Inlägg från: Toka2 |Visa alla inlägg
  • Toka2

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

Här hålls vi som förlorat ett barn och nu går i väntans tider igen. 

Förra tråden är stängd, så jag öppnade en ny. Här finns den gamla tråden om någon vill läsa ikapp:

www.familjeliv.se/Forum-10-204/m49865566.html
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 10:44
    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m56520106.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-07 10:47
    Presentationstråden hamnar du i om du klickar på länken ovan. Glömde skriva det.
  • Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10
  • Toka2

Stark Längtan83: När vi väntade Alvin hade jag ALLT klart till v33+1, dagen då graviditeten med Valdemar upphörde så abrupt. Jag ville kunna njuta - så gott det nu gick - av resten av graviditeten. För allt efter v33+1 var liksom ett svart hål, gick inte att föreställa sig. Förlossningen ska vi inte prata om, det var overkligt att man kunde föda barn och få med sig ett hem. Jag kommer ihåg att när jag vaknade v33+2 så blev jag nästan förvånad över att världen inte hade exploderat, så spänd hade jag varit. *KRAM* Så låt dig själv vara trött, det är inte konstigt om din kropp reagerar på den psykiska anspänningen som råder.

• Toka2

Familjen Tinglum: Välkommen!

• Toka2

MissCharlotte: Jag och maken pratade MASSOR inför förlossningen när vi väntade Alvin. När Valdemar föddes så var han ju helt ensam mitt i allt kaos.. Först krampade jag på soffan, och han trodde att han såg mig dö. Sedan kommer ambulansen, och han blir ombedd att ta med kläder, kamera etc, för nu ska han nog bli pappa. Han ringer för att få tag i min syster, inget svar. Han sitter själv på Förlossningen och vet inte om han har vare sig fru eller barn. Så får han reda på att han är pappa, till en svårt sjuk son, och att jag är illa däran. Så fort Valdemar var ute så rusades han iväg till akutrummet. Jag var för medtagen och för medicinerad (bla morfin) för att kunna fatta något på två dagar.

Så väntade vi barn igen. Förlossningen startar. Allt verkar frid och fröjd - tills krystvärkarna drar igång, för då störtdyker hjärtljuden. Läkare larmas, fullt pådrag i rummet. Jag fattar inget, lustgasen har gjort mig dimmig värre. Folk drar i mig, trycker här och där, det gör ont. Bebisen fastnar två gånger, och när h*n väl är ute så rusar alla utom en BM iväg till akutrummet. Jag skickar maken efter dem - för JAG kan ju inte följa med - och jag lider med honom som får uppleva en repris av förra förlossningen.
    När vi väntade Rasmus så funderade vi på om vi skulle ha med en person till, som stöd. Någon som antingen fick sitta i väntrummet på "stand-by" eller helt enkelt istället för maken om han skulle känna att "Nej, jag fixar det inte!" För även om jag helst av allt ville ha min livskamrat med mig så ville jag INTE att han skulle vara med om han mådde dåligt av det. Men problemet löste sig självt, för vi hann ju inte ens hemifrån. Och vi tycker båda två att den förlossningen var överläget bäst, även om vi faktiskt siktar på att hinna in till sjukhuset denna gången
    Men det är så himla viktigt att ta med männen i eftervården. Jag fattar inte att partnern till den födande kvinnan inte per automatik är inkluderad i samtalen efteråt. Det är ju så himla viktigt att pappan/partnern ska vara delaktig, där, engagerad, men det kan ju vara en nog så traumatisk upplevelse ÄVEN OM ALLT SLUTAR LYCKLIGT, och därför så borde inte partnern exkluderas i vården. På Förlossningen / BB borde ett samtal bokas in så att både den nyförlösta kvinnan och den assisterande partnern kan vara med. Kontrollfrågor borde ställas, för att så tidigt som möjligt fånga upp trasiga människor.
    På BVC får de flesta nyblivna mammor fylla i en enkät, jag tror det är när barnet är 3 eller 4 månader, för att kolla ifall hon mår bra eller dåligt. Hur hennes partner mår är liksom inte så noga. Det ställs frågor till nyblivna mammor hur de tyckte att förlossningen var - men deras partner behöver inget stöd eftersom de bara stod där utan att göra något vettigt. Eller hur ska man tolka det hela?
    ..och det var dagens monolog.. {#lang_emotions_embarassed}
  • Toka2

jennijen: Åh, tack - jag ÄLSKAR blommor !! Ett av de starkaste bevisen för att min man _verkligen_ älskar mig efter över tio år ihop, det är att han fortfarande ger mig blommor. Trots att han VET hur det slutar. För hos mig brukar snittblommor och krukväxter ha ungefär samma förväntade levnadslängd. Om maken går in i en blomsteraffär och presenterar sig så hoppar växterna självmant ner i golvet, mot döden, för att göra plågan så kort som möjligt.

