Anonym (m) skrev 2016-05-24 23:42:33 följande:
Hur motiverar du att en vuxen som inte är förälder ska städa barnets rum och vika den oändliga mängden kläder? Om inte ens föräldern själv gör det? Om föräldern är extremt dålig på att städa och vika tvättt själv så det alltid blir dennes partner som får städa allt och vika allas tvätt? Är partners hemskt elak för att hen inte även städar barnets rum och viker barnets kläder? Särskilt när barnet tillhör den förälder som inte städar? Vem är egoisten av de två, tycker du? Jag blev inte sambo med en snubbe med barn för att spendera all min tid till att städa och tvätta och fixa för honom och hans barn. Särskilt inte om han inte gör det själv. Oförsvarbart tycker jag.
Jag fattar verkligen att du ruttnar på att städa och tvätta åt din partner, men då är det ju din sambos lathet som är problemet, inte att han prioriterar sitt barn. Det är självklart superegostiskt av honom att låta dig sköta all städning och tvätt och det hade det varit utan barn också. Det obehagliga blir om det leder till att du skulle ta ut din (fullt förståeliga) frustration över honom - på barnet.
Om han inte kan skärpa sig och dela ansvaret så tycker jag du ska lämna honom. (Varit i liknande sits med mina barns pappa så jag vet hur svårt det är att försöka ändra någon.) Mår så mycket bättre nu. Men träffar jag någon annan som har barn och vi skulle flytta ihop tycker jag det är självklart att barnen behandlas lika så inte jag sätter mina barn först och han sina. Barn är barn och ska älskas och prioriteras oavsett blodsband.
(Kommer dock aldrig mer flytta ihop med någon som bara i teorin tycker att jämställdhet är självklart och inte lever upp till det sedan.)