Inlägg från: Anonym (samma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma)

Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..

Anonym (manligt perspektiv) skrev 2016-05-24 17:31:06 följande:

Som man och lite till åren, så är det mästan omöjligt att inte få barn på köpet. Annars får man vara ensam.

Kvinna men samma här. Men mig gör det inget eftersom jag har egna barn. Ömsesidig respekt för varandras biofamilj och föräldraskap. Och ömsesidig omsorg om den andras familj. Funkar bra.
  • Anonym (samma)
    Tom Araya skrev 2016-05-24 19:48:46 följande:

...eller så kan vuxna människor fatta beslut som vuxna människor och hålla sig borta från potentiella partners med barn så slipper de problemet....eller så är problemet att dessa människor bara är vuxna på pappret...

Hade jag barn och var ensam,stående så är det självklart att ev partner måste funka ihop med mina barn och det har inte ett skit med föräldraskap att göra.

Håller med dig. För mig är det också ett självklart krav att eventuella partners kommer överens med mina barn. Förväntar mig minst att de trivs någorlunda med varandra och att min partner klarar av att ta vuxenansvar.

Tror att det är ett mindre problem när båda har barn sedan tidigare. Båda är vana vid barn sedan tidigare och det är ett ömsesidigt givande och tagande. Förmodligen annorlunda i de fall där den ena inte har några barn. Finns ju en risk att den utan barn känner att hen ger mer än vad hen får tillbaka. Att det blir obalanserat. Men det kan ju inte hjälpas. Barn kommer alltid i första hand. I alla fall för bra föräldrar.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-24 20:39:29 följande:

Håller med dig om att det definitivt är obalanserat och otacksamt när den ena har barn och den andra inte har barn. Sedan håller jag inte med dig om att barn alltid ska komma i första hand. Sedan tycker jag det väsentliga i det du säger ändå är att det är förälderns ansvar att se till barnet. Det är inte förälderns partners ansvar. Vad innebär vuxenansvar? och är det inte individuellt hur man väljer att lägga upp sitt liv? Vuxenansvar kan te sig olika för olika människor. I min värld innebär det att jag självklart lagar mat, om barnet ska äta, till oss alla tre. Och om jag ser att barnet håller på att skada sig eller beter sig ohyfsat så säger jag till. Resten ligger på barnets föräldrar, enligt min mening. Är vuxenansvar samma för dig? Antagligen inte..

Och hur vet du det utan att fråga?

Om jag skulle menat föräldraansvar så skulle jag skrivit det. Men nu skrev jag faktiskt vuxenansvar. Vad som ingår i det är individuellt men om mitt barn exempelvis var på väg att hälla skållande hett vatten på sig utan att min partner lyfte på ett finger så skulle jag nog dumpa snsbbt som attan.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-24 23:42:33 följande:

Hur motiverar du att en vuxen som inte är förälder ska städa barnets rum och vika den oändliga mängden kläder? Om inte ens föräldern själv gör det? Om föräldern är extremt dålig på att städa och vika tvättt själv så det alltid blir dennes partner som får städa allt och vika allas tvätt? Är partners hemskt elak för att hen inte även städar barnets rum och viker barnets kläder? Särskilt när barnet tillhör den förälder som inte städar? Vem är egoisten av de två, tycker du? Jag blev inte sambo med en snubbe med barn för att spendera all min tid till att städa och tvätta och fixa för honom och hans barn. Särskilt inte om han inte gör det själv. Oförsvarbart tycker jag.

Alla gör givetvis som de själva vill. Och oftast hittar ju likasinnade varandra, som tur är.

Bra att du vet vad du blir lycklig av och var dina gränser går. Inte alla som vet det. Men alla tänker och tycker inte som du. Det är precis lika okej.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-24 23:42:33 följande:

Hur motiverar du att en vuxen som inte är förälder ska städa barnets rum och vika den oändliga mängden kläder? Om inte ens föräldern själv gör det? Om föräldern är extremt dålig på att städa och vika tvättt själv så det alltid blir dennes partner som får städa allt och vika allas tvätt? Är partners hemskt elak för att hen inte även städar barnets rum och viker barnets kläder? Särskilt när barnet tillhör den förälder som inte städar? Vem är egoisten av de två, tycker du? Jag blev inte sambo med en snubbe med barn för att spendera all min tid till att städa och tvätta och fixa för honom och hans barn. Särskilt inte om han inte gör det själv. Oförsvarbart tycker jag.

