Inlägg från: MrsCharlotte |Visa alla inlägg
  • MrsCharlotte

Vi som väntar syskon till våra änglar del 10

Hej tjejer!
    Har inte varit inloggad på ett tag för jag har varit sjuk och orolig och bara velat stänga in mig i huset utan någon kontakt med omvärlden. Så fort telefonen ringer vill jag bara slänga den i väggen... 

Gick in i v.35 igår... om exakt tre veckor ska vi till förlossningen för ev igångsättning. Hjälp nu börjar jag bli nervös. De kan ju glömma att jag åker hem igen även om tappen inte är mogen. Då får de lägga in mig där några dagar tills den mognar för jag kommer ju bli helt hysterisk om de skickar hem oss. 

Igår var vi inne på förlossningen för jag hade täta onda sammandragningar och blev jätteorolig. Men allt var lugnt, tappen var något förkortad men annars är det igenbommat därnere

Har inte ens packat förlossningsväskan än... har inte ställt i ordning spjälsängen heller.. vågar liksom inte. Det känns som om jag förväntar mig något då, jätteknäppt. Jag har ju sagt hela tiden att jag ska förbereda lika mkt denna gången som jag gjorde sist. Men ändå är jag rädd inför att göra det. Skötbordet står klart iallafall, och jag har tvättat bebiskläder och gjort iordning allt sånt. Men just att förbereda förlossningsväskan och spjälsängen är så stort på något sätt. 

Kram till alla i tråden! 

• MrsCharlotte
    julafton skrev 2010-06-28 16:03:12 följande:
    Hej!
    jag är nu i vecka 8 och har varit på inskrivning idag. Fick en läkartid för att tillsammans med samma läkare (som gjorde vårt UL och hittade alla missbildningar) gå igenom planen för min graviditet med fosterdiagnostik, UL osv. Imorgon ska jag på VUL och hoppas att ett hjärta slår därinne. Jag har så lågt blodtryck så jag kan inte stå upp idag och får yrselattacker. Någon som har några tips?  
    Drick kaffe =) Förra grav hade jag jättelågt blodtryck och då sa läkaren åt mig att dricka 3 koppar kaffe om dagen. Hon sa även att varje morgon skulle jag duscha smalbenen med växlande kallt/varmt vatten.. kommer inte ihåg varför men det skulle tydligen hjälpa Sen är det bra att alltid ha nåt ätbart och vatten med sig i väskan hela tiden. 
  • MrsCharlotte
    herbst skrev 2010-06-29 15:08:30 följande:
    fy fan för att vara höggravid nu i sommar tror man ska döö av värme o förvärkar *suck*
    Hehe konstigt nog är det inte så jobbigt som jag trodde det skulle vara. Förra grav var jag höggravid på vintern och då var jag så varm att jag sov naken utan täcke med öppet fönster Men nu när det är närmare 30 grader i huset så klarar kroppen faktiskt det förvånansvärt bra, antar att den är "tvungen" att anpassa sig. Men visst är det varmt, man går ju och är lite småklibbig hela tiden hehe. Men nu har mannen iallafall installerat ett myggfönster i sovrummet så att vi kan ha fönstret öppet och får in lite luft på nätterna. 

2 veckor kvar till ev igångsättning.. åh va jag längtar... men i bästa fall kommer ju lilltjejen ut tidigare, har ju förvärkar varje dag och huvudet är nästan fixerat, dock lite ruckbart, och det är ju tydligen ovanligt om man är omföderska har jag hört? Så det är väl ett gott tecken då kanske....

kram till alla i tråden! 
  • MrsCharlotte
    Alexsaandra skrev 2010-06-30 19:11:41 följande:
    tack för era svar.. jag har alltså fått det godkänt att föda i säte eller ett snitt nu i 37+0 de ända vi ska göra nu är att invänta den dagen (vilket är nästa v) för att se om den lille vänt sig eller ligger kvar vilket läkarn trodde att den skulle göra då den ligger med uppslagna ben - den väger nu 2323g ca och allt ser bra ut.. Vi ska alltså bara fatta ett beslut som är lite svårt att fatta och välja, har ett snitt bakom mig samt en vanlig förlossning. De verkade helt okomplicerat att föda i säte då barnet är litet och den ligger i bra läge för att de ska bli en bra förlossning, fast det mesta talar för snitt faktiskt av egoistiska skäl tror jag då de bästa för barnet är en vaginal förlossning. Om vi väljer en sätes förlossning kommer den bli igångsatt också..

Hur hade ni andra resonerat??

Kramar till er alla här inne!!!
    Jag har alltid tyckt det verkar lite läskigt och osäkert att föda i säte, så rent spontant skulle jag valt snitt faktiskt. Men alla är ju olika och om läkarna bedömer att det är helt okej att föda i säte för dig så gör det om du känner att du föredrar det framför snitt! För barnets del är det väl bättre med vaginal förlossning, men jag vet inte om det innebär några extra risker om man föder i säte? 
    Men som sagt, rent spontant så skulle jag nog välja snitt. När är det dags isåfall? Har ni fått något datum för igångsättning/snitt? 
  • MrsCharlotte

12 dagar kvar till förmodad igångsättning.. .åh va tiden går långsamt. Och det är ju SÅ varmt, jag smälter bort snart...

