• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • LDN

valmar: det finns ju sambolagen. (det är ju en typ av "säkerhet" som kan tillämpas)

• Miss Lau

LDN skrev 2009-01-08 21:00:29 följande:

valmar: det finns ju sambolagen. (det är ju en typ av "säkerhet" som kan tillämpas)
    Visst finns sambolagen men den ger inte mycket till skydd om du flyttar in hos någon.
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-08 20:54:12 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-08 20:47:48 följande:
    Ja, och jag vill ändå påstå att du inte är skuldfri.
    jasså varför då?? förklara det för mig...
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-08 20:55:22 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-08 20:51:26 följande:
    Ja, det är väl ingen som säger annorlunda?
    jo,du har ju pratat dig varm om att det är DU som har äganderätten..detta bevisar att så inte är fallet..huset är ditt när det är färdigbetalt..hur kan annars banken sälja huset om det inte är pantsatt till banken?? på nåt sätt måste de ju få tillbaka sina pengar om du inte kan betala..
  • LDN

nä givetvis är det de mest "osäkraste"  vad det gäller boendeform. men det är ju alltid något att sk. luta sig på om det skulle behövas i en situation.

http://www.alden.se/Sambolagen.htm
    på denna sidan står det nog lite mer. har inte läst att själv, men kanske alltid bra för någon här inne på tråden.

• Drömtorpet

LDN skrev 2009-01-08 20:57:19 följande:

drömtorpet:man får väl ändå hoppas att majoriteten av människor inser sin begränsning och i sådant fall själva/mäklare går ut med huset till försäljning innan det går så pass långt.
    visst kan de lägga ut huset till försäljning,men oftast är det ganska bråttom att få in pengar,för lånet ska ju betalas...inte säkert du får det sålt..sanningen för många idag, nu mitt i krisen...
  • Miss Lau

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:07:25 följande:

jo,du har ju pratat dig varm om att det är DU som har äganderätten..detta bevisar att så inte är fallet..huset är ditt när det är färdigbetalt..hur kan annars banken sälja huset om det inte är pantsatt till banken?? på nåt sätt måste de ju få tillbaka sina pengar om du inte kan betala..
    Vad är svårt att förstå med att äganderätt och pantsättning är två skilda saker? Förövrigt får man inte ens pantsätta ett hus man inte äger.

Dessutom kan kronofogden "ta" hus även för andra skulder än huslån.
  • Drömtorpet
    Miss Lau skrev 2009-01-08 21:02:07 följande:
    Visst finns sambolagen men den ger inte mycket till skydd om du flyttar in hos någon.visst gör den det,allt som köps tilsammans ska delas på.
    däremot kan man inte göra anspråk på nåt som den andra parten redan ägde då man flyttade ihop.
    jag kan alltså inte få halva värdet utav hans lägenhet som han köpte innan vi träffades,och det vill jag inte heller.
  • LDN

drömtorpet:
    tror inte majoriteten av husägare har det så. finns väl fall då det är så, men jag kan ju knappast säga att jag ser fler fall då husen säljes på exekutiv auktion än på "vanligt" vis.

• Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:07:25 följande:

Förstår du verkligen inte den texten du själv hänvisar till. Ja, finns det ett skuldebrev så kan den som äger skuldebrevet begära indrivning av sin skuld via kronofogden. Men det har ju absolut inget med äganderätten att göra. Oavsett var jag har mina skulder så ÄGER jag fortfarande mitt hus.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!