sextiotalist skrev 2016-05-24 15:59:07 följande:
Jag har inga starka band gentemot min mamma, men likväl så är hon inte övergiven, vi har koll på henne, träffar henne ibland.
Min mormor och jag var nog mycket närmare varandra, trots att vi inte träffades så ofta.
Nej, min mamma och mina syskon är inte en del av min familj, det är min barndomsfamilj, det är jag, sambon och vår gemensamma som är min familj. Min sambo står mig närmare än mina syskon (inte så konstigt, eftersom jag levt med honom längre än vad jag levt med min barndomsfamilj), han känner mig bäst och vi har kämpat tillsammans genom en hel del. Han är den som jag inte behöver säga något hur jag mår, för det ser han direkt. Det kan varken mina syskon eller mamma.
Det beror iof på vad du definierar som nära, av det du skriver så verkar nära för dig vara ganska svalt för andra för andra. Vi verkar helt enkelt ha helt olika syn på familjeband du och jag.
Dock tror jag det finns en risk i att prioritera sin partner framför sina barn, När ens partner dör så har man en ganska sval relation till sina barn, man har ju själv visat att man sätter någon annan före dem samt lärt dem att sätta sin partner före föräldrar, risken är att man då blir ganska ensam.
En kollega till mig råkade ut för det fast ur barnens perspektiv, hans mamma hade under hela hans uppväxt prioriterat karriär och sin nya man, när mannen gick och dog fick hon helt plötsligt ett väldigt behov av att träffa sina barn och beklagade sig över hur dåliga de var på att höra av sig. Min kollega och hans syster hade inte någon större lust att träffa någon som prioriterat bort dem under deras uppväxt, eller som han själv beskrev det, jag tar kontakt med henne "när jag får tid" precis som hon själv gjorde när hon inte hade tid med mig.