• Toka2

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

Här hålls vi som förlorat ett barn och nu går i väntans tider igen. 

Förra tråden är stängd, så jag öppnade en ny. Här finns den gamla tråden om någon vill läsa ikapp:

www.familjeliv.se/Forum-10-204/m49865566.html
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 10:44
    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m56520106.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 10:47
    Presentationstråden hamnar du i om du klickar på länken ovan. Glömde skriva det.
  • Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10
  • gloriosa83

Hej på er alla mammor!
    Ville bara titta in och säga hej till er allihopa! Hoppas ni alla mår bra!

♥ MELKER ♥ BEBISEN I MAGEN ♥ Jag älskar er!
  • JennyCecilia
    Maskrosbarn skrev 2010-03-30 23:20:21 följande:
    jag tror jag förstår vad Ica menar men  ordet förtjänar kanske inte är rätt ordval. man möter många människor varje dag och jag tror inte man vill hindra människor från att höra smärtan och sorgen i förlusten av ett barn innebär... man vill ju inget annat än skrika ut sin smärt, ilska och frustration... jag talar alltid om att jag har 4 barn men tyvärr bara 3 kvar i livet sen är frågan om personen i fråga är intresserad av min historia? det handlar inte om att skona människor från det svåra och tunga utan att jag själv väljer när jag vill berätta om det allra käraste jag inte fick behålla... varför dela med sig av sin historia med en människa som hellre börjar prata om sina fula rabatter? Nä icke min sons historia är värd mycket mera än så. Den som ger mig sina öron ger jag också mitt hjärta till. Det är dessutom viktigt att poängtera att det finns inga rätt eller fel, alla måste få göra på det sätt som känns bäst för dem. All sorg är individuell, alla individer är unika, ingen är större el mindre.
    Om mottagaren är osäker och diskuterar rabbater kan det bero på en osäkerhet att bemöta. Det är samma sak. Personen tittar symboliskt bort om den kanske vet. Men jag tittar inet bort utan då ser jag personen i ögonen.

Jag står för det jag skrev och du skrev i princip samma som ica fast med samma ord och samma ursäkt.

Visst finns det undantag. När man inte vill säga. Men det är samhället som skapat det och ni/vi består av samhället. Man får själv skapa bättre föruutsättningar för det samhälle man vill leva i. Vill ni leva i ett samhälla som tittar b ort och skiter i er sorg-eera känslor så fine. Lev det.

Men jag vill inte och jag vägrar bli ignorerad och feg.
    Om någon berättar om sin rabatt (en bekant-inet en främling ute) som vet eller inet vet så säger jag mm påminner om min lilla dotters begravning. SEn lämnar jag över dte till den andra. Jag tar inet heller ansvar för vad min omgivning känner.

Klart det finns rätt och fel!
    Det finns alltid rätt eller fel.
    Också en klychsa som är helt uppåt väggarna.
    Stoppa huvudet i sanden kallas det. Jag tycker det är fel.
    Men om du eller ni eller någon vill kalla det rätt. Fine. Jag kan respektera att ni väljer att tycka annorlunda. Mne dte är ändå fel.

Som bjästa-mamman till pojken tycker ju att det är fel att hennes som sitter inne.
    Jag tycker han ska sitta inne. Så jo, det finns rätt och fel för allt, men det gäller ju att se det i ett större sammanhang och tänka på någon annan än sig sitt sårade ego.

Om man ser det i ett samhällsperspektiv tex. Om alla medvetet väljer att inet prata om det här-vad tror du då inträffar på sikt? Kommer vi få sjukskrivningar då? Näe. Förståelse från FK och läkare? Näe. Förstående från anhöriga? Nopp, inget alls.
    Så ja, stoppa huvudet i sanden men kom inte och gmnäll sen när och om det stöd vi lyckats fått försvinner. Kanske inte ska gnälla nu heller om dåligt bemött och dåligt stöd när en olycka inträffar och det blir pannkaka av allting.
    Gnäll inte då-för då är det ju anledningen till det-er egen.
  • Lilla Gry

MissCharlotte: Fy vad hemskt - stor kram till dig!

