Inlägg från: Virriga Vera |Visa alla inlägg
  • Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Drömtorpet skrev 2009-01-08 20:51:26 följande:

såhär säger Blustep:Vad händer om jag inte kan sköta flera betalningar?Klarar du inte att sköta ditt lån riskerar du att förlora den fastighet eller bostadsrätt som du lånat på. Den pantsättning du gör innebär att BlueStep har rätt att sälja bostaden på exekutiv auktion genom Kronofogdemyndigheten för att få tillbaka lånebelopp och ränta.källa:www.bluestep.se/vanliga_fragor.asp
    Ja, det är väl ingen som säger annorlunda?
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:07:25 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 20:55:22 följande:
    jo,du har ju pratat dig varm om att det är DU som har äganderätten..detta bevisar att så inte är fallet..huset är ditt när det är färdigbetalt..hur kan annars banken sälja huset om det inte är pantsatt till banken?? på nåt sätt måste de ju få tillbaka sina pengar om du inte kan betala..
    Förstår du verkligen inte den texten du själv hänvisar till. Ja, finns det ett skuldebrev så kan den som äger skuldebrevet begära indrivning av sin skuld via kronofogden. Men det har ju absolut inget med äganderätten att göra. Oavsett var jag har mina skulder så ÄGER jag fortfarande mitt hus.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:19:09 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 21:15:46 följande:
    men du kan väl inte äga nåt som banken sålt för att få in sina pengar för lånet du tog för att köpa huset?+ hör du själv hur dumt det låter???
    Vad yrar du om? Vet du inte själv vad du svarar på?
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:28:18 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 21:22:40 följande:
    nej det verkar vara du som inte är insatt...1du köper ett hus för 2miljoner..2.flera år senare händer något i ditt liv och du kan inte betala lånet(varken räntan eller amorteringen) banken använder på Pantbrevet för att sälja ditt hus för att få tillbaka sina pengar som de lånat ut till dig ,så du kunde köpa huset..
    Men fortfarande så är jag ägare till mitt hus, tills den dagen köparen står på lagfarten. Banken är ALDRIG ägare till huset. Dessutom så är det INTE banken som säljer huset, de begär in lånet kan jag inte betala det så begär de indrivning genom kronofogden.

Hur svårt kan det vara att förstå det?
  • Virriga Vera
    Polly S skrev 2009-01-08 21:31:44 följande:
    jag tycker inte på ngt sätt du har rätt till hans boende, men jag tycker det är kul att du tycker TS lever osäkert när du kan stå utan hem imorrn
    Det roliga är att jag faktiskt kan lösa våra banklån idag om det skulle behövas, så osäkert bor jag.
  • Virriga Vera
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:37:01 följande:
    ja,visst kan jag stå utan hem imorron,men det vet jag att jag inte gör,dessutom,vad skulle problemet vara med det?? inom 3timmar har jag skaffat mig nåt nytt..
    Nu tvivlar jag ju på att du kan hitta någonstans där du kan flytta in på 3 timmar. Köper du ditt boende så tar det väl iallafall någon eller några veckor innan allt är klart med banker, föreningar m.m
  • Virriga Vera
    Polly S skrev 2009-01-08 21:40:37 följande:
    varför tror du då inte TS kan göra detsamma?är du bättre än henne? känner du henne alls?
    Nu äger jag ju mitt hus, är delaägare i en stor gård och har dessutom en husvagn som står stationärt på annan ort som sommarstuga, så jag har redan i dag 3 möjliga boende. Skulle jag mot förmodan bli tvungen att sälja huset, sälja andelen så har jag fortfarande husvagnen så jag har mitt på det säkra.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:57:45 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 21:35:27 följande:
    varför löser du dem inte då??
    Varför skulle jag? Jag har sparade pengar på banken, lån som jag kan göra avdrag för. Tycker inte att det finns någon anledning att lösa ut lånen.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:00:02 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 21:41:43 följande:
    banker??? vad ska banken göra??
    De flesta affären när det gäller bostäder hanteras genom en bank oavsett om du lånar pengar eller ej.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:02:38 följande:

Diwa skrev 2009-01-08 21:57:02 följande:
    skulle aldrig sätta mig i en sits där jag inte kan betala..vräkt?? du kan knappt bli vräkt från en bostadsrätt... du får flera varningar först om du har stört dina grannar..
    Jo, slutar du att betala "hyran" till föreningen så kan jag garantera att du blir vräkt precis som i en hyresrätt.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!