• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Miss Lau
    Polly S skrev 2009-01-08 20:00:07 följande:
    jag har inte lån men de prylar jag vill ha.
    Och jag har inte alla prylar jag önskar men lån. Men det är bara min hjärna och mitt hus som inte är mitt, resten äger jag
  • Polly S

vi vill ha hus och det kommer vi behöva låna för (även om vi betalar en del direkt) -och ja, det blir vårt då, TROTS lån.

Miss Lau skrev 2009-01-08 20:02:03 följande:
    Polly S skrev 2009-01-08 20:00:07 följande: Och jag har inte alla prylar jag önskar men lån. Men det är bara min hjärna och mitt hus som inte är mitt, resten äger jag
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 19:55:17 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 19:50:35 följande:
    jag är!!!
    Är du verkligen det? Du är medveten om att en skuld inte alltid är ekonomisk?
  • Reglementet

drömtorpet

Du har en skuld, du måste betala telefonen.

• Drömtorpet

Reglementet skrev 2009-01-08 20:07:24 följande:

drömtorpetDu har en skuld, du måste betala telefonen.
    den är betald!!
  • Miss Lau

Förövrigt måste det vara väldigt nervöst att ha ett hus om man på riktigt tror att banken äger det! Då skulle jag inte sova gott på nätterna....

• Micke81

Drömtorpet skrev 2009-01-08 20:08:26 följande:

Reglementet skrev 2009-01-08 20:07:24 följande:
    den är betald!!
    Du har en statsskuld (om du nu är svensk medborgare).
  • Winnertaco
    Miss Lau skrev 2009-01-08 20:09:09 följande:
    Förövrigt måste det vara väldigt nervöst att ha ett hus om man på riktigt tror att banken äger det! Då skulle jag inte sova gott på nätterna....
    Jag tänkte faktiskt på detta igår kväll, tänkte att jag är glad att banken faktiskt inte äger mitt hus, det hade varit jobbigt
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Polly S

hur sover alla andra som inte äger sitt boende?
    de som hyr hus eller lägenhet eller bor hos sin sambo?

• LDN

ett hus är en bra invenstering i mina ögon, det är inte samma typ av lån som ex. ett billån, där bilen sjunker hur mycket i värde som helst bara man rullar den utanför bilfirman.

Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!