Om man ska generalisera litegrann så bryr sig karlar inte om lite skit i hörnen och skrynkliga kläder. Helt okej men många kvinnor står inte ut med det. Det är därför de städar, viker och donar. Helt okej det med. Så länge de själva är nöjda med det.
  • Anonym (samma)
    Anonym (D) skrev 2016-05-25 07:28:15 följande:

"Barnen kommer alltid först" är en fras som ständigt kastas runt här inne. Kan nån förklara för mig vad det innebär? Exempel på situationer då barnen alltid måste gå först för att som jag förstår det enligt många här, inte bli skadade för livet och få en jättedålig relation till sin förälder?

Som förälder kan man inte fortsätta leva som man gjorde tidigare om man vill sina barn väl. Barnen har behov och far illa om någon inte tillgodoser dem.

Ett simpelt exempel. Man skiter inte att hämta sina barn på dagis för att kunna gå och sola solarium. Eller för att ens partner är ledsen och behöver uppmuntran. Ett annat exempel. Man köper nya vinterkläder till barnen innan man skaffar ny frisyr själv eller bjuder iväg sin partner på en weekendresa. Och om det är tajt om pengar väljer man bort sina egna vinterkläder för att man ska ha med barnens.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-25 07:27:13 följande:

Om vi säger att det är så så är det just av den anledningen som jag städar. Städar inte jag blir jag irriterad på att det är stökigt. Så det kan jag leva med MEN för den sakens skull så kommer jag inte vika barnets (eller mannens) tvätt och inte städa i barnets rum. Det anser jag är hans uppgift isåfall och särskilt tydligt markerar jag det genom att informera om att jag är den som håller rent i våra gemensamma ytor. Vill han sen inte städa sitt barns rum eller vika sitt barns tvätt så bryr Jag mig inte det minsta om det. Det som direkt rör mig fixar jag men resten struntar jag i

Ja det är du det. Kul att du hittat nåt som funkar för dig. Men alla funkar inte likadant. Vissa skulle bli jättestörda av att bara veta att barnrummen är superstökiga oavsett vems ansvar de är och städa bara av den anledningen. Vissa andra har kanske den arbetsfördelningen i hemmet att mannen drar in pengarna medans kvinnan tar hemmet. Och slutligen bryr sig vissa såpass mycket om sina styvbarn att de faktiskt gör grejer för och åt dem av den anledningen. Men som sagt, alla är vi olika. Fortsätt som du gör om det passar dig.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-25 07:53:50 följande:

"Barnet går alltid först"-uttrycket slår lite fel om det är så man menar. Ingen normal människa skulle få för sig att inte hämta på dagis. Man hämtar på dagis, och när man är hemma så ser man efter sin partner som är ledsen. DÅ tycker jag att partnern kan gå först: om barnet då ska komma och avkräva uppmärksamhet bara för att så kan föräldern lugnt säga till barnet att barnet får göra något annat ett tag för att dennes förälder behöver trösta sin partner.. eller vad det nu kan vara som hänt. Inte betyda "barnet går alltid först" att föräldern även i den situationen ska skita i sin ledsna partner och gå och leka med sitt barn bara för att barnet vill det och inte klarar av att någon annan har uppmärksamheten en sekund?

Men det finns ju knappast någon förälder som ger ALL sin tid och uppmärksamhet till barnen. Jag själv och alla jag känner klarar faktiskt av att växla och umgås med och ha fler individer än våra barn i våra liv.