Gersemi: Om du är irriterad ska du INTE köpa våtservetter. Dem ska man egentligen inte använda i onödan på små barn heller. Olja ska du ha. Antingen babyolja, eller vanlig mat-/rapsolja. Undvik tvål till underlivet om det är irriterat, tvätta med olja. Det rokar inte ut, det irriterar inte, och det tar bort eventuell smuts dessutom.
    Vi fick gå föräldragrupp när vi väntade Alvin, och det var både bra och dåligt. Det var jobbigt att gå dit och vara enda paret som redan hade varit med om förlossning etc. Men som tur var så var det en kvinna där som väntade sitt andra men sambons första barn. Hon tog över diskussionerna rätt bra, lite "Jaja, vänta ni bara tills ni kommer till förlossningen, då får ni se att.. bla bla" så vi kunde liksom smälta in i gruppen. Det är väl enda gången jag har blivit glad för en Jag-vet-allt-are
  • Toka2

Hej alla!

*välkomstkram* till er nya
    Allrakärastesyster bjöd på äventyr igår. Först mongolisk barbecue - det var jag förvarnad om. Del två av kvällen var en överraskning. Hon hade biljetter från ticnet - ledtråd #1. Vi skulle in på teatern - ledtråd #2. Jag lyckades ta mig in till våra platser utan att ha en aning om vad som skulle ske - en av fördelarna med att vara närsynt är att det är lätt att missa plakat på väggarna
    Efter ett par minuters väntan.. Så kliver JONAS GARDELL in på scenen!!!! Vilken lycka! Vilket uppträdande! Jag skrattade så att jag trodde att Spurt skulle ploppa ut
  • Toka2

Igår fick jag reda på att tjejen i byn som hade BF samma dag som jag visst trängde sig lite i kön. Hon fick barn i lördags. Så när jag klumsade runt på isen i Dalarna så låg hon och flåsade på Förlossningen. Så olika det kan vara.

På tal om Förlossningen så har jag ringt och pratat med dem och dem på BB, om min kost. För även om jag bestämmer mig för att inte stanna kvar på sjukhuset så kanske jag måste ändå - och då vill jag veta om jag kan få mat eller om jag måste fixa eget. Efter tre samtal och fem personer kom vi fram till att bacon och ägg finns iaf . Så jag behöver inte svälta (så mycket) om jag/vi blir kvar.
  • Toka2

Gersemi: Jag är liksom på BF-15 idag - det är ju ingenting?!

• Toka2

Gersemi: Jag är nyfiken, vill hemskt gärna veta vem F-N det är som har misshandlat mina inre organ på regelbunden basis de senaste månaderna . Jag vet att om jag vill få en igångsättning så är det bara att ringa, och det tänker jag INTE göra. Är paniskt rädd för snitt, och igångsättning ökar risken för snitt, särskilt för mig som redan är snittad en gång.

Just nu är jag mest stressad - över allt som står på min Att Göra-lista {#lang_emotions_undecided}. Alvin fyller 3 om en dryg månad. Ska vi ha kalas ska det vara städat också. Jag vill rensa ur skafferiskåpen och göra rent, för jag kommer inte ihåg när det gjordes sist, vilket betyder att det var dags för länge sedan. Jag vill rensa och städa ur alla andra köksskåp och lådor, men hitta tiden att prioritera DET liksom.. Fönstren blev iaf putsade idag. Maken och svågern erbjuder bl a fönsterputs i sin nystartade firma. De behöver träna, och vi har 12 fönster i huset.
    Sedan har jag någon vision om att, en gång i en inte alltför avlägsen framtid, gräva fram mitt syrum under drivorna av tygpåsar. När barnen har tagit studenten, kanske...?
  • Toka2

Rapport från morgonens gympapass. 

Övning 1: Den Missbildade Dromedaren
    Övning 2: Avslappnad mage
    Övning 3: Spända magmuskler
    ..alla bilderna är som sagt tagna imorse, v37+6. Förutom magmusklerna kan ni väl notera mina vadmuskler - jag tränar inte. LCHF byggde denna starka kropp
Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10