ica003 skrev 2010-03-30 20:06:54 följande:
JennyCecilila> Inte meningen att göra någon ledsen... men så som den änglamamman förklarade det så kunde JAG hålla med henne. Jag kan tänka mig personer som inte behöver veta... Men första året efter att Zack dog var det väldigt viktigt för mig att berätta för alla... Och jag gör det oftast nu också, men i vissa situationer, med vissa personer känner jag att det har inte den personen med att göra... Och visst då är väl en "undanmanöver" att tänka att den personen inte förtjänar det, istället för att må dåligt över att man 1 gång av 10 inte sagt sanningen... Vi tänker nog olika om detta..och det kan vi väl respektera... Jag menar inte att du ska tänka likadant och vill verkligen inte att du ska bli ledsen....
Wusch, alltså. Nu är jag irriterad och skriver kanske litet hårt men..jag använder en snäll och mjuk och resonlig och låg ton. Ok?
Jo, det är väl oki att man tycker olika. Självklart. Mne jag hör det här överallt som ett jävla mantra. Och jag börjar bli riktigt less..Vi för inte vår situation framåt och alla som kämpar för oss för att vi ska få det bättre osv..dom förstör vi för -för att vi strävar bakåt och förstör det andra byggt upp före oss. vad vill vi ha för bemötande om det händer igen om tio år? Inget alls? Krytsa ut våra barn i en petriskål och få det som förr? För att ingen orkar berätta så att vi får en mer förstående omgivning.
Hur ska omgivning kunna lära sig att bemöta oss om de aldrig får chansen?
Första året var det viktigt men sen blablabla... jag har hört alla tio jag känner säga EXAKT samma sak-- de som är äldre i sin sorg. (Får ni hem flygblad?) Sen kommer det där.. alla förtjänar inet att få veta, det blir förstört då (Förstört- det är det tredje jag ofta hör).. hur kan någon någon alls förstöra kärleken till er barn? Är den så liten och skör att den inet håller att prata om?
Om man stoppar huvudet i sanden vartenda gång det blir litet jobbigt..Ni har alla här redan varit med om något fruktansvärt. Ska ni då sen inte orka stå för det? Hur trötta och hur ledsna man än är. Anledningen till att det överhuvudtaget finns grupper som spädbarnsfonden osv..är för att ngn vid något tilfälle bestämde sig för att stå för dte och prata om det. Vi klagar över att vi inte får stöd från FK när vi är nya i vår sorg, att läkare inte fattar osv. Hur ska vi kunna förbättra det här för oss själva och för andra efter oss om vi ständigt kär med "jag vill faktiskt inte berätta för alla eftersom alla inte förtjänar det" det blir som en enda cirkel -vi vill inet berätta för att andra inte fattar. Hur ska de någonsin fatta om ingen orkar/vill/törs? hur ska vi få igenom mer hjälp till fler som går igenom det här om alla bara sitter hemma i änglarummet och vågar prata bara här?
Vad får dte för konsekvenser? Jo, det blir som förr, när dte var fult och skamfyllt.
Är det bra? Vill vi verkligen inte förändra för våra barn som kanske en dag måste igenom det här? Vill vi inet att våra barn ska få det bättre än oss och bli bemötta på ett bättre sätt? Hur ska omgivningen förtjäna att bli berättade för? Om de aldrig får höra om det? hur ska de då lära sig att hantera det? Om vi inte berättar för omgivningen -hur kan vi då förändra att omgivningen blir bättre på att hantera det här? Hur?
jag bara undrar hur? Jag fick 4 veckors sjukskrivning, minman med.
Andra fick två veckor och sen rakt till jobbet.
Hur ska de människor som hanterar det här begripa hur det känns när vi inte klarar av att prata om det för att det känns obekvämt?