Det som jag menar med den meningen är att barnens behov alltid har högst prioritet om man var tvungen att välja (vilket man sällan är). Om du bara kunde rädda livet på dina barn eller din partner i en naturkatastrof så skulle du välja barnen. Om pengarna inte räcker till mat åt alla så får barnen det i första hand. Om din partner gör dig lycklig men skadar dina barn så dumpar du partnern. Etc.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-25 07:53:50 följande:

"Barnet går alltid först"-uttrycket slår lite fel om det är så man menar. Ingen normal människa skulle få för sig att inte hämta på dagis. Man hämtar på dagis, och när man är hemma så ser man efter sin partner som är ledsen. DÅ tycker jag att partnern kan gå först: om barnet då ska komma och avkräva uppmärksamhet bara för att så kan föräldern lugnt säga till barnet att barnet får göra något annat ett tag för att dennes förälder behöver trösta sin partner.. eller vad det nu kan vara som hänt. Inte betyda "barnet går alltid först" att föräldern även i den situationen ska skita i sin ledsna partner och gå och leka med sitt barn bara för att barnet vill det och inte klarar av att någon annan har uppmärksamheten en sekund?

Du är inte en förälder själv eller hur?

För en förälder skulle aldrig kräva sin partner på tröst innan barnen lagt sig (om det inte är akut kris). En förälder klarar av att hålla masken för sina barns skull och avhandlar allvarliga vuxensaker med sin partner när barnen somnat.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-25 08:21:44 följande:

Å herregud, så nu tycker jag inte om mitt styvbarn för att jag inte städar hens rum? Barnets pappa då, tycker han inte om sitt barn för att han inte städar barnets rum eller viker barnets tvätt? Eller gäller det du säger enbart styvföräldrar och inte biologiska föräldrar? Vissa tycker om sin partner eller sina barn eller sitt djur och gör saker för dem, och vissa är lata och gör det inte men tycker om dem ändå, och vissa (som jag) vill inte ha en sjuk snedfördelning av hushållssysslor och jag vet då med mig att jag skulle vara, om möjligt, ännu bittrare om jag tvingades städa barnets rum och vika all dennes tvätt medan barnets pappa sitter på arslet och inte gör ett dyft. Men han, till skillnad mot mig, tycker om barnet, eller hur var det?

Vad vet jag om du tycker om dina styvbarn. Och vem har sagt någonting om att tvinga någon.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-25 08:25:08 följande:

Men om det gemensamma hemmet endast sköts av den ena föräldern? Som jag sa så vek jag, i början av vår relation, gladeligen allas tvätt utan att mena att jag inte ska vika barnets tvätt för att barnet inte är mitt MEN när jag märkte att min man aldrig gjorde detsamma så slutade jag. Han tycker det är knäppt, varför viker jag inte allas tvätt, undrar han. Jag sa till honom att när du börjar ta lika mycket ansvar som jag och självmant tvättar, städar, viker tvätt osv så kommer jag GLADELIGEN även börja vika er tvätt igen. Men nu har det gått, ja, åtminstone ett år, och han har inte tagit handen ur och ansträngt sig på den punkten så då upplever jag att jag kan förvalta min tid på ett bättre sätt än att lägga massa kvällar på att stå och vika tvätt åt TVÅ barn. Men gud vad hemsk jag är som kvinna och styvmorsa att jag inte förstår min plats i hemmet, eller vart vill du komma?

De flesta ojämställda relationer ser ut så där. I en kärnfamilj är det dock lite enklare för kvinnan att offra sig eftersom det gagnar hennes egna avkomma. Till skillnad från ditt fall som styvförälder då dina ansträngningar skulle gagna någon annans avkomma. Man kan jämföra det med män och deras ovilja att ekonomiskt försörja någon annans avkomma (trots goda ekonomiska förutsättningar). Inget konstigt med det.
  • Anonym (samma)
    Brumma skrev 2016-05-25 10:00:37 följande:

Jag skulle nog vilja påstå att en förälder som aldrig kan visa sig lite svag och mänsklig inför sina barn - och även lära barnen att även vuxna människor kan vara ledsna, behöva tröst - och att barnen då får stå tillbaka lite och visa hänsyn - är en ganska dålig förälder.

Barn behöver lära sig visa hänsyn. De behöver veta att det är ok att vara ledsen, även om man normalt är den starka.

