• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:55:59 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-07 21:52:23 följande: *trött på denna okunskap* nej de begär lånet till förfallning dvs omedelbar betalning,få kan hosta upp så mycket pengar s...så banken lägger ut huset till försäljning..och tar pengarna för sitt lån som du inte kunde betala..
    Jaha, du det visste inte jag *himlar med ögonen*
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Liten men naggande

jag tog studielån, innebär det att jag inte äger min hjärna förrän de är avbetalade...? konstigt resonemang från missunsammaskadeglada svenskar..

• Miss Lau
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 21:51:45 följande:
    Lagfarten är äganderättenpantbrevet gör att banken kan ta huset om inte lånet sköts på rätt sätt..Precis, lagfarten reglerar ägandet. Pantbrev är något annat och har inte med äganderätt att göra.
  • Polly S

Drömtorpet, vad har du haft lån på eftersom du är så insatt i hur allt faktiskt funkar?
    jag vet bara i teorin, det enda lån jag har & har haft är CSN.

• LaFontaine

Ibland blir jag mer mörkrädd än annars. Idag är en sådan dag. Precis som flera gånger tidigare påpekats är det bra om man kan skilja på låneavtal och äganderätt. Framförallt om man dessutom har lån!

Att föra fram egna åsikter som absoluta sanningar för att det känns rätt för en själv är så absurt att det inte finns.

Hur som, bostadsrättsjuridiken sätter griller i huvudet även på den lärde. Min bror fick fel på en fråga på hemkunskapsprovet i nian när han svarade att man INTE äger sin lägenhet om man bor i brf. Det var först när han förklarat hur det hela låg till för sin lärare som han fick rätt. Skrämmande...

• jummie

Liten men naggande skrev 2009-01-07 21:58:26 följande:

jag tog studielån, innebär det att jag inte äger min hjärna förrän de är avbetalade...? konstigt resonemang från missunsammaskadeglada svenskar..
    OT: Hihi jag vet inte hur du studerar men jag har nog ingen hjärna kvar... känns som om det brunnit upp nu!
  • pumpkinpie

Hmm, förstår den känslomässiga biten om ägande, jag skulle inte heller känna det som om jag ägde huset om jag hade lån, trots det är det ju jag som ägare. Vad gäller utmätning har det ingen betydelse, har du lån och skiter i att betala kan banken kräva sina pengar tillbaka, skiter du i att betala skatt kan fogden ta ditt hus, vare sig du har lån eller inte. Besittningskyddet är väl lika starkt i båda fallen kan jag tänka mig.

På ett sätt är det kanske bättre med bostadsrätt i så fall, som många tidigare har påpekat äger man inte lägenheten, man äger en andel i föreningens förmögehet. Får föreningen problem och banken tar huset har du ju i alla fall nyttjanderätt, hyrgäster kickar man inte ut hur som helst

• Winnertaco
    Lönen går väl till staten tills man betalat av sina studielån? Fundersam Utbildningen är ju inte din, utan csn:s
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-07 22:00:01 följande:
    Drömtorpet, vad har du haft lån på eftersom du är så insatt i hur allt faktiskt funkar?jag vet bara i teorin, det enda lån jag har & har haft är CSN.
    men gud bara för att jag inte har lån själv så kan jag väl ha kunskap...gud vad du är nedvärderande då..jag har faktiskt gått i skola och läser en HEL del ekonomi...
  • hewa

Ajdå, då får jag nog vänta på att äga min hjärna tills jag blir sådär 50-60 år!

Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!