Inlägg från: MrsCharlotte |Visa alla inlägg
  • MrsCharlotte

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

Idag var vi på föräldragrupp, det kändes lite konstigt eftersom vi redan gått en gång, men nu är det ju en ny stad och förhoppningsvis kan vi lära känna de i gruppen. Det verkar iaf va en bra grupp, men när vi pratade om förlossningen märkte jag att min sambo tyckte det va jobbigt. Han behöver nog prata och bearbeta det lite, min kurator sa att det kan finnas risk för att männen "bryter ihop" lite grann vid förlossningen eller strax innan om de inte bearbetat förra förlossningen ordentligt. Så han ska följa med till min kurator om ett par veckor för att få prata om det där. 

För det vore ju INTE bra om ens sambo psykiskt bryter ihop inför förlossningen...  
  • MrsCharlotte
    Toka2: Håller fullständigt med dig! Jag har sagt flera gånger efteråt att "varför kunde inte Johan fått morfin precis som jag fick"??? Jag menar, det dämpade min fysiska smärta men även den psykiska. Johan fick inget recept på ångestdämpande och sömntabletter efter förlossningen, bara JAG! Jag fattar det fortfarande inte och tycker det är fruktansvärt att allt bara fokuseras på mamman. Visst, vi knyter an till bebisen på ett annat sätt i 9 månader, och det är vi som lider fysiskt, men pappan förlorar ju ett barn lika mycket som mamman gör. Så vården hanterar det där lite skevt tycker jag. Ska nog ta upp det i min bok om det nu blir nån bok hehe. 
  • MrsCharlotte
    jennijen skrev 2010-03-25 11:17:41 följande:
    Oh tack tjejer Jag tycker att det är svårt att skriva nu, när jag lever livet utan W. Känns som om jag kanske bara tråkar ut eventuella läsare eftersom att jag inte kan skriva käckt längre och inte kan skriva om roliga saker längre, iaf inte nu. Skittöntigt egentligen att man kan bry sig så mycket om vad andra tycker. Men jag försöker att fortsätta skriva, även om det känns som om sorg nästan är för privat. Men av att ha hängt här i änglrummet i ett tag så inser jag att vi som sörjer behöver ha röster som hörs. Kramar
    Det vi skriver nu kommer ju från en annan plats än det vi skrev innan allt det hemska hände. När jag skriver från den platsen i min blogg så är det många fler som skriver kommentarer än när jag skriver "vanliga vardagliga" inlägg. Och jag tror jag vet varför... det är för att andra människor inte har sett den plats där vi är när vi skriver. Och det berör dem på ett helt annat sätt eftersom de inte känner igen den platsen. De kanske vill försöka förstå, för att kunna stötta oss, även om de vet att de aldrig kan förstå fullt ut. 
    Men fortsätt skriv, det hjälper! Iallafall för mig. Min blogg är som en ventilationstrumma och min själ är alltid lite lättare när jag skrivit ett inlägg. 
    Många kramar!!!
  • MrsCharlotte

Hej alla! Förlåt att jag inte uppdaterade er i förrgår men jag var helt slut när jag kom hem och igår hände det en jobbig sak så jag har inte varit på humör att logga in. TUL gick jättebra!! Ni kan gå in på bloggen och läsa om det www.vithuset.blogspot.com

Lillasyster växer som hon ska och mängden fostervatten är normal, så allt är frid och fröjd. Läkaren sa att runt v.37+0 kan vi komma in för en bedömning om igångsättning då de känner på tappen. Och det ska min bm boka in tid för, förhoppningsvis redan imorgon när jag ska träffa henne. V.37+0 är den 13/7 och jag ska tjata mig till en tid den dagen, kan bm boka in det redan imorgon så kommer hon ju förmodligen göra det också, hon vet att jag behöver ett datum att rikta in mig på.

Igår när jag körde till jobbet så körde jag på en 50-väg och inför en snäv kurva skulle jag bromsa in, men det hände INGENTING. Det hade ju snöat (igen, jävla snö) och alla bromsar in inför den kurvan så det hade bildats en isbana där eller nåt för bromsarna tog absolut ingenting. Så det enda jag kunde göra var att försöka väja så att bilen inte åkte rakt in i stolpen. Lyckades väja ganska bra och stolpen tog på bakpartiet på bilen istället men jag åkte hem istället för till jobbet och vi fick byta fälg och bakpartiet på bilen måste bytas ut. Däcket klarade sig iallafall, och det var PRECIS så bakdörren klarade sig också. Med mig och bebisen är allt bra, jag körde ju så långsamt så det är absolut ingen fara med oss. Men pga gårdagen så sitter jag nu på jobbet och är på sjukt dåligt humör. Jag är bara arg och förbannad och jag vet inte hur jag ska bli på bättre humör. Jag är trött på den jävla snön, jag är inte van vid så mkt snö eftersom jag är från Göteborg och nu har det varit snö sen november och jag är FÖRBANNAD! Ska det va såhär varje år? snyft..... jävla snö. kram på er alla!