JennyCecilia har naturligtvis helt rätt i att vi måste våga prata om vår sorg, vår förlust och om att det värsta kan hända. Det var en av mina första tankar när vi drabbades - "varför har ingen sagt att det kan gå så här? Varför pratar folk inte om sorg och förluster? Jag ska göra annorlunda." Och jag försöker att prata om det så fort tillfälle ges, men ibland känns bara inte tillfället rätt och då tar jag den "fega vägen". Håller dock med om att det kan vara fegt och kanske fel, och jag kan ofta känna lite dåligt samvete i efterhand. Inte för min ängels skull, kärleken till honom och mina tankar och känslor inför honom påverkas inte av detta, utan för att jag lovat mig själv att vara öppen med det och inte undanhålla andra sanningen. Jag sviker alltså mig själv, och i viss mån även samhället eller folk i allmänhet, men inte min ängel. Han finns alltid med mig oavsett om jag väljer att prata om honom eller inte.

Men jag kan också hålla med er andra om att det finns tillfällen som bara inte är rätt för att ta upp förlusten av våra barn. Kan ju nämna några exempel på när jag valt att berätta respektive inte berätta:

På kursen jag går kom jag en gång tillbaka lite före de andra efter fikat. Läraren frågade om det var första barnet jag väntar. Nej, det är tredje, sa jag, men det andra barnet dog i min mage, så jag har en son hemma som är snart 4. - Kändes väldigt rätt och bra och även om han först blev lite chockad så kändes det som om han också vara glad att jag berättat.

På samma kurs satt vi och diskuterade barn, förlossningar och barnuppfostran på fikarasten och då valde jag att inte ta upp min ängel. Av den anledningen att jag inte ville vända samtalet till att tycka synd om mig och bara prata hemskheter, eftersom det inte riktigt var det samtalet gällde. Vet inte om det var rätt eller fel, man kan ju se det som att man bör ta varje tillfälle att berätta och prata om det, sprida erfarenheten, men jag vet inte om jag kan hålla med om att man ska det. För det förändrar ju onekligen diskussionen väldigt mycket när man tar upp förlusten av ett barn och det är kanske inte alltid det mest konstruktiva i sammanhanget?

Men jag kan hålla med JennyCecilia att man på direkta frågor nog borde svara ärligt (även om jag villigt erkänner att jag inte alltid har gjort det av ren själviskhet, men det är också då jag får lite dåligt samvete efteråt). För allas skull. Även de som inte kan hantera svaret, eller som ni skriver, förtjänar det. De behöver nog informationen mer än de flesta andra. Och jag kan inte se att det skulle förminska eller förändra kärleken eller värdet på våra änglabarn.

• Lilla Gry

Ma Lu: Förlåt, glömde alldeles bort att välkomna dig hit... Varmt välkommen och grattis till det växande livet i magen!

Stark Längtan: Glömde bort att önska dig lycka till också... Hoppas att allting går bra idag och att värden ser lite bättre ut!