• MrsCharlotte

Alltså hjälp va varmt det är! Just nu är det 24 grader ute, 26 grader i vardagsrum/sovrum och 31 grader i köket... hur och VAR ska man kunna sova inatt? Vi köpte en pool idag, man kanske kan sova i den?

Välkomna alla nya!!! 

• MrsCharlotte

Alexsaandra: Grattis! Åh va skönt att allt gick bra!! {#emotions_dlg.flower} 

Imorgon ska vi till förlossningen för bedömning om igångsättning (då är vi v.37+1) och jag är livrädd för att de ska skicka hem oss!!! Det känns verkligen inte som om jag kommer psykiskt klara av att bli hemskickad nu. Om de inte vill sätta igång imorgon så får de helt enkelt göra kejsarsnitt. Det får helt enkelt bli så för jag klarar verkligen inte av att gå en enda dag till i denna oro och ångest. Jag kommer vägra åka hem imorgon, de kan väl inte tvinga hem mig?

usch jag är så nervös att jag mår illa. några tips någon?

• MrsCharlotte

Minimalla: Ja min läkare har också sagt nåt sånt, att det ska vara "gynnsamt" för att de ska vilja sätta igång mig. Men samtidigt har hon sagt att jag absolut inte ska gå över tiden. Och det kan ju isåfall bli så att det inte är gynnsamt någon gång (om gynnsamt nu betyder att tappen är mogen/öppen) och vad gör de då? Hur länge väntar de liksom? Till 39+6 då eller? Verkar ju helt galet, jag är lite irriterad på deras resonemang faktiskt. 
    Ska till kurator och bm idag och då ska jag verkligen fråga hur det fungerar och sen ladda resten av dagen inför imorgon och vad jag ska säga och hur jag ska lägga fram det.

Hoppas att du får som du vill också! Lycka till, kram! 

• MrsCharlotte
    Ma Lu skrev 2010-07-13 14:27:45 följande:
    Alla (inkl jag själv) ville att det skulle vara "gynnsamt" för igångsättning och bara att ta hål på hinnorna men sen dröjde det tvärt emot vad alla trodde. När STella föddes med igångsättning v.37+3 hade jag öppnat mig "tyst" till 5 cm men nu var tappen visserligen mjuk och drygt 1 cm öppen men bibehållen nästan 4 cm på den sista kollen 37+3 och då var mina nerver slutslut slut och det förstod överläkaren så vi fick komma in 37+4 trots att vi då fick lov att börja med gelning. Hon sade att hon inte hade velat ha in oss om jag varit förstföderska men som omföderska öppnar man oftast rätt snabbt ändå. Risken med igångsättning på omogen tapp är ju att man riskerar ett snitt i onödan för att det drar ut på tiden och både mor och framför allt barn blir trötta. Nu råkade jag då "snedtända" på gelning som visst är standardmetod numera (när jag sattes igång med vår ängel Elma användes tabletter som fördes upp bakom tappen) så jag fick bara jättetäta icke-effektiva pinvärkar som det krävdes tre sprutor bricanyl för att bli av med. Ett halvt dygn gick i stöpet men bebis mådde bara bra. Något lite hade väl ändå hänt men sen körde de ändå med något de kallade "frimärke", en liten lapp med uthängande snöre som fästes på tappen. Då fick jag bättre men inte lika onda värkar och det gjorde susen. Jag tror vi kommit till skoot fortare om vi inte fått en natt-bm som jag inte synkade med: då stannade mina värkar helt och jag sov istället som en ltien gris hela natten På morgonen vid "ronden" var jag öppen 4-5 och bara en kant kvar och då tOg de hinnorna och sen brakade det loss. Som väntat. 3

,
    Ja självklart vill man ju att det ska vara gynnsamt, men frågan är hur gynnsamt det är med en psykiskt utmattad person som ska in och föda...? Gel använder de inte här uppe, här får man en tablett bakom livmodertappen och det var en sån jag fick sist nere i Göteborg också och det gick jättesmidigt, tog bara 12 timmar. Så min kropp svarar ju bra på de tabletterna och det är ju till vår fördel, det skulle man ju kunna kalla gynnsamt
  • MrsCharlotte

Hej hej!

Nu är äntligen vår prinsessa här!!! Klockan 00.09 den 15 juli tittade hon ut, 50 cm lång och 3470 gram. Vi blev igångsatta precis som vi ville, de tog hål på hinnorna klockan 17.15 så det var en ganska snabb förlossning, men det var ett helvete när de la EDAn på mig (precis som förra gången tog det 45 min) och från 5 cm öppen tills hon var ute tog det bara två timmar så det var en pärs när det gick så fort. Men det var en fin förlossning och känslan av att få upp en levande bebis som rörde sig och skrek på bröstet var helt fantastisk. Och lustgasen är ju helt underbar hihi  

Namn är inte helt spikat än, vi hade ju Stella och Alice på listan men nu i veckan har listan blivit längre och Leia och Isabella har lagts till =) Men helt otippat så blir det förmodligen inte något av dessa namn Vi gick igenom en lista med 700 flicknamn och kände nästan direkt när vi läst igenom den att vår lilla prinsessa ser ut att heta Matilda!  Det är inte helt spikat än, men förmodligen kommer hon att heta Matilda Monia Zetterquist.  

