-
-
Hej tjejer!Har inte varit inne och läst på LÄNGE nu, har jobbat mycket och helt enkelt inte orkat.I måndags var vi på vårt andra TUL (Tillväxtultraljud) och allting ser jättebra ut, det finns gott om fostervatten och lillan växer som hon ska (-4% på skalan så hon är inte någon stor bebis men hon håller sig inom "normalvärdena" iallafall
Min mage är rätt stor nu, var hos bm idag och har ett SF-mått på 30 (är i v.29). Men som både hon och läkaren sa i måndags så betyder inte en stor mage att bebisen är stor. Och det är ju "vi" ett bevis på nu hehe.
Vi fick även ett datum för bedömning av igångsättning den 14/7 vilket känns SUPERBRA! Iofs är det ingen garanti att man blir igångsatt då, men frågan är om jag kommer nöja mig med att eventuellt åka hem om de vill vänta ett par dagar till med igångsättningen. Jag kommer ju vara ett vrak isåfall. Jag menar, tänk om vi blir hemskickade och så händer det nåt?! Ärligt talat så tror jag att jag kommer vägra åka hem isåfall. Så vi får se vad som händer, men nu har vi iallafall ett datum och det är överläkaren på förlossningen som kommer ta hand om oss, så det känns väldigt tryggt och bra.Vi fick gå en rundtur på förlossningen där också (födde ju i Göteborg sist och nu blir det ju Gävle eftersom vi flyttat) och vi blev jätteimponerade över hur modernt och fint det var där jämfört med i Göteborg. Nya "high-tech" förlossningssängar, och en stor skön skinnfåtölj till blivande pappan och fjärrkontroll till väggen så man kommer åt lustgasen bakom. De har även ett jättemysigt och lite lyxigt stort badrum med bland annat ett sånt där badkar med "tassar" som jag tycker så mkt omSå vi var väldigt positivt överraskade.
Det var en liten uppdateringSka försöka skärpa mig och bli bättre på att läsa det ni skriver och kommentera lite också, jag lovar
Många kramar till er! -
Jennijen: Stora varma kramar till dig!
Jag förstår både chocken och även "lättnaden" du känner av att ha fått ett svar. Ska gå in och läsa din blogg nu. KRAM!
-
Hej tjejer,
Grattis till alla plus! =)Själv är vi snart i v.31 och oron blir bara värre och värre. Det känns som om det förflutna flåsar en i nacken och jag vill bara att det ska vara 14 juli imorgon då jag ska in för bedömning av igångsättning. Kan ju säga redan nu att jag INTE kommer åka hem, oavsett vad de säger. Då får de lägga in mig ett par dagar med CTG för jag åker INTE hem ett par dagar och väntar.Den 10 juni ska vi på sista TUL och bara det känns långt bort. Tiden går så himla långsamt, jag fattar inte hur jag psykiskt ska klara mig igenom dessa sista evighetslånga veckor.Har fixat i Lillans garderob iallafall och skötbordet är på plats men det är så långt vi kommit. Spjälsängen står fortfarande i förrådet och förlossningsväskan har jag knappt ens hunnit fundera över. Ska nog göra som nån föreslog här, packa en väska med mina och sambons saker och en väska med Lillans saker. Det var ju SÅ tufft att behöva packa upp den väskan sist när man kom hem utan Elliot... och bara se den stå orörd i förlossningsrummet var ju hemskt. Nej, Lillan får en egen väska som får ligga i bilen tills vi vet att allt gått bra.Har tänkt vänta med att packa väskan, men eftersom jag oroar mig mer och mer så kanske det är bättre att göra allting klart nu innan man totalt bryter ihop. Är man ett känslomässigt vrak de sista veckorna så är det nog ännu svårare att packa en förlossningsväska eller vad tror ni?Ibland funderar jag om Lillan kanske kommer ut för tidigt. Jag har ont överallt och hon ligger och trycker som sjutton med huvudet ner mot mitt bäcken så att det hugger som knivar när jag går. Har mkt sammandragningar i viloläge också och nätterna är jättejobbiga när jag ska vända mig i sängen. Inatt vaknade jag av att sd gjorde ont men var så trött så jag tror inte jag fattade om det var själva sd som gjorde ont eller om det var hennes huvud som mosade mina tarmarOj va mycket ego det blev. Varma kramar till alla i tråden och en extra kram till er som har det extra jobbigt -
Vi får träffa bm så ofta vi vill och vi har fått göra två TUL än så länge och det tredje TUL ska vi göra om drygt en vecka, då är vi i v.32. Sen vet jag inte om det blir ett till TUL i v.36 men jag blir ju igångsatt i v.37+1 förmodligen så vi får se hur det blir. Men vi har fått jättebra stöd och kontroller under denna graviditeten. Kram!Strumpan 78 skrev 2010-05-29 21:27:07 följande:Ni andra här som varit gravida lite längre än vad jag har varit, vilka extra kontroller har ni fått via spec mvc? Jag förstår såklart att det är lita olika på bakrunden, och säkert även beroende på vart man bor. Men ändå, någon som har lust att svara?