• JennyCecilia
    Lilla Gry skrev 2010-03-31 11:15:39 följande:
    MissCharlotte: Fy vad hemskt - stor kram till dig! JennyCecilia har naturligtvis helt rätt i att vi måste våga prata om vår sorg, vår förlust och om att det värsta kan hända. Det var en av mina första tankar när vi drabbades - "varför har ingen sagt att det kan gå så här? Varför pratar folk inte om sorg och förluster? Jag ska göra annorlunda." Och jag försöker att prata om det så fort tillfälle ges, men ibland känns bara inte tillfället rätt och då tar jag den "fega vägen". Håller dock med om att det kan vara fegt och kanske fel, och jag kan ofta känna lite dåligt samvete i efterhand. Inte för min ängels skull, kärleken till honom och mina tankar och känslor inför honom påverkas inte av detta, utan för att jag lovat mig själv att vara öppen med det och inte undanhålla andra sanningen. Jag sviker alltså mig själv, och i viss mån även samhället eller folk i allmänhet, men inte min ängel. Han finns alltid med mig oavsett om jag väljer att prata om honom eller inte. Men jag kan också hålla med er andra om att det finns tillfällen som bara inte är rätt för att ta upp förlusten av våra barn. Kan ju nämna några exempel på när jag valt att berätta respektive inte berätta: På kursen jag går kom jag en gång tillbaka lite före de andra efter fikat. Läraren frågade om det var första barnet jag väntar. Nej, det är tredje, sa jag, men det andra barnet dog i min mage, så jag har en son hemma som är snart 4. - Kändes väldigt rätt och bra och även om han först blev lite chockad så kändes det som om han också vara glad att jag berättat. På samma kurs satt vi och diskuterade barn, förlossningar och barnuppfostran på fikarasten och då valde jag att inte ta upp min ängel. Av den anledningen att jag inte ville vända samtalet till att tycka synd om mig och bara prata hemskheter, eftersom det inte riktigt var det samtalet gällde. Vet inte om det var rätt eller fel, man kan ju se det som att man bör ta varje tillfälle att berätta och prata om det, sprida erfarenheten, men jag vet inte om jag kan hålla med om att man ska det. För det förändrar ju onekligen diskussionen väldigt mycket när man tar upp förlusten av ett barn och det är kanske inte alltid det mest konstruktiva i sammanhanget? Men jag kan hålla med JennyCecilia att man på direkta frågor nog borde svara ärligt (även om jag villigt erkänner att jag inte alltid har gjort det av ren själviskhet, men det är också då jag får lite dåligt samvete efteråt). För allas skull. Även de som inte kan hantera svaret, eller som ni skriver, förtjänar det. De behöver nog informationen mer än de flesta andra. Och jag kan inte se att det skulle förminska eller förändra kärleken eller värdet på våra änglabarn.
    Tack, skönt att du med kunde se det klart. Det är inet så många som kan eller vill det.

Givetvis så behöve man inet ta upp det jämt, jag uttryckte också att det fanns tillfällen precis som du skriver. Man måste inte prata om det jämt.

Ville bara säga att jag läst hela missCharlottes inlägg. Gud, vad hemskt. Och vilken tur ändå att det gick bra. Snö kan vara förädisk, men så länge man vet det så kan man också överdriva i sitt sinne hur halt det är och köra än mer långsamt.

Jag vill med i efterhand välkomna Ma Lu och vinka tillbaka till gloria.

starklängtan: vilken hårfärg? hur var trycket och värdet?
  • Änlamamma

Jenniececilia, Jag tror verkligen ej Ica menar att det inte är VIKTIGT att prata om Zack, sorgen etc.
    Så väl som att jag inte tycker att det INTE är viktigt att prata om Noel och min historia, eller HANS historia är det ju faktiskt...
    Och nej vi som är längre gånget i sorgearbetet har inte fått några fakta blad att läsa inantill på... men det är faktiskt sanningen att sorgen förändras med tiden. För min del blir den absolut inte mindre MEN den är lättare att bära, för man har tvingats bära den så länge och om den skulle kännas som första året skulle INGEN människa överleva...Det är jag säker på!

JAG blir irriterad när jag här människor berätta om vad som är rätt eller fel i ett sorgearbete om vissa tycker det är rätt att berätta JÄMT om sin sorg och sitt barn som inte finns hos oss här på jorden då är det DENS människans sätt att överleva...Om man däremot väljer att INTE prata om sitt barn i vissa sammanhang så är det också ett sätt att överleva. Ingen människa kan vä'l bära sin sorg fel?
    det blir jag LEDSEN av att folk påpekar!

