Änlamamma skrev 2010-03-31 12:53:51 följande:
Jenniececilia, Jag tror verkligen ej Ica menar att det inte är VIKTIGT att prata om Zack, sorgen etc. Så väl som att jag inte tycker att det INTE är viktigt att prata om Noel och min historia, eller HANS historia är det ju faktiskt... Och nej vi som är längre gånget i sorgearbetet har inte fått några fakta blad att läsa inantill på... men det är faktiskt sanningen att sorgen förändras med tiden. För min del blir den absolut inte mindre MEN den är lättare att bära, för man har tvingats bära den så länge och om den skulle kännas som första året skulle INGEN människa överleva...Det är jag säker på! JAG blir irriterad när jag här människor berätta om vad som är rätt eller fel i ett sorgearbete om vissa tycker det är rätt att berätta JÄMT om sin sorg och sitt barn som inte finns hos oss här på jorden då är det DENS människans sätt att överleva...Om man däremot väljer att INTE prata om sitt barn i vissa sammanhang så är det också ett sätt att överleva. Ingen människa kan vä'l bära sin sorg fel? det blir jag LEDSEN av att folk påpekar! Jag har nyligen blivit hårt kritiserad och mitt ordval är KRÄNKT av min egen syster för att jag inte glömt eller släppt noel...efetrsom jag fortfarande pratar mkt om honom med mina nära o kära, att han alltid finns med...att jag blir upprörd om ngn skulle utesluta honometc etc etc... Till sin höga grad att min sk syster aldrig aldrig någonsin mer kommer att vara min syster eller bli förlåten. För HON kritiserade min väg att gå när livet blev allt för svart, mitt sätt att bearbeta och bibehålla Noels minne. Alla gör vi på olika sätt och känner och tycker olika. Men hur kan ngn säga att det är fel, hur den andre gör? Jag tycker nog du lät lite väl hård gentemot Ica och alla andra som väljer den väg hon valt. (även jag ibland). //// NU ska jag göra mig iordning idag är dte dags för ett besök på förlossningen. HJÄLP!!!
Det här är min sjunde graviditet. Jag har gått mer sönder av en tidigare än den här.
Jag är inte direkt ny heller. Jag har trauma efter trauma efter trauma.
Jag har varit utsatt för övergrepp, våldtäkter, misshandel. Och inet haft NÅGOn där och då och det har pågått i flera år.
Sådär ja, nu har jag outat mig rejält och på fl dessutom. Great.
Jag har också lärt mig en massa på vägen.
Om bearbetning. Det du skriver är sant. Saker förändras. Det blir lättare.
MEN när man börjar fega ur för att man är rädd för andras beömötande när man tar ansvar för andras känslor.
När man stoppar huvudet i sanden och använder uttrycket "alla förtjänar inte att veta" då ljuger man för sig själv så det dånar om det.
Det är att göra det väldigt lätt för sig själv.
Vi hade haft det som för 50 år sen om det inte varit så att ett litet fåtal PRATAT ÖPPET OM DET eller bearbetar -det finns det inga rätt eller fel i.
Men det finns fel och rätt i hur man tänker kring det.
Om jag tänker-jag vill dö-jag fötjänar inte att leva efter det här.
Då är det inet rätt eller fel längre, vi pratar om eller hur?
Då är det fel.
Eller "det var mitt fel". Det är också fel att tänka. Eller hur?
Om jag går ut och slår någon i min bearbetningsprocess -är det rätt då?
För att det inte fnns rätt och fel.
Psykologer idag har en väldigt lång utbildning.
Man kan som psykolog skada och göra illa personer i sin bearbetning för att det är så oerhört viktigt att säga rätt saker i en sådan situation.
Man kan bearbeta fel.
Om en psykolog säger till mig att jag ska trycka ner det här.
Och sen gör det. Eller om min mamma säger til mig att sluta älta.
Det är väl fel eller ur?
Då kanske jag gör som de säger?
Då bearbetar jag inet rätt och så blir det fel.
Har du ngn aning om hur fel och skadad en människa kan bli av att bearbeta på fel sätt?
Jo, det är fel att gömma sorgen efter sitt barn i en byrålåda.
Som bara öppnas när man är ensam. Det är inte sunt och därför är det fel.
Visst , man kan ha perioder när man inet vill prata om det.
M;an att fega ur eller smyga undan. Och använda BS för att slippa.
Då är det fel och skadar individen på sikt. Det kan gå väldigt djupt med.
Om jag är på ett forum som här.
Scenario 1:
Säg att jag inte känner någon som mist. Jga kommr bara i kontakt med folk på ett forum. Så får jag höra av alla:" Det här går aldrig över"
Scenario 2:
Eller tänk om alla här skriver till mig "Jo, det blir lättare med tiden."
Hur tror du att jag mår i de olika situationerna?
I det första scenariot så kanske inet så bra. Inget hopp, kanske mer deprimerad.
Uppgiven, kanske tom börjar medicinera.
I det andra då?Jo, här finns hopp. Här finns liv och kanskr tillförsikt.
Vem av de här personerna mår bäst i nuet och på sikt?
Jag kanske hör.
"Alla förtjänar inte att veta"
Jag kanske slutar berätta för att alla andra gör ju det. Det låter ju genomtänkt och bra.
Vad händer med mig då till slut?
Jo, jag kanske mår sämre och far illa, kanske to utlöser en psykos.
Fattar du hur farligt det är att lägga över saker som inte är genmomtänkta?
så, jo, det finns massor med rätt och massor med fel.
Du har inet läst allt jag skrev. jag skrev två gpnger att det finns stunder när man inet behöver berätta, när det inet är läge.
Man måste inet heller bara och enbart prata om det.
Jag är inte arg på ica, jag gillar henne.
Men jag tycker inet om det som fler med ica säger.
Om att alla inet förtjänar..
Jga tycker det är fel.
Jag menar absolut inte att vara hård mot någon utann vill på ett väldigt tydligt sätt belysa vad det får för konsekvenser för oss själva och för de som kommer efter oss, för hur samhället kommervara om alla känner att de villvara tysta.
Änlamamma:
Tror du att du hade fått det här stödet idag om alla stoppat huvudet i sanden?
Hur tror du att det kom sig att du fick ett bra stöd när det gick på tok för dig?
När du miste ditt barn? Varför och hur kom det sig att du fick stöd?
VEM är människan bakom dig? Vad hette personen som hjälpte dig att få stödet?
Vem har sett till att stödet finns?
De som kämpar för att förändra och förbättra för andra idag är de som vågar står upp för sina förlorade barn. De som vågar prata om det-det är dom som förändrar och förbättrar för dig och mig och för alla här.
Varför är det bara ett fåtal som tar ansvar för att förbättra?
Jo, för de flesta är för fega för att ta sitt ansvar att berätta.
Det är dom som använder fraser som" Alla fötjänar inet att få veta".
Det är tråkigt att det är ett fåtal som får bära det själa på sina axlar.
Sådana som fegar ur och inet hjälper till är sådana som inet vill berätta.
Tillsammans är vi starka men eftersom det finns de som är fegaoch rädda för vad andra tycker så tar det långre tid att förbättra.