Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Virriga Vera

Gremlin666 skrev 2009-01-07 16:49:17 följande:

Kanske finns olika defenitioner om att äga för lånade pengar.Själv anser jag att jag har ett hus men det ägs av banken eftersom jag står i skuld till dem.
    Men det spelar ju ingen roll vad du anser, fakta är ju att banken INTE äger ditt hus, det gör du. Vill du sälja så kan du, du behöver inte be banken om lov.
  • Virriga Vera

Gremlin666 skrev 2009-01-07 17:14:09 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-07 16:55:01 följande:
    Oj, vad arg du låter.Jag skrev att det kanske finns olika defenitioner på hur folk menar med ordet äger och sedan lade jag till hur JAG ser på det.Ledsen ifall det gör dig upprörd, men det ändrar varken min eller andras åsikter.Allt är inte svartvitt men visst har du rätt, ditt namn står på pappret så vill man se det så har du helt rätt.Men själv anser jag inte att man äger något ifall man står i skuld för det det handlar om
    Arg? Absolut inte.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:29:25 följande:

jag skulle inte se nåt som mitt förräns det är till fullo betalt och så är det oxå rent juridiskt sett.även om du betalar dina lån varje månad KAN banken säga upp lånet till OMEDELBAR betalning..lycka till....därför sparar jag iallfall ihop pengar FÖRST innan jag skaffar hus,så jag kan betala det kontant..snart så....
    Men vad har det med äganderätten att göra? Att banken säger upp låneavtalet? Vad det gäller oss, så har vi pengar att lösa ut hela vårt huslån om det skulle behövas, vi väljer att inte göra det.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:29:25 följande:

jag skulle inte se nåt som mitt förräns det är till fullo betalt och så är det oxå rent juridiskt sett.även om du betalar dina lån varje månad KAN banken säga upp lånet till OMEDELBAR betalning..lycka till....därför sparar jag iallfall ihop pengar FÖRST innan jag skaffar hus,så jag kan betala det kontant..snart så....
    Juridiskt sett så är du alltid ägare av något om du står på ägarbeviset. Vilken lag stöder du annars ditt uttalande om att du inte äger det som är till fullo betalt?
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:41:08 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-07 19:39:53 följande:
    öhhh,säger banken upp lånet till omedelbar betalning och du inte kan hosta upp penngarna tar de huset och säljer för att få in sina pengar..
    Ja, det vet jag väl. Men vad har det med äganderätten att göra.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:41:42 följande:

*vissa verkar väldigt okunniga här på FL*jag kan ju f*n mer som inte ens äger ett hus...
    Vad är det du kan mer om? Hittills inget vad jag kan se. Dina argument har ju absolut inget med äganderätten att göra, det du pratar om handlar om låneavtal.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:49:04 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-07 19:43:56 följande:
    det är Lagfarten som är ägarbeviset.om du inte kan betala din lån så kan de använda pantbrevet som säkerhet för att ta ditt hus.
    Ja, men det är ju fortfarande jag som är ägare. Du påstår att jag inte är ägare till mitt hus rent juridiskt så länge jag har lån på det. Jag undrar då vilken lag det står i?
  • Virriga Vera
    Polly S skrev 2009-01-07 19:55:24 följande:
    får man säga att man äger sin lägenhet då? (det gör man ju egentligen inte heller )
    Faktum är att du inte gör det. Du äger rätten att bo där. Men du äger inte lägenheten. Det gör föreningen.
  • Virriga Vera
    Drömtorpet skrev 2009-01-07 19:58:35 följande:
    nej inte förräns den är betald.
    Du äger rätten att bo där. Men du äger inte lägenheten. Det gör föreningen.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!