MissCharlotte: Jag och maken pratade MASSOR inför förlossningen när vi väntade Alvin. När Valdemar föddes så var han ju helt ensam mitt i allt kaos.. Först krampade jag på soffan, och han trodde att han såg mig dö. Sedan kommer ambulansen, och han blir ombedd att ta med kläder, kamera etc, för nu ska han nog bli pappa. Han ringer för att få tag i min syster, inget svar. Han sitter själv på Förlossningen och vet inte om han har vare sig fru eller barn. Så får han reda på att han är pappa, till en svårt sjuk son, och att jag är illa däran. Så fort Valdemar var ute så rusades han iväg till akutrummet. Jag var för medtagen och för medicinerad (bla morfin) för att kunna fatta något på två dagar.
Så väntade vi barn igen. Förlossningen startar. Allt verkar frid och fröjd - tills krystvärkarna drar igång, för då störtdyker hjärtljuden. Läkare larmas, fullt pådrag i rummet. Jag fattar inget, lustgasen har gjort mig dimmig värre. Folk drar i mig, trycker här och där, det gör ont. Bebisen fastnar två gånger, och när h*n väl är ute så rusar alla utom en BM iväg till akutrummet. Jag skickar maken efter dem - för JAG kan ju inte följa med - och jag lider med honom som får uppleva en repris av förra förlossningen.
När vi väntade Rasmus så funderade vi på om vi skulle ha med en person till, som stöd. Någon som antingen fick sitta i väntrummet på "stand-by" eller helt enkelt istället för maken om han skulle känna att "Nej, jag fixar det inte!" För även om jag helst av allt ville ha min livskamrat med mig så ville jag INTE att han skulle vara med om han mådde dåligt av det. Men problemet löste sig självt, för vi hann ju inte ens hemifrån. Och vi tycker båda två att den förlossningen var överläget bäst, även om vi faktiskt siktar på att hinna in till sjukhuset denna gången
Men det är så himla viktigt att ta med männen i eftervården. Jag fattar inte att partnern till den födande kvinnan inte per automatik är inkluderad i samtalen efteråt. Det är ju så himla viktigt att pappan/partnern ska vara delaktig, där, engagerad, men det kan ju vara en nog så traumatisk upplevelse ÄVEN OM ALLT SLUTAR LYCKLIGT, och därför så borde inte partnern exkluderas i vården. På Förlossningen / BB borde ett samtal bokas in så att både den nyförlösta kvinnan och den assisterande partnern kan vara med. Kontrollfrågor borde ställas, för att så tidigt som möjligt fånga upp trasiga människor.
På BVC får de flesta nyblivna mammor fylla i en enkät, jag tror det är när barnet är 3 eller 4 månader, för att kolla ifall hon mår bra eller dåligt. Hur hennes partner mår är liksom inte så noga. Det ställs frågor till nyblivna mammor hur de tyckte att förlossningen var - men deras partner behöver inget stöd eftersom de bara stod där utan att göra något vettigt. Eller hur ska man tolka det hela?
..och det var dagens monolog..