• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:14:44 följande:
    vad ska ni göra då?? byta ut hela huset eller???
    Det är väl knappast någon konstig summa när det gäller renovering? Vi ska byta våra fönster i sommar, och bara det kommer at kosta runt 600.000:-
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • k girl
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:14:44 följande:
    vad ska ni göra då?? byta ut hela huset eller???
    Nej. Men vi ska bygga ut cirka 100 kvm. Vi måste byta ut all el och alla vatten- och avloppsledningar och behöver ny värme. Vi måste gräva brunn och avloppsbrunn. Det finns inget bra kök. Bara fönstren till utbyggnaden går på 100 000... Och nej, vi byter inte ut hela huset eftersom vi är byggnadsvårdare. Du lever i det blå om du tror att renoveringar är så mycket billigare än så. Det beror helt på vad man måste göras och hur man ska göra det. Och nej, det handlar faktiskt inte bara om att skvätta lite färg och tapetsera om.
  • k girl

...och en kamin lär förresten inte värma upp ett hus på 250 kvadrat. Vår kompis har ett fritidshus med direktverkande el och såväl kamin som öppen spis. Han kommer att tjäna in på att dra sjövärme, trots att det är ett fritidshus. Det är stor skillnad på att leva i lägenhet och hus.

• hewa

Hur många fönster har ni?!

Leone i Västerås skrev 2009-01-09 21:04:00 följande:

Det är väl knappast någon konstig summa när det gäller renovering? Vi ska byta våra fönster i sommar, och bara det kommer at kosta runt 600.000:-
    [/citat]
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:45:15 följande:
    [citat]
    här kommer lite fredagsläsning till den som vill.... vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.p...
    Allt det där låter ju trevligt. Men fortfarande står det väldigt lite konkret om hur man ska bli ekonomiskt oberoende inom halva tiden man har kvar tills man är 55...

Visserligen håller jag med, vi konsumerar absolut mer än nödvändigt i västvärlden. Å andra sidan, västvärldens konsumtion bygger upp världens ekonomi. Undrar hur det gick med västvärlden, och för all del alla andra länder om vi alla hoppade av ekorrhjulet?!
  • Leone i Västerås
    k girl skrev 2009-01-09 22:31:29 följande:
    Nej. Men vi ska bygga ut cirka 100 kvm. Vi måste byta ut all el och alla vatten- och avloppsledningar och behöver ny värme. Vi måste gräva brunn och avloppsbrunn. Det finns inget bra kök. Bara fönstren till utbyggnaden går på 100 000... Och nej, vi byter inte ut hela huset eftersom vi är byggnadsvårdare. Du lever i det blå om du tror att renoveringar är så mycket billigare än så. Det beror helt på vad man måste göras och hur man ska göra det. Och nej, det handlar faktiskt inte bara om att skvätta lite färg och tapetsera om.
    Åh, byggnadsvårdare lät intressant .  Vårt hus är "bara" från 1914, men vi försöker renovera så varsamt och anpassat till det ursprungliga som det är möjligt, och så givetvis så ekonomiskt också som det bara går.
  • Leone i Västerås
    hewa skrev 2009-01-09 22:35:47 följande:
    Hur många fönster har ni?!Leone i Västerås skrev 2009-01-09 21:04:00 följande: Allt det där låter ju trevligt. Men fortfarande står det väldigt lite konkret om hur man ska bli ekonomiskt oberoende inom halva tiden man har kvar tills man är 55... Visserligen håller jag med, vi konsumerar absolut mer än nödvändigt i västvärlden. Å andra sidan, västvärldens konsumtion bygger upp världens ekonomi. Undrar hur det gick med västvärlden, och för all del alla andra länder om vi alla hoppade av ekorrhjulet?!
    Vi har 32 fönster, men det är gamla stora fönster med flera små rutor i. Dessutom flera dörrar med fönster och ett antal mindre fönster i källaren.
    Summan jag uppgav är inkl arbetet, så det är inte enbart för själva fönstrena.
  • k girl

Ok. Det låter som om ni har jugendfönster. Ni vet om att ni inte behöver byta ut dem, att de med en renovering kan bli väldigt bra isolermässigt?

• k girl

och om ni i alla fall byter ut dem - släng dem för guds skull inte utan sälj dem till någon som vill använda dem istället!

• Leone i Västerås
    k girl skrev 2009-01-09 22:44:03 följande:
    Ok. Det låter som om ni har jugendfönster. Ni vet om att ni inte behöver byta ut dem, att de med en renovering kan bli väldigt bra isolermässigt?
    Vi hade faktiskt ut en firma som tittade på dem, för egentligen vill jag inte byta ut dem. Fick iaf beskedet att det skulle vara svårt och dyrt att få dem i bra skick både utseende- och funktionsmässigt.

Fast vi har faktiskt iaf funderat på att låta någon firma renovera dem, för jag gillar våra fönster. De hör ju till huset.
  • hewa

Oj, då förstår jag summan lite bättre. Såg framför mig ett hus som vårt, med 14 vanliga fönster och då kändes 600.000 helt omöjligt, ett vanligt fönster kan liksom inte gå på över 40.000kr att byta ens med arbetskostnad Men vårt hus är från 2001 och inte 1914 också

Leone i Västerås skrev 2009-01-09 22:38:49 följande:

Vi har 32 fönster, men det är gamla stora fönster med flera små rutor i. Dessutom flera dörrar med fönster och ett antal mindre fönster i källaren. Summan jag uppgav är inkl arbetet, så det är inte enbart för själva fönstrena.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!