• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Reglementet

Och där försvann hon igen.

Hon finns inte på riktigt va?

• Diwa

vad har man för chanser att ens ta lån för att köpa hus om en är sjukskriven och den andra inte jobbar?

och sjukpenningen gjordes ju om?
    när som helst riskerar man att bli utkörd att jobba igen?

och nej jag har bra med ppm poäng men de kommer man inte åt förrän man är 61 tidigast (och det förlorar man på)
    har privat pensionssparande också men ingen av oss kan gå vid 36 heller
    och vem fn vill sluta jobba så tidigt?

vaaad ska man göra istället?

livet i hus är btw sällan så simpelt som det framstår
    och gamla hus kan ha massor som aldrig syns på en besiktning
    nya med

vi har vatten över hela gården just nu
    har varit kallt ett tag så nånstans har det blitt en ispropp så vattnet från vattenvärme vad det nu heter forsar över gården istället för genom rören

Så den som tror att eget hus bara är *ooo så roooligt då kan jag göra vad jag vill* lär få en nice surprise när man inser att *ooo så rooooligt nu får vi lista ut hur fn vi löser det här*

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Tildamamman

Diskusionen blev ju väldigt intressant här igår!!

Hoppas att drömhus även kan dränera själv runt huset de planerar att köpa ! Men det klarar hon säkert efter att ha läst en till bok ur Icaförlagets serie.

Själv funderar jag på att själv bygga ett helt nytt hus efter att ha läst Hur du murar i Icas serie .

• k girl

Vipera skrev 2009-01-10 10:50:05 följande:

Byggnadsrestaurering och kulturmiljövård läste jag på universitet. Sedan är det så att utöver detta så är ett intresse nödvändigt för att få "liv" i de kunskaper man får där. Min far var byggmästare och kunde det mesta som jag sög upp som ung. Han var även länsbostadsdirektör på Länsstyrelsen. Man märkte har man kunde samma sak och ändå inte genom att jag gått min utbildning och han en annan trots att det gällde byggnader båda. Jag är även arkeolog och jag kan säga angående k-märkning att vi säger så om hus.
    Lägg av. I dagligt tal kanske.
    Men ingen antikvarie skulle säga "k-märkt" annat än för att förtydliga något för en lekman. Någon k-märkning existerar inte i dag och har inte existerat på länge. I dagsläget talar man om q-märkning, det är ett skydd som kommunen ger inom detaljplanerat område. Ett kulturhus som vårt, som ligger utanför detaljplanerat område, trots att det är upptaget som särskilt kulturhistoriskt intressant och ligger i ett riksintresse för kulturmiljövårt, har inget särskilt skydd utöver det som regleras i PBL. Så vilka "vi" säger så om hus undrar då jag Vipera? "Vi" som är ägare av kulturhus? "Vi" som jobbar inom området? Antikvarier? Hantverkare? Vem, Vipera? För ännu har jag inte stött på någon annan än lekmän som gör det, och då på ett väldigt slarvigt sätt.
  • k girl

Sen skulle jag vilja påpeka att det inte finns någon utbildning som gör en till "byggnadsvårdare". Det finns ju heller inte någon sådan yrkestitel. De som jobbar inom området är antikvarier, hantverkare av olika slag (timmermän, fönsterhantverkare, snickare, dekorationsmålare etc). Jag kallar mig byggnadsvårdare för att det är det jag sysslar med, och då är jag lekman. Sen tycker jag att "Drömtorpets" svar i tråden tyder på att hon inte har särskilt bra koll på kulturhistoria och byggnadsteknik, om än hon har vissa praktiska kunskaper som kan användas inom byggnadsvårdsområdet. Och viss koll tycker jag nog att man ska ha om man ska kalla sig själv "byggnadsvårdare". Nåväl; någon utbildning har mig veterligen inte Svenska byggnadsvårdsföreningen. Det rör sig i sådana fall om något sommarläger...

