• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Butterscotch

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:24:04 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:21:17 följande:
    har du kollat hur du ligger till på PPM?skaffa en personlig kod så kan du se hur du ligger till.www.ppm.nu/
    ppm.nu/AttTaUtPremiepension.html
    "Du kan börja ta ut din premiepension från och med den månad du fyller 61 år. Premiepensionen betalas ut månadsvis så länge du lever."

Månadsbeloppen är baserade på beräknad livslängd och blir olika höga beroende på när man planerat att gå i pension. Men som flera skrivit ovan, PPM-pengarna kan han INTE få ut förrän vid 61 års ålder
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:24:04 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:21:17 följande:
    har du kollat hur du ligger till på PPM?skaffa en personlig kod så kan du se hur du ligger till.www.ppm.nu/
    Jag vet hur lag ligger till, men det spelar ju ingen roll när jag inte får röra de pengarna förrän tidigast vid 61års ålder. Så jag undrar igen, vad skall han leva av vid 36 års ålder. Den enda inkomsten om han inte skall jobba måste vara sparade pengar och då räcker det banne mig inte med 1 miljon.
  • Drömtorpet

Fidelis ad urnam skrev 2009-01-09 20:23:40 följande:

Svar på #443Vart pensionspar han då?
    tjänstepension..
  • Butterscotch

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:30:02 följande:

Här finns reglerna gällande PPMwww.fondmarknaden.se/Pension/PPM.aspx
    ... och där står det att man måste vara 61 år. Jag förstår inte riktigt vad du vill visa på.

Är din sambo 51 år nu, så att han kan gå i pension om 10 år, och då få ut sina PPM-pengar?
  • Fidelis ad urnam
    Svar på #457
    Tjänstepension? Så mao PPM.
    Ingenting privat?
    För PPM får man inte ta ut förrän man är 61.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:32:00 följande:

Fidelis ad urnam skrev 2009-01-09 20:23:40 följande:
    tjänstepension..
    Men den betalas ju inte ut vid 36års ålder, normalt så betalas den ut från tidigast 65års ålder.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!