-
JAG! Jag har problem ibland annars också men när jag är gravid är det mycket värre. Låg och vred och vände mig i 2 timmar i sängen igår, har bara sovit 6 timmar så jag är helt slut. Tur att det är sista dagen på jobbet idagjennijen skrev 2010-05-26 22:34:18 följande:Härligt med lyckade ul! Och grattis till alla bebisar som kommit och till er som är nya i tråden! Ego: Gaaaahh jag blir galen, någon mer än jag som lider av Restless Legs Syndrome (RLS)?? Det kryper i benen så fort kvällen kommer och jag blir trött. Ligger tydligen och sparkar hela nätterna enligt D. Och denna konstanta förbannade halsbränna. Och känslan av att inte få tillräckligt med luft. Lågt blodtryck och svimningskänslor titt som tätt. Skitjobbigt!!! Nu har jag börjat längta lite efter lillan, jag försöker tillåta mig själv att göra det, men åh som jag iaf längtar efter att få ha min kropp som vanligt igen och slippa graviditetskrämpor. Det ska bli gött! 70 dagar kvar till snitt.
Det är svinjobbigt med restless legs... men jag har hört att det är brist på järn som kan orsaka det och eftersom jag haft järnbrist till och från innan jag blev gravid också så stämmer det nog att det kan vara så. -
Grattis till alla nya bebisar!!!
-
PennyJenny skrev 2010-05-31 10:38:30 följande:Ja TUL står för tillväxtultraljud
-
Hej alla!
Min semestervecka i Göteborg har varit jättebra, det har varit fint väder och VARMT som tusan! Men det är faktiskt väldigt skönt att vara hemma igen, på nåt sätt känns det tryggare att vara hemma i huset med sambon nu när man är höggravid, det är nog nån instinkt som gör att man hellre vill va hemma
5 veckor kvar tills bedömningen om igångsättning. Det börjar närma sig men det känns ändå som att det är låååångt kvar. På torsdag är det ultraljud i Gävle och nästa vecka är det nästa bm-besök. Ska tvätta lite bebiskläder nu i veckan också och börja pyssla lite här hemma, har verkligen längtat efter att få göra allt sånt nu när jag var nere i Göteborg, jag klättrade faktiskt på väggarna där ibland. Ska även börja packa förlossningsväskan, men det känns lite onödigt än så länge för de kläderna jag planerar att ta med till mig själv är ju de kläderna jag använder nu så det funkar ju inte hehe. Får packa ner Lillans kläder och sen får jag packa resten dagen innan igångsättning
Fysiskt är det ganska bra, jag har en hel del sammandragningar, vissa är ganska kraftiga men de gör inte ont så det är lugnt än så längeHar ju även lite problem med foglossning men det är inget som eskalerat så det känns väldigt bra!
Lilltjejen rör sig väldigt mycket i magen och det är helt underbart. Hade hon inte gjort det så hade jag varit extremt orolig och det hade säkert blivit en och annan extra tur till Gävle för att dubbelkolla så att allt är bra.
Har börjat sova dåligt på nätterna, jag vaknar för minsta lilla och sover oroligt. Vaknade 5 igår morse och imorse vaknade jag när sambons klocka ringde kl 6 och sen kunde jag inte somna om. Så nu sitter jag här vid datorn och känner mig helt groggy, får väl sova middag sen antar jag
Kramar till alla! -
Håller tummarna för att allt är bra! Det är ju vanligt med blödningar under grav så försök hålla hoppet uppe, jag vet att det är svårt men det är inte kört än! kram!LillaPinglan skrev 2010-06-08 07:29:41 följande:tack alla. ska på vul nästa onsdag om jag inte fått MF innan vill säga.. har inte ont eller så ännu. Var på gynakuten igår, då såg de att det var kvar därinne fortf iaf, men att det kunde vara ett pågående MF.Bara tiden kan utvisa det nu. Orka säger jag bara... :(