Förlåt att jag är så gnällig men det är en sån där dag idag, jag är bara så arg att jag vill gråta...

• MrsCharlotte

JennyCecilia: Oj. Detta är svårt, för alla är olika och tycker olika. Och i denna tråden anser jag att man har rätt att hantera förlusten av sitt barn på det sätt man själv känner är rätt och KÄNNS rätt.

Det jag tycker är ju också oväsentligt eftersom det är MIN åsikt och är inte på något sätt fakta eller ett sätt som alla måste välja, men jag väljer ändå att skriva den eftersom mina åsikter kring ämnet är rätt starka.

Så länge man inte förnekar sitt barn så tycker jag att man har rätt att välja om man vill berätta för världen att man har ett änglabarn eller inte. Men lever man i förnekelse så behöver man ju kanske lite hjälp att acceptera det som hänt och prata med kurator/psykolog. Men förnekar man det inte men ändå väljer att inte berätta så ska det inte vara för att bespara omgivningen "obehagkänslor". Jag skiter fullständigt om den jag berättar för känner obehag inför den sanning jag berättar. För jag tycker att svenska folket generellt sett är dålig på att hantera sorg och andra människors livsöden. Vi som förlorat barn och lever i sorg behandlas ibland som pestsmittade av andra människor för att DE är RÄDDA för oss. Så jag besparar ingen som frågar det de vill veta så länge jag själv VILL berätta.

Men faktum är att alla får själva välja om de vill berätta för människor på det nya jobbet, eller för nya vänner eller bekanta. Det finns inga rätt och fel, så länge man själv accepterar det som hänt och inte förnekar det för sig själv. Men OM man inte berättar för någon så kan det valet i sig innebära att man själv till slut börjar förneka händelsen, enligt min psykolog. Men det verkar inte som att någon här gör det. Är man aktiv här i tråden så har man nog fullt ut accepterat vad man varit med om.

• MrsCharlotte
    JennyCecilia skrev 2010-04-01 18:12:14 följande:
    En del av er säger att man ska respektera att man är olika och annorlunda. Men dte gällde trydligen inte mig eftersom jag inte är som ni eller tänker som ni. Jag blir inte respekterad i det här sammanhanget utan bara anklagad och misstolkad.
    Ingen anklagar dig för någonting, men du skrev ju i ett tidigare inlägg att det finns mindre bra och bättre sätt att hantera situationen. Och DET i sig är ju att säga till flera av personerna här att de hanterar sin sorg och förlusten av sitt barn på ett mindre bra sätt - enligt DIG. 
    Alla kuratorer/psykologer/läkare/barnmorskor jag träffat har sagt till mig att det finns inga "fel" sätt att sörja och man väljer själv hur och om man vill berätta för omgivningen vad som hänt. Så länge man inte förnekar sitt barn. 
    Kan vi inte bara låta alla sörja på sitt sätt utan att "plocka isär" varandras sorg och dissekera och analysera det sätt vi hanterar omgivningen på? Vi är  på olika stadier i sorgen och vissa miste sitt barn nyligen och vissa miste för längesen. Och vi behöver inte skapa debatt om hur man ska hantera allt detta HÄR inne. Känslomässigt tycker inte jag att det finns utrymme för någon debatt och jag vill inte "lära mig" ett annat sätt att hantera min situation än den jag känner är bäst för mig. Och jag tycker inte man ska lägga sig i hur andra gör om de inte själva ber om hjälp och så länge beteendet inte är skadligt för dem själva. 
    Men här inne behöver vi en avkopplande och avstressande "miljö" och det finns inga rätt och fel - bara våra känslor och våra upplevelser. 
    Det var mina tankar om det hela och jag vill skicka med alla som börjat tvivla på sig själva eller sina känslor - allt ni känner är normalt och så länge ni går framåt och vidare så ska ni hantera allt det hemska på det sätt som ni känner ger er trygghet och som hjälper er att hantera förlusten av ert barn. 
    Kram till ALLA!
  • MrsCharlotte

Nu är vi i v.23 och om några veckor ska bm boka in en tid v.37+0 då de ska känna på tappen och bedöma om igångsättning. Känns skönt att ha fått ett datum nu som jag kan fokusera på och att jag fått bekräftelse på att jag slipper vänta ut tiden... 

