Jaha, då ber jag såklart om ursäkt för min tydligen stötande erfarenhet genom 47 års uppväxt inom byggsektorn och utbildad inom byggnadsrestaurering, kulturmiljövård, arkeologi, evolutionsbiologi och osteologi samt innan det var trätekniker och plåtslagare. De jag talat med om k-märkta hus är alla i byggbranchen, arbetande arkeologer, byggmästare och personal på Länsstyrelsen. Vem kunde ana att vi hade fel allihop? Detta är fakta i ironisk form, helt seriöst så kan det vara så att vi har den jargongen på Gotland kanske?
k girl skrev 2009-01-10 16:33:22 följande:
Lägg av. I dagligt tal kanske.Men ingen antikvarie skulle säga "k-märkt" annat än för att förtydliga något för en lekman. Någon k-märkning existerar inte i dag och har inte existerat på länge. I dagsläget talar man om q-märkning, det är ett skydd som kommunen ger inom detaljplanerat område. Ett kulturhus som vårt, som ligger utanför detaljplanerat område, trots att det är upptaget som särskilt kulturhistoriskt intressant och ligger i ett riksintresse för kulturmiljövårt, har inget särskilt skydd utöver det som regleras i PBL. Så vilka "vi" säger så om hus undrar då jag Vipera? "Vi" som är ägare av kulturhus? "Vi" som jobbar inom området? Antikvarier? Hantverkare? Vem, Vipera? För ännu har jag inte stött på någon annan än lekmän som gör det, och då på ett väldigt slarvigt sätt.