• MrsCharlotte
    jennijen skrev 2010-07-21 10:20:46 följande:
    GRATTIS MissCharlotte!! Matilda är ju ett himla fint namn! Gud så härligt att läsa, jag har tänkt så på er de här dagarna och undrat hur det gick! Var du mogen och öppen något när ni kom in?

Jag är så nervös.. Om en och en halv timme åker vi till sjukhuset för bedömning om igångsättning. Hua!
    Tack!  
    Ja tappen var lite mogen och jag var öppen 1 cm, så det var inte så gynnsamt som de helst ville men det var på gränsen så vi fick stanna. Tydligen bedömer de på en 10-gradig skala. Vi fick 1 poäng för att jag var lite mogen, 1 poäng för att jag var öppen 1 cm och 1 poäng för att huvudet låg neråt. De vill helst att man har 4-5 poäng för att sätta igång, jag hade ju 3 men de fattade ju direkt att vi inte tänkte åka hem

Lycka till med bedömningen idag, jag håller tummarna att ni får stanna!  
  • MrsCharlotte
    Minimalla skrev 2010-07-22 09:46:03 följande:
    jennijen: Så jobbigt att ni fick åka hem igen. Hoppas att du står ut att vänta några dagar till och att du har mycket stöd omkring dig nu. Fördelen är ju att det borde bli en enklare förlossning om ett par dagar då allt är mjukare och mer mottagligt. Stor varm kram!!!

misscharlotte: Så fin hon är er lilla Matilda! Så sött hon sover. Det första jag tänkte när jag såg bilden var att hon är lik sin storebror, vet inte hur och varför - kan jag ha sett en bild på honom? Eller är det dig hon är lik?
    Om du orkar har jag några frågor till kring din förlossning. Hur satte de igång dig? För de kunde väl inte ta hinnorna om du bara var öppen en cm? Blev det gel/tablett? Och fick du värkstimulerande dropp?
    Vilken vecka föddes Matilda i? Har för mig att de ville flytta ert BF ganska många dagar efter RUL, men hennes vikt och längd var högst normalt, vilket datum utgick ni från?
    Jag tror jag fick en 4:a på den där bishopskalan när jag blev igångsatt med Lilly och det gick ju bra, skönt att höra att det går vägen även med en 3:a.

ica: Jag röstar för plan A!

Bajjelen: Hoppas du kan hitta lite lugn någonstans, det låter lite mycket just nu. Hoppas bara de där envisa förvärkarna gör lite nytta.
    Tack! Ja hon är väldigt lik Elliot faktiskt, det har du rätt i  
    Jag fick 1/4 cytotek (tablett) som de la bakom livmodertappen kl. 10.00. Den ska verka i 6 timmar och om tappen inte öppnats 3 cm då så får man en ny tablett och då blir det ytterligare 6 timmars väntan. Men klockan 16.00 var jag öppen 3 cm så kl 17.15 tog de hål på hinnorna. Jag behövde inget värkstimulerande dropp eftersom värkarna kom igång så bra av sig självt men det var lite tal om det när jag var öppen 5 cm eftersom det då gick rätt långsamt. Men en timme senare var jag öppen nästan 7 cm och två timmar senare var hon ute!
    Så v.37+2 föddes hon och då utgick vi från det datum som sattes vid rul. Vi blev ju flyttade 10 dagar och eftersom hennes längd och vikt var väldigt genomsnittlig så kunde "mitt" datum (23/7) lika gärna varit det rätta bf. De mätte henne till 50 cm och 3470 gram men igår på bvc var hon 49 cm och då fick jag veta att de ofta är ganska snabba att mäta på förlossningen så det kan bli fel på nån cm ibland. Det första dygnet gick hon ner i vikt till 3134 men nu är hon uppe i 3280 igen  
  • MrsCharlotte
    Nina svalan skrev 2010-07-22 14:01:48 följande:
    I v 37+4 föddes våran Stella den 11/7 och var 48cm och vägde 2980g. Hon är vårt allt :)
    Grattis grattis!!! {#emotions_dlg.flower}
  • MrsCharlotte

Nu är vår lilla Matilda 8 dagar gammal och vi njuter i fulla drag!  Vi lever verkligen i en rosa bubbla just nu och det är SÅ svårt att slita sig ifrån den lilla för att ens gå på toaletten eller sätta sig vid datorn hihi. Sambon försökte titta på en film igår kväll men han kunde inte koncentrera sig för han ville bara gå in i sovrummet och vara med oss hela tiden  
    Vi har iallafall varit på IKEA en sväng och i förrgår var vi i Söderhamn på Barnens hus samt BVC. Men förutom det har vi bara varit hemma och haft det mysigt. 
    Ska lägga upp fler bilder snart men som sagt - det är svårt att vilja göra nåt annat än att vara med lillskruttan! 

Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 10