har alltid gjort.

Hon har varit en del av min familj sedan dag ett. Och eftersom här pratas fotoalbum - hon har alltid haft ett album med bilder på sin mamma, sin mamma o pappa ihop osv. Det har VI tittat i otaliga gånger och om det legat i vardagsrummet eller hennes rum - eller vårt sovrum - har varit helt beroende på var hon suttit när hon tittat i det.

Så exakt VAD är det för SKIT jag skrivit!? Att det är fel att beskylla folk för åsikter de inte har (vilket du gjorde med Ess)?

Och varför i hela friden skulle ngn som INTE älskar sitt bonusbarn inte få lov att skriva i en tråd om bonusbarn i ett forum för bonusfamiljer?

Eller menar du att forumet enbart är till för oss som älskar våra bonusbarn? Andra behaga ej göra sig besväret att påminna om sin existens?

Eller exakt hur menar du?

En fråga till. Vad är det för fel på att alla i familjen får väöja om de vill vika sin tvätt eller inte? Och att alla i familjen själva får lägga in sina kläder i garderoben?

VAD har du att anmärka på DET?

PS. Det blir inte så mkt glänsa när man kommer med fullständigt orimliga påståenden och reaktioner på normala vardagssaker ;)
  • Brumma
    Brumma skrev 2016-05-25 19:03:13 följande:

Ursäkta men va!?

Jag älskar min bonus och har alltid gjort.

Hon har varit en del av min familj sedan dag ett. Och eftersom här pratas fotoalbum - hon har alltid haft ett album med bilder på sin mamma, sin mamma o pappa ihop osv. Det har VI tittat i otaliga gånger och om det legat i vardagsrummet eller hennes rum - eller vårt sovrum - har varit helt beroende på var hon suttit när hon tittat i det.

Så exakt VAD är det för SKIT jag skrivit!? Att det är fel att beskylla folk för åsikter de inte har (vilket du gjorde med Ess)?

Och varför i hela friden skulle ngn som INTE älskar sitt bonusbarn inte få lov att skriva i en tråd om bonusbarn i ett forum för bonusfamiljer?

Eller menar du att forumet enbart är till för oss som älskar våra bonusbarn? Andra behaga ej göra sig besväret att påminna om sin existens?

Eller exakt hur menar du?

En fråga till. Vad är det för fel på att alla i familjen får väöja om de vill vika sin tvätt eller inte? Och att alla i familjen själva får lägga in sina kläder i garderoben?

VAD har du att anmärka på DET?

PS. Det blir inte så mkt glänsa när man kommer med fullständigt orimliga påståenden och reaktioner på normala vardagssaker ;)

smulpaj01 skrev 2016-05-25 18:45:09 följande:

Du är ju lite smått efterbliven när det gäller din mans barn! Du och "brumma" borde sluta skriva ert skit så att vi som ÄLSKAR våra bonusar kan glänsa!

Haha

Blandade ihop denna med andra tråden :)

Faktum kvarstår dock - jag älskar min bonusdotter.

Och vad för SKIT har jag skrivit?

Och vad är fel med att lära barnen ta hand om sin tvätt?

Mitt os gäller även det fortfarande. .
  • Brumma
    ventilera mera skrev 2016-05-25 20:17:21 följande:

Alltså, jag är en biomorsa som tusen gånger hellre skulle ha tex Brumma i mins barns liv, än att ha dig där. Du är ju fullständigt rabiat i de flesta trådarna, och verkar ärligt talat ha en ganska osympatisk inställning till alla som har en åsikt som avviker från din.

Extremt obehagligt...

Oj. Tack :)

Det värmde <3
Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..