• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • cissi24

Men om du har ett hus o säljer det för mindre än vad det finns skulder på så måste banken godkänna det först..så jag förstår att människor tycker att banken äger huset.

• Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:32:00 följande:

Fidelis ad urnam skrev 2009-01-09 20:23:40 följande:
    tjänstepension..
    Nu måste du faktiskiskt förklara detta. Kommer han att leva på PPM eller tjänstepension från 36års ålder. Hur skall han få det utbetalt?

Jag är ärligt intresserad eftersom jag gärna hade slutat jobba om jag hade kunnat gå i pension och leva på de pengarna.
  • Virriga Vera

Butterscotch skrev 2009-01-09 20:32:48 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:30:02 följande:
    ... och där står det att man måste vara 61 år. Jag förstår inte riktigt vad du vill visa på.Är din sambo 51 år nu, så att han kan gå i pension om 10 år, och då få ut sina PPM-pengar?
    Nu blev det nog lite fel, det var jag som lade in den länken som ett svar till Drömtorpet. *s*
  • Butterscotch

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:37:45 följande:

Butterscotch skrev 2009-01-09 20:32:48 följande:
    Nu blev det nog lite fel, det var jag som lade in den länken som ett svar till Drömtorpet. *s*
    sorry, jag blev för till mig
  • Tildamamman

De flesta säljare är intresserade av en budgivning och att maximera vinsten.

Är man intresserad av att gå i tidig pension borde man verkligen vara mån om att få ut största möjliga vinst !

Drömtorpet skrev 2009-01-09 19:35:21 följande:
    Tildamamman skrev 2009-01-09 19:11:39 följande:
    man behöver inte ha budgivning om man inte vill-så länge man får det man vill ha kan man vara nöjd.
  • Fidelis ad urnam
    Svar på #465
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:45:15 följande:
    här kommer lite fredagsläsning till den som vill.... vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.p...
    Samma sak står där om pension.
    Tjänstepension och privat pensionspar kan man tidigast ta ut från 55 års ålder, det statliga från 61.
    Vad ville du ha sagt med det du länkade till?
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:45:15 följande:

här kommer lite fredagsläsning till den som vill....vanitycare.web.surftown.se/Ekorrhjulet_free.p...
    Men, hur svårt är det att svara på frågor? Istället gör du som vanligt, så fort du får besvärliga frågor som du inte kan svara på så länkar du vidare och loggar ut. Varför vill du inte svara på frågor som gäller dina egna påstående?
  • Butterscotch

Fidelis ad urnam skrev 2009-01-09 20:50:14 följande:

Svar på #465
    Samma sak står där om pension.Tjänstepension och privat pensionspar kan man tidigast ta ut från 55 års ålder, det statliga från 61.Vad ville du ha sagt med det du länkade till?
    Ja, det undrar jag med... det verifierar ju bara vad vi andra sagt?
  • Virriga Vera

Fidelis ad urnam skrev 2009-01-09 20:50:14 följande:

Svar på #465
    Samma sak står där om pension.Tjänstepension och privat pensionspar kan man tidigast ta ut från 55 års ålder, det statliga från 61.Vad ville du ha sagt med det du länkade till?
    Så då är det 19 år som hennes sambo måste leva på lånade pengar, sedan får han ut en dålig ålders och PPM eftersom det saknas 30 åensionsgrundande år. Vad blir det på ett ungefär som de måste ha på banken när han blir 36 och skall gå i pension? I dagens pengavärde och om man räknar att han blir 86år. Har du 6 miljoner sparade så har du ca 15000:-/månad att leva på och då har jag inte räknat med någon indexreglering.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!