Men självklart har du rätt. Men jag menar själva principen. Har du en 2-åring som är skittrött och superhungrig som i ren frustration kastar sig på köksgolvet och skriker och bölar efter en lång dag på dagis så väljer en god förälder att fixa lite käk framför att dalta med eller trösta en partner som exempelvis haft en dålig dag på jobbet, fått böter, brutit lillfingret eller andra minor issues. Om partnerns behov är akuta så kan man ju såklart sätta barnet framför tv:n med ett paket kakor men sånt kan man inte göra varje dag. Oftast så ser man till att barnen har det någorlunda bra innan man bryter ihop själv liksom. Och avhandlar vuxensaker i lugn och ro antingen när barnen är mätta och belåtna eller ligger och sover. Förstår du vad jag menar?
  • Anonym (samma)
    Anonym (Har egna-det räcker) skrev 2016-05-25 19:32:09 följande:

Måste styvföräldrar sätta styvbarnet först i sitt liv?

Nej. Men de bör nog kunna acceptera att föräldern gör det.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-25 19:29:11 följande:

Va? Vad pratar du om? Så jag får inte uttrycka känslor förrän barnet har lagt sig? Barnet får inte ta del av både glädje, smärta och sorg utan ska bara förskonas från allt detta? herregud i himmelen vilka skadade barn som bara tror att neutralitet är den enda känslan man kan ha.. Jag visar känslor inför detta barn, liksom barnet visar känslor inför mig och sin pappa. Vi har känslor i detta hem. Förstår inte alls vad du menar. 

Det är bra att visa hela sitt känsloregister. Men man ska aldrig visa mer än vad barn kan hantera. Ja, det är okej att vara ledsen och gråta för att mormor dött. Men om barnet också är ledsen tar man sig själv i kragen så man lyckas trösta barnet fast man själv är ledsen. Och det är inte okej att gråta varenda eviga dag när barnet kommer hem från skolan. Om man genomgår någon sorts kris så får man banne mig också ta sig i kragen så att man åtminstone fungerar.

Barnen kommer alltid först. Man överväldigar sina barn med sina egna känslor. Och man överger inte sina barn känslomässigt. Man agerar helt enkelt alltid (åtminstone oftast) vuxet och prioriterar barnens behov av trygghet och stabilitet före sig sina egna behov.
  • Anonym (samma)
    Anonym (m) skrev 2016-05-25 23:51:11 följande:

Man visar barnen hela känslorregistret och lär dem hantera det. Barn mår inte bra av att läras att de alltid kommer först. Levande bevis på detta är ju alla vidriga vuxna som i tid och otid tror att de är de enda på jorden som är viktiga. Jag har jobbat mina år inom service när jag var yngre och ta mig tusan vilka vuxna det finns. Som en gång varit barn och som fått lära sig att de alltid är nummer ett.. usch nej såna barn kommer jag aldrig sätta till världen,som har ett sånt beteende mot andra. Känslor är inte farliga,utan en del av livet. Självcentrering å andra sidan.. nej,du och de dina kommer aldrig övertyga mig om att barn ska sättas i främsta rummet i tid och otid. De ska inte åsidosättas men inte heller alltid sättas först. Balans för tusan. Vuxnas ansvar är att lära barn vad livet innebär, inte att lura in dem att allt är rosaskimrande och vackert och att om de bråkar tillräckligt mycket så får de som de vill..

På vilket sätt var ditt inlägg ett relevant svar mitt inlägg som du citerade?

Och by the way har du delvis fel. Barn som får sina behov tillgodosedda på ett adekvat sätt blir trygga och växer upp till omtänksamma vuxna individer.
  • Anonym (samma)
    Anonym (wellpapp) skrev 2016-05-26 09:41:52 följande:

Jag märker en tydlig skillnad i fenomenet när det gäller ensamstående mammor och pappor.

Pappor kan få en aha-upplevelse när en ny dejt påtalar något som känns lite avigt. Och är tacksam för att någon vill komma med tips och råd.

Mammor blir förnärmade och kränkta om en dejt råkar andas om att det kan bli lite för mycket fokus på barnet. Vilket jag även noterar här i tråden väldigt tydligt.

Pappor är ofta tydliga och ärliga med vilken sorts relation de är ute efter medan mammor ofta är otydliga och diffusa och inte alltid kopplar samman kärlek med sex.

Många mammor blir tydligt kränkta av att jag som man förväntar mig sex i en relation, det blev en ny upplevelse för mig att upptäcka att sex inte är självklart. (hur då nya barn skulle komma på fråga är något jag inte fått svar på än)

Som bisexuell man har jag själv upplevvt detta och efter att ha läst här i tråden och på andra ställen på FL så ser jag ju att jag inte är ensam om samma iakttagelse.