• Vipera

Jaha, då ber jag såklart om ursäkt för min tydligen stötande erfarenhet genom 47 års uppväxt inom byggsektorn och utbildad inom byggnadsrestaurering, kulturmiljövård, arkeologi, evolutionsbiologi och osteologi samt innan det var trätekniker och plåtslagare. De jag talat med om k-märkta hus är alla i byggbranchen, arbetande arkeologer, byggmästare och personal på Länsstyrelsen. Vem kunde ana att vi hade fel allihop? Detta är fakta i ironisk form, helt seriöst så kan det vara så att vi har den jargongen på Gotland kanske?

k girl skrev 2009-01-10 16:33:22 följande:
    Lägg av. I dagligt tal kanske.Men ingen antikvarie skulle säga "k-märkt" annat än för att förtydliga något för en lekman. Någon k-märkning existerar inte i dag och har inte existerat på länge. I dagsläget talar man om q-märkning, det är ett skydd som kommunen ger inom detaljplanerat område. Ett kulturhus som vårt, som ligger utanför detaljplanerat område, trots att det är upptaget som särskilt kulturhistoriskt intressant och ligger i ett riksintresse för kulturmiljövårt, har inget särskilt skydd utöver det som regleras i PBL. Så vilka "vi" säger så om hus undrar då jag Vipera? "Vi" som är ägare av kulturhus? "Vi" som jobbar inom området? Antikvarier? Hantverkare? Vem, Vipera? För ännu har jag inte stött på någon annan än lekmän som gör det, och då på ett väldigt slarvigt sätt.
  • Diwa

en fråga

OM jag inte äger mitt hus pga vi har lån på det?

Borde inte banken åka hit å fixa vårt frbenade avrinningsproblem då så jag slipper stå i veckan å ösa vatten ur brunnen (stenkistan har frusit)

undrar vad de skulle tänka om jag ringde å fråga...men är det deras hus så ska väl de se till att allt funkar inte vi?

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Vipera

Jo, man kanske skall kommentera TS...
    Jag och min fru har pratat om det där med hus och pengar. Jag hävdar att jag är en av de mängder med rika som finns i landet då jag äger ett hus och hon menar att det måste vara pengar på banken och inget annat. Nu har jag ingen skuld alls på villan så jag menar att jag äger ju huset mer än de flesta. Då borde jag vara typ dubbelägare eller?

• k girl

Ok. Ja, själv har jag läst museologi. Men det kanske inte räknas? Ni har "fel" i så måtto att det inte existerar någon formell "k-märkning" och det som talas om som "k-märkt" är en mängd olika saker med olika sorters lagskydd. Jag tycker ärligt talat att det är förvånande, för vad man får och inte får göra är ju reglerat beroende på vilken märkning huset eller miljön ifråga har. Formellt finns det alltså inte någon k-märkning och det betyder egentligen ingenting.

De antikvarier JAG har talat med pratar om kulturhistoriskt intressanta hus, eller möjligen kulturhus, om q- och Q-märkning och kulturminnen. Trist att proffs använder sig av en beteckning som juridiskt och praktiskt inte betyder något.

• Vipera

Fast vi vet ju att det är ett samlingsbegrepp för en ohygglig mängd regler så visst, vi generaliserar med kunskap. Så länge man är kunnig på vad det betyder så spelar det ju ingen roll vilken nomenklatur man använder tycker jag. Såå akademisk behöver man inte vara

• k girl

Vipera skrev 2009-01-10 17:06:44 följande:

Fast vi vet ju att det är ett samlingsbegrepp för en ohygglig mängd regler så visst, vi generaliserar med kunskap. Så länge man är kunnig på vad det betyder så spelar det ju ingen roll vilken nomenklatur man använder tycker jag. Såå akademisk behöver man inte vara
    Det är är i och för sig så sjukt off topic, men jag tycker att det är viktigt att man kallar saker vid sina rätta namn. Fungerar det för er, professionella emellan, så är ju det jättebra. Men jag vet inte hur många andra lekmän jag har träffat som säger att de har ett "k-märkt hus" och när jag frågar närmare vet de inte vad det innebär. Eller också så säger de att de får göra "precis vad de vill" för "huset är ju inte k-märkt". Så visst; så länge man är kunnig spelar det ingen roll. Men för de andras skull - de som bor i och tar hand om de här husen - bör man göra det, för att de ska få lite koll på vad det är som gäller. Det är i alla fall vad jag tycker.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!