Om att skona odrabbades känslor: Jag kan bara gå till mig själv och mina erfarenheter. Jag kommer ihåg när jag, som blåögd och nygravid nybliven medlem på FL, surfade runt och läste i olika trådar om graviditet och förlossning. Plötsligt snubblade jag över berättelsen om en kvinna som blev jättesjuk och hamnade på sjukhus. När hon kvicknade till var hon förlöst med kejsarsnitt. För mig blev det en väckarklocka, en påminnelse om att livet är det som händer under tiden man gör upp egna planer. Men sånt händer ju andra..
Så hittade jag de första änglatrådarna, och jag tänkte att "Fy, hur överlever man??" samtidigt som en liten röst i mitt inre undrade över varför det fanns så många änglar och änglaföräldrar - för jag hade knappt hört talas om att det hände i Sverige att små barn dog både i och utanför magen.
Det är klart att det var oerhört jobbigt att sitta som gravid och helt plötsligt få kastat i ansiktet att "Alla barn kan dö". Men. Inget kan förbereda en på när det som inte FÅR hända ändå händer. Men ändå. Hade jag inte ens varit aktivt medveten om att det faktiskt händer ibland att saker och ting går helt åt helvete, ja då hade det varit ÄNNU jobbigare att ta till sig vad som faktiskt hände oss.
Så därför berättar jag om folk frågar. JAG kan inte säga att jag väntar mitt tredje barn, för jag har redan tre. JAG kan inte ljuga och säga att alla mina graviditeter och förlossningar har gått bra. Och, dessutom, jag tänker inte ljuga/mörka för att skona någon odrabbads känslor om det i sin tur innebär att JAG blir lidande. För jag har lidit nog.