• MrsCharlotte
    mandorallen skrev 2010-04-01 20:42:08 följande:
    Tror många misstolkat JennyCecilias mening om rätt och fel. Att säga att någon inte förtjänar att veta gör att man lägger över ansvaret på den personen. Indirekt menat, du VILL berätta men omgivningen hindrar dig. Då tar man ansvar för omgivningens reaktion istället för sig själv eftersom man vill berätta men inte kan. Om man istället Väljer att inte berätta för att det inte känns rätt för DIG just DÅ tar du ansvar för dina egna känslor och inte någon annans.   All bearbetning som inte är på bekostnad av dig och dina känslor är bra och leder framåt. All bearbetning som är på bekostnad av dig och dina känslor är inte bra och leder inte framåt. Så utgående från detta så är ursäkten "de förtjänar det inte" dålig. Om man instället säger: "Nej, Jag vill inte berätta det här för dig" så respekterar man sig själv. Vilket är bra. Just användandet av en ursäkt för en "easy exit" är väldigt vanligt. Hur många gånger har man inte hört: "Jag kan inte, måste jobba över", "Jag kan inte, får ingen barnvakt", "Jag kan inte för jag måste tvätta bilen", "Jag kan inte för jag måste handla".  "Jag kan inte...." är väldigt vanligt. Tror det handlar om att man alltid ska ta hänsyn för hur den andra personen känner. Man vill inte såra någons känslor. Man drar den "vita lögnen" för att slippa konfrontera sanningen och kanske såra den andra personen genom att säga "Du, Jag vill inte"    Det här tankesättet hänger lite samman med det som några berört i tråden tidigare att man INTE bör skriva något som någon annan kan känna sig sårad av. Vi är alldeles för rädda för att "röra om i grytan" Det är de jobbiga situationerna som utvecklar oss och och gör oss till större människor. Det vet alla i den här tråden mer än någon annan. Hur många har inte gått igenom och refleketerat sitt eget förhållningssätt medans denna tråd har växt fram just på grund av att det berörde käsnliga punkter? Jag vet att jag har det. Det är just sådana diskussioner som leder framåt, som ger en nya insikter. Alla här har hittat sina sätt att hantera saker. Men det innebär inte att de är skrivna i sten. Man måste kunna lyssna på andras åsikter utan att känna sig hotad. Att vara lyhörd för hur andra tänker och gör ser jag som nödvändigt för att kunna bearbeta sin alltid förändrande sorg och saknad. Det är också orsaken till att jag är på detta forum.
    Det är inte meningen att vi ska hålla på och "röra om i grytan" och debattera i denna tråden, så har iallafall inte jag uppfattat det och jag tror att många håller med mig. Vill man debattera om varför man inte berättar för någon annan att man mist sitt barn så kan man väl starta en sån tråd då. Självklart får man säga vad man tycker, men detta är känsliga ämnen och det är viktigt HUR man säger saker, och för mig verkade det som om hon verkligen ville börja starta en debatt och att alla skulle börja tjafsa om vad man bör och inte bör säga och varför och hur och för vems skull man berättar eller inte berättar. 
    Och om nån här vill använda en ursäkt som du anser är "dålig" så är detta inte rätt tråd att ventilera det i. Vi sörjer här och försöker komma igenom våra graviditeter så lugnt och tryggt det bara går. Vi vill inte debattera, vi vill stötta varandra, inte röra om i grytor och ifrågasätta varandras sätt att bearbeta omgivningen eller vår sorg. 
    Varken du eller någon här har tillräckligt med information om varandra för att analysera om någon använder sina ord som "ursäkt" eller inte. Fattar inte varifrån all denna kritik kommer??? Lämna varandra ifred för sjutton. Vill någon ha hjälp att bearbeta så ber dom om det. Vi behöver inga besserwissrar, vi behöver stöd och omtanke från varandra. 
  • MrsCharlotte
    Mandorallen: Och en annan sak... det handlar inte om att man måste hitta en "ursäkt" för att man ska jobba över här. Vet du om att du befinner dig i änglarum? Vi har mist våra barn. Fattar inte hur du kan ta upp en jämförelse som "jag kan inte, får ingen barnvakt" i allt detta. Precis som om det skulle vara lika svårt att säga sanningen i det fallet som i ett fall när man MIST SITT BARN! Herregud. 
Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10