Jag har nyligen blivit hårt kritiserad och mitt ordval är KRÄNKT av min egen syster för att jag inte glömt eller släppt noel...efetrsom jag fortfarande pratar mkt om honom med mina nära o kära, att han alltid finns med...att jag blir upprörd om ngn skulle utesluta honometc etc etc... Till sin höga grad att min sk syster aldrig aldrig någonsin mer kommer att vara min syster eller bli förlåten. För HON kritiserade min väg att gå när livet blev allt för svart, mitt sätt att bearbeta och bibehålla Noels minne.
    Alla gör vi på olika sätt och känner och tycker olika.
    Men hur kan ngn säga att det är fel, hur den andre gör?

Jag tycker nog du lät lite väl hård gentemot Ica och alla andra som väljer den väg hon valt. (även jag ibland).

////

NU ska jag göra mig iordning idag är dte dags för ett besök på förlossningen. HJÄLP!!!

• Toka2

*vinkar till tråden*

Ma Lu: Heeeej!
    Idag är det BF-10. Gah, min största noja för dagen (kunde ha varit värre, jag VET ) är att Spurt ska födas imorgon. Jag menar, ett barn fött i farstun följt av ett som är rena skämtet? . Annars kan lördag passa bra. Jag har ingen lust att umgås med min ena svägerska, hon är så våldsamt jobbig att prata med, och det är svårt att undvika varandra på släktmiddag i ett litet hus.
    Hon är också gravid, med BF i början av maj, och allt är jobbigt. Det är synd om henne, hon måste ta hand om de övriga barnen (en 18-åring sedan tidigare, en 5-åring och en snart 3-åring ihop med min svåger) och det är sååå jobbigt. Men män kan inte ta hand om barn, det vet ju alla, enligt henne. Så min svåger får inte vara själv med barnen. Fast min svåger måste ändå vara hemma jämt. Han kan inte ens åka till sina föräldrar i fem minuter (för att tvätta bilen) innan hon ringer och undrar om han kommer hem snart. Fem minuter senare ringer hon igen. Och igen.
    Ni skulle bara veta vad jag kommer att bli sjuk och dö av förlossningen eftersom jag GÖR saker under min graviditet. Synd att ingen talade om för mig att jag dog när Rasmus föddes - tänk vad mycket tråkigt hushållsarbete jag hade kunnat vägra att utföra med hänvisning till mitt tillstånd som död .
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • JennyCecilia
    Änlamamma skrev 2010-03-31 12:53:51 följande:
    Jenniececilia, Jag tror verkligen ej Ica menar att det inte är VIKTIGT att prata om Zack, sorgen etc. Så väl som att jag inte tycker att det INTE är viktigt att prata om Noel och min historia, eller HANS historia är det ju faktiskt... Och nej vi som är längre gånget i sorgearbetet har inte fått några fakta blad att läsa inantill på... men det är faktiskt sanningen att sorgen förändras med tiden. För min del blir den absolut inte mindre MEN den är lättare att bära, för man har tvingats bära den så länge och om den skulle kännas som första året skulle INGEN människa överleva...Det är jag säker på! JAG blir irriterad när jag här människor berätta om vad som är rätt eller fel i ett sorgearbete om vissa tycker det är rätt att berätta JÄMT om sin sorg och sitt barn som inte finns hos oss här på jorden då är det DENS människans sätt att överleva...Om man däremot väljer att INTE prata om sitt barn i vissa sammanhang så är det också ett sätt att överleva. Ingen människa kan vä'l bära sin sorg fel? det blir jag LEDSEN av att folk påpekar! Jag har nyligen blivit hårt kritiserad och mitt ordval är KRÄNKT av min egen syster för att jag inte glömt eller släppt noel...efetrsom jag fortfarande pratar mkt om honom med mina nära o kära, att han alltid finns med...att jag blir upprörd om ngn skulle utesluta honometc etc etc... Till sin höga grad att min sk syster aldrig aldrig någonsin mer kommer att vara min syster eller bli förlåten. För HON kritiserade min väg att gå när livet blev allt för svart, mitt sätt att bearbeta och bibehålla Noels minne. Alla gör vi på olika sätt och känner och tycker olika. Men hur kan ngn säga att det är fel, hur den andre gör? Jag tycker nog du lät lite väl hård gentemot Ica och alla andra som väljer den väg hon valt. (även jag ibland). //// NU ska jag göra mig iordning idag är dte dags för ett besök på förlossningen. HJÄLP!!!
    Det här är min sjunde graviditet. Jag har gått mer sönder av en tidigare än den här.
    Jag är inte direkt ny heller. Jag har trauma efter trauma efter trauma.
    Jag har varit utsatt för övergrepp, våldtäkter, misshandel. Och inet haft NÅGOn där och då och det har pågått i flera år.
    Sådär ja, nu har jag outat mig rejält och på fl dessutom. Great.