Det finns en tråd här på fl just nu där ts och flera andra i tråden har (manliga) partners som är bittra över att deras nya kvinna inte älskar deras barn som egna.

Sedan vill jag tillägga att sex inte är en rättighet eller ens en självklarhet. Lika mycket som du förväntar dig att andra ska kommunicera om sina sexuella preferenser så måste du själv också göra det. Ditt behov av sex är ingen allmängiltig norm och du kan inte förvänta dig att andra ska vara tankeläsare och förstå att du vill ha sex om du inte berättar det.
  • Anonym (samma)
    Anonym (wellpapp) skrev 2016-05-26 10:57:43 följande:

Du tolkade in mycket som jag inte ens påstod..

Jag upptäckte på dejtingstadiet att en del kvinnor längtar efter flera barn men intim närhet och sex kom inte ens på fråga. Jag var redan från början tydlig med att jag vill ha en sexpartner och en livskamrat.

En kvinna/man som inte kan ge sig hän i sängkammaren är inget för mig och då har jag avstått. Och jag hade hellre uppskattat att få det ärligt sagt än att skylla på barnen.

Och behovet av icke-sex är inte heller någon allmängiltig norm. Då får du hitta en man som inte vill ha sex på samma sätt som jag hittar någon att HA sex med.

Är ni pantade eller? Det är klart asexualitet inte är någon norm och jag har aldrig påstått det heller. Men din sexualitet är inte heller någon norm.

Alla relationer handlar om kompabilitet och förhandling och kompromisser på lika villkor.
  • Anonym (samma)
    Blomma73 skrev 2016-05-26 10:45:16 följande:

... Fast det absolut vanligaste är ju ändå att ett par har någon form av sexuellt samliv med varandra? Och att det är den som avviker som får framföra att man har andra förväntningar med relationen än den gängse. För att man inte vill ha sex med sin nya partner känns för mig väldigt, väldigt udda...

Vad du tycker är udda spelar knappast någon roll.

När du är i en relation så består den av dig och din partner och era respektive sexualiteter. Ingen annan och inget annat. Ingen av er är mer eller mindre normal eller norm.

Så jag håller inte med dig utan tycker att ni båda har samma ansvar att kommunicera era preferenser och önskemål.
  • Anonym (samma)
    Blomma73 skrev 2016-05-26 12:42:22 följande:

Visst har båda ett ansvar att kommunicera vad man önskar av relationen. Men jag tycker fortfarande att den som kraftigt avviker har ett större ansvar att kommunicera detta tidigt eftersom en parrelation faktiskt brukar innebära sex i någon form. I bi-mannens fall så är ju inte kvinnorna tydliga utan gömmer sig bakom barnen.

Jag valde medvetet att inte använda ordet normal, utan vad som är det vanligaste. Dvs jag tycker inte det är fel att inte vilja ha sex, men det är inte så vanligt att man inte vill det i en ny relation, dvs det är ett ganska udda önskemål.

Jag själv avviker exempelvis från den gängse maten då jag inte äter mjölkprotein. De flesta personer i Sverige äter dock mjölkprodukter, oavsett smakpreferenser och mattradition. Är tydlig med att nämna min matallergi i de flesta nya sociala sammanhang, faktiskt, före jag blivit inbjuden någonstans. Då undviker jag missförstånd vid senare tillfälle när någon kanske vill bjuda på spontanfika mm, och de slipper då bli generade när det inte funkar.

Dvs jag förväntar mig inte alls att folk som vill bjuda mig på mat ska fråga om jag äter mjölk, de förutsätter att jag gör det tills jag sagt något. Detta eftersom det är det vanligaste att folk äter smör, grädde, yogurt mm, det är lite udda att inte göra det. (jag äter ju inte laktosfria produkter heller).

Konstig jämförelse kanske... Men ändå.

Håller inte med dig. Det är den perfekta grogrunden för relationsproblem att utgå ifrån sig själv sådär i en relation. Och det blir ju inte direkt bättre sedan när man beskyller den andra för att ha orsakat problemen med sin 'avvikande' sexualitet. Jeez.
Svar på tråden Nej jag vill inte ha ditt barn på köpet..