• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Gremlin666

Kanske finns olika defenitioner om att äga för lånade pengar.
    Själv anser jag att jag har ett hus men det ägs av banken eftersom jag står i skuld till dem.

• Virriga Vera

Gremlin666 skrev 2009-01-07 16:49:17 följande:

Kanske finns olika defenitioner om att äga för lånade pengar.Själv anser jag att jag har ett hus men det ägs av banken eftersom jag står i skuld till dem.
    Men det spelar ju ingen roll vad du anser, fakta är ju att banken INTE äger ditt hus, det gör du. Vill du sälja så kan du, du behöver inte be banken om lov.
  • humlan73

Nä men du måste om du säljer betala tillbaka till banken , så jag anser oxå att det är banken som äger om huset är belånat. Du kan ju aldrig sälja huset om du har lån på det utan att betala tillbaka, det kan du med tex en bil du köpt kontant.

• Gremlin666

Virriga Vera skrev 2009-01-07 16:55:01 följande:

Gremlin666 skrev 2009-01-07 16:49:17 följande:
    Men det spelar ju ingen roll vad du anser, fakta är ju att banken INTE äger ditt hus, det gör du. Vill du sälja så kan du, du behöver inte be banken om lov.
    Oj, vad arg du låter.
    Jag skrev att det kanske finns olika defenitioner på hur folk menar med ordet äger och sedan lade jag till hur JAG ser på det.
    Ledsen ifall det gör dig upprörd, men det ändrar varken min eller andras åsikter.
    Allt är inte svartvitt men visst har du rätt, ditt namn står på pappret så vill man se det så har du helt rätt.
    Men själv anser jag inte att man äger något ifall man står i skuld för det det handlar om
  • PixieApa

Det är ju en defenitionsfråga. Tycker du inte att banken äger ditt hus så äger de väl dig istället då
    Vilket ju egentligen skulle vara mer korrekt eftersom man mer eller mindre blir livegen om man lånar stora summor pengar

• pappahuddik

VIST du äger ditt hus på papper men i realiteten är det banken, om banken säger upp dina lån och begär att du skall betala tillbaka annars säljer dom ditt hus hur gör du då?
    Men om vi spinner vidare på att den som står på lagfarten äger huset, hur gör man då i fallet där en bedrgare fått sitt namn i lagfarten?

• Miss Lau

Jag tycker inte alls att det är en defenitinsfråga. Jag äger mitt hus och just därför har jag rätt att pantsätta det till banken.

• pappahuddik
    Miss Lau skrev 2009-01-07 17:23:21 följande:
    Jag tycker inte alls att det är en defenitinsfråga. Jag äger mitt hus och just därför har jag rätt att pantsätta det till banken.
    jo men panten är min om du pantsätter något hos mig tills dess du betalat mig.
    har haft folk som lämnat i pant hos mig och när dom inte kunde betala så vart panten min, så kan du inte erlägga full betaling om banken kräver det är inte huset ditt.
  • Miss Lau
    pappahuddik skrev 2009-01-07 17:28:49 följande:
    jo men panten är min om du pantsätter något hos mig tills dess du betalat mig.har haft folk som lämnat i pant hos mig och när dom inte kunde betala så vart panten min, så kan du inte erlägga full betaling om banken kräver det är inte huset ditt.Jag håller helt enkelt inte med dig. Klart att äganderätten kan övergå om jag struntar i att betala men det är för mig en annan sak.
  • Astarte

pappahuddik skrev 2009-01-07 17:28:49 följande:

[. .]och när dom inte kunde betala så vart panten min.
    Fast det blir den ju inte, rent juridiskt. Du har inte rätt att behålla den, bara att sälja den och ta pengarna. (vet inte vad det spelar för roll i sakfrågan, men det är så.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!