Jag har också lärt mig en massa på vägen.
    Om bearbetning. Det du skriver är sant. Saker förändras. Det blir lättare.

MEN när man börjar fega ur för att man är rädd för andras beömötande när man tar ansvar för andras känslor.

När man stoppar huvudet i sanden och använder uttrycket "alla förtjänar inte att veta" då ljuger man för sig själv så det dånar om det.
    Det är att göra det väldigt lätt för sig själv.
    Vi hade haft det som för 50 år sen om det inte varit så att ett litet fåtal PRATAT ÖPPET OM DET eller bearbetar -det finns det inga rätt eller fel i.

Men det finns fel och rätt i hur man tänker kring det.

Om jag tänker-jag vill dö-jag fötjänar inte att leva efter det här.
    Då är det inet rätt eller fel längre, vi pratar om eller hur?
    Då är det fel.
    Eller "det var mitt fel". Det är också fel att tänka. Eller hur?
    Om jag går ut och slår någon i min bearbetningsprocess -är det rätt då?
    För att det inte fnns rätt och fel.

Psykologer idag har en väldigt lång utbildning.
    Man kan som psykolog skada och göra illa personer i sin bearbetning för att det är så oerhört viktigt att säga rätt saker i en sådan situation.
    Man kan bearbeta fel.
    Om en psykolog säger till mig att jag ska trycka ner det här.
    Och sen gör det. Eller om min mamma säger til mig att sluta älta.
    Det är väl fel eller ur?
    Då kanske jag gör som de säger?
    Då bearbetar jag inet rätt och så blir det fel.
    Har du ngn aning om hur fel och skadad en människa kan bli av att bearbeta på fel sätt?

Jo, det är fel att gömma sorgen efter sitt barn i en byrålåda.
    Som bara öppnas när man är ensam. Det är inte sunt och därför är det fel.
    Visst , man kan ha perioder när man inet vill prata om det.
    M;an att fega ur eller smyga undan. Och använda BS för att slippa.
    Då är det fel och skadar individen på sikt. Det kan gå väldigt djupt med.

Om jag är på ett forum som här.

Scenario 1:

Säg att jag inte känner någon som mist. Jga kommr bara i kontakt med folk på ett forum. Så får jag höra av alla:" Det här går aldrig över"

Scenario 2:

Eller tänk om alla här skriver till mig  "Jo, det blir lättare med tiden."

Hur tror du att jag mår i de olika situationerna?
    I det första scenariot så kanske inet så bra. Inget hopp, kanske mer deprimerad.
    Uppgiven, kanske tom börjar medicinera.
    I det andra då?Jo, här finns hopp. Här finns liv och kanskr tillförsikt.
    Vem av de här personerna mår bäst i nuet och på sikt?

Jag kanske hör.
    "Alla förtjänar inte att veta"
    Jag kanske slutar berätta för att alla andra gör ju det. Det låter ju genomtänkt och bra.

Vad händer med mig då till slut?
    Jo, jag kanske mår sämre och far illa, kanske to utlöser en psykos.
    Fattar du hur farligt det är att lägga över saker som inte är genmomtänkta?
    så, jo, det finns massor med rätt och massor med fel.

Du har inet läst allt jag skrev. jag skrev två gpnger att det finns stunder när man inet behöver berätta, när det inet är läge.
    Man måste inet heller bara och enbart prata om det.

Jag är inte arg på ica, jag gillar henne.
    Men jag tycker inet om det som fler med ica säger.
    Om att alla inet förtjänar..
    Jga tycker det är fel.

