• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Drömtorpet

pumpkinpie skrev 2009-01-07 22:01:59 följande:

Hmm, förstår den känslomässiga biten om ägande, jag skulle inte heller känna det som om jag ägde huset om jag hade lån, trots det är det ju jag som ägare. Vad gäller utmätning har det ingen betydelse, har du lån och skiter i att betala kan banken kräva sina pengar tillbaka, skiter du i att betala skatt kan fogden ta ditt hus, vare sig du har lån eller inte. Besittningskyddet är väl lika starkt i båda fallen kan jag tänka mig.På ett sätt är det kanske bättre med bostadsrätt i så fall, som många tidigare har påpekat äger man inte lägenheten, man äger en andel i föreningens förmögehet. Får föreningen problem och banken tar huset har du ju i alla fall nyttjanderätt, hyrgäster kickar man inte ut hur som helst
  • Polly S

på gymnasienivå? (ja, det har väl alla lite till mans.) vilka kurser?
    dock är det inte alltid man uppfattat rätt -bevisligen.

Drömtorpet skrev 2009-01-07 22:03:16 följande:
    Polly S skrev 2009-01-07 22:00:01 följande: men gud bara för att jag inte har lån själv så kan jag väl ha kunskap...gud vad du är nedvärderande då..jag har faktiskt gått i skola och läser en HEL del ekonomi...
  • Polly S

fast ni äger ju inte besittningsrätten...

Drömtorpet skrev 2009-01-07 22:04:22 följande:
    pumpkinpie skrev 2009-01-07 22:01:59 följande:
  • Winnertaco
    Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:55:20 följande:
    De är ju därför man ska betala tillbaka då man inte äger de man har betalat lånet med förrän de är tillbaka betalat. Lånepengarna måste man kunna redovisa självklart.
    Hur menar du med redovisa lånepengarna? *kliar mig i huvudet* Säg att jag tar ett lån på Ica-banken, men jag shoppar kläder för pengarna. Inte fasen kräver ica tillbaka kläderna om jag inte betalar mina fakturor. De skiter fullständigt i om jag köpt kläder, möbler eller mat för pengarna, de vill ha sina PENGAR, inte mina kläder.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • pumpkinpie
    Polly S skrev 2009-01-07 22:06:36 följande:
    fast ni äger ju inte besittningsrätten...
    ???

Jag är helt med på att man äger sitt hus även om man har lån, även om det kanske inte känns så. Vad jag försökte åskådliggöra, eftersom så många argumenterar att banken kan ta huset om man inte betalar, är att det inte spelar någon roll om man äger huset eller inte, man kan ändå bli av med det. Lite tillkrånglat kanske
  • Polly S
    Svar på #125
    det var till Drömtorpet som tjatar sig blå om att man ska köpa kontant och inte äger ngt annat -men sambon har visst lån på lägenheten.
    jag tycker det rimmar illa att läxa upp andra för ngt man själv inte följer.
  • Fröken perfekt

Jaha, då var det dags igen... rött och guld tillbaka i ny skepnad.

• Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-07 22:13:11 följande:
    Svar på #125det var till Drömtorpet som tjatar sig blå om att man ska köpa kontant och inte äger ngt annat -men sambon har visst lån på lägenheten. jag tycker det rimmar illa att läxa upp andra för ngt man själv inte följer.
    och som jag har sagt tidiogare har jag inte ansvar för nån annan än mig själv-han tog lånen lååångt tidigare-innan vi träffades på nätet
  • Winnertaco
    pumpkinpie skrev 2009-01-07 22:11:58 följande:
    ??? Jag är helt med på att man äger sitt hus även om man har lån, även om det kanske inte känns så. Vad jag försökte åskådliggöra, eftersom så många argumenterar att banken kan ta huset om man inte betalar, är att det inte spelar någon roll om man äger huset eller inte, man kan ändå bli av med det. Lite tillkrånglat kanske
    Jo, exakt så.

Jag försöker säga att även om det KÄNNS som att man inte äger huset/bilen/poolen whatever så gör man det, rent juridiskt.

Banken "tar" inte huset, de säljer det på exekutiv auktion med hjälp av kronofogden. Blir det pengar över av köpeskillingen efter att banken och kf fått sitt så får JAG de pengarna, eftesom JAG äger huset.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • LaFontaine

Fröken perfekt skrev 2009-01-07 22:14:54 följande:

Jaha, då var det dags igen... rött och guld tillbaka i ny skepnad.
    Ja, det är ju klart. Jag tyckte hon verkade bekant!
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!