Jag menar absolut inte att vara hård mot någon utann vill på ett väldigt tydligt sätt belysa vad det får för konsekvenser för oss själva och för de som kommer efter oss, för hur samhället kommervara om alla känner att de villvara tysta.

Änlamamma:

Tror du att du hade fått det här stödet idag om alla stoppat huvudet i sanden?
    Hur tror du att det kom sig att du fick ett bra stöd när det gick på tok för dig?
    När du miste ditt barn? Varför och hur kom det sig att du fick stöd?
    VEM är människan bakom dig? Vad hette personen som hjälpte dig att få stödet?
    Vem har sett till att stödet finns?

De som kämpar för att förändra och förbättra för andra idag är de som vågar står upp för sina förlorade barn. De som vågar prata om det-det är dom som förändrar och förbättrar för dig och mig och för alla här.

Varför är det bara ett fåtal som tar ansvar för att förbättra?

Jo, för de flesta är för fega för att ta sitt ansvar att berätta.

Det är dom som använder fraser som" Alla fötjänar inet att få veta".

Det är tråkigt att det är ett fåtal som får bära det själa på sina axlar.
    Sådana som fegar ur och inet hjälper till är sådana som inet vill berätta.
    Tillsammans är vi starka men eftersom det finns de som är fegaoch rädda för vad andra tycker så tar det långre tid att förbättra.
  • Minimalla

Jag håller med i mycket av det som skrivits men blir också väldigt ledsen över en del av det som skrivits. Särskilt när det påstås att det finns ett rätt eller fel sätt att hantera sorgen och förlusten av ett barn. Vi gör alla vad vi kan för att överleva och vi hittar våra strategier för att klara en situation i taget. Vad som är rätt eller fel ser olika ut för oss och kommer säkert också se olika ut för oss var och en under olika perioder. Jag vill dock poängtera att jag ser det som att diskussionen kom att gälla något annat än det jag svarade på innan. Jag berättar alltid om Lilly och om det som hände oss om någon frågar. Vi går till t.ex. till öppna förskolan varje vecka och där kommer det ju alltid upp eftersom man träffar nya mammor och pappor hela tiden. Jag skulle aldrig säga att det är andra barnet jag väntar, det är tredje. Det jag menade med att jag nu väljer att inte alltid berätta är för att jag i början ville berätta för alla... och då menar jag alla. Jag ville skrika ut till allt och alla att vi hade fått barn och att hon inte fick stanna. Nu väljer jag att inte berätta för de som inte frågat. Kanske inte så att jag inte tycker de förtjänar att veta, snarare att jag inte tycker att de har med det att göra, precis som att de inte har att göra med en massa andra saker i mitt liv. Precis som att jag inte väljer att berätta om Stella det första jag gör när jag möter andra människor...
    Men visst för jag Lilly på tal när jag känner för det... som t.ex. liknelsen med rabatten. Jag skäms inte och tänker inte gömma mig på något sätt och har aldrig känt att jag behövt skydda någons känslor. För mig är det ett sätt att läka och gå vidare att få prata om det som hänt, men för att det ska ge mer än det tar så måste jag få välja mina situationer.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
  • Minimalla

Nu glömde jag ju att vinka hej till Ma Lu och gratulera till pyret i magen! Vilka roliga nyheter! {#lang_emotions_smile}

Och så skickar jag en stor kram till MissCharlotte! Vilken tur att allt gick bra, även om bilen fick sig en smäll... men det är ju en världslig sak . Grattis till lyckat TUL. Tyckte du att det var läskigt? Visst diskuterade vi det för ett tag sen, att det var läskiga bilder... minns inte vem det var som tog upp det. Vi har tid för TUL i maj... jobbig väntan. Vad skönt att bollen är i rullning gällande igångsättningen, hoppas bm bokar det datum du vill ha.

♥ Stella 060224 ♥ Lilly f/d 090908 ♥ Lillebror BF 100813 ♥
Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10