• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Fidelis ad urnam
    Svar på #383
    Läser du någonsin hela inlägget man skriver?

HÄR DÄR JAG BOR kostar husen minst 1 miljon såvida man inte vill ha ett hus med renoveringsbehov.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-09 14:06:45 följande:

byggnadsår 1979 och 1932hur kan du säga att de tvärsäkert inte kräver renoveringar?och båda låg över miljonen innan budgivning så skulle nog tro de där två traskar upp åtskilliga kronorhär finns visserligen hus i 7-900 000 kr klassen som är välvårdade och underhållna men man måste ändå räkna med att ett hus som inte är nybyggt kan kräva stora renoveringar.
    om du kollar så ser du att de är väl underhållna och inte behöver renoveras..men det klart allt är ju en smaksak..dessa hus hade absolut kvalificerat sig för oss..
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-09 14:08:28 följande:

fast i det läget har man väl inte kontanter utan en bankväxel
    bankväxel eller överföring.
  • Fidelis ad urnam
    Svar på #390
    En normal människa gör nog det, men man kan nog få ut pengar också om man säger till i god tid.
    Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Diwa
    har helt tappat tråden

VAD diskuterar vi egentligen?

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-09 14:11:41 följande:

har helt tappat trådenVAD diskuterar vi egentligen?
    att skaffa hus...och hur man betalar det och vad det kostar och vem som EGENTLIGEN äger huset innan det är slutbetalt..
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 14:22:29 följande:
    Diwa skrev 2009-01-09 14:11:41 följande: att skaffa hus...och hur man betalar det och vad det kostar och vem som EGENTLIGEN äger huset innan det är slutbetalt..
    Fast det finns ju inget att disskutera. Den som står på lagfarten äger EGENTLIGEN huset, belånat eller ej.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • LDN

drömtorpet: ja må då säga att det var billiga hus. men det är ju inte enbart huset man ska trivas med. det är ju så mycket mer som spelar in. jobb, omgivning etc.
    jag har ju hela mitt liv bott vid kusten och skulle aldrig få för mig att flytta härifrån. älskar närheten till havet. jag har 5 min promenadavstånd till stranden, det är så gott att kunna gå ner där, såväl sommar som vinter, men sommaren är ju oslagbar... på dagarna kan man spendera tiden med barnen där och på kvällen kan man sitta på nån av restuarangerna och njuta av ett glas vin, (man får nästan den där utomlands känslan) i övrigt är det en liten lugn stad vi bor i där allt jag behöver finns, affärer av olika slag osv. men vill jag ha mer sk. stadspuls så finns här bussförbindelser in till stan som går var 10e minut och tar ca 20minuters färdtid. så det handlar ju som sagt vad man värderar i livet och vad man vill ska kunna finnas tillgängligt i anslutning till sitt hus.

jag hade kunnat bo 2mil öster om stan istället för 2 mil norr och bott i ett mycket billigare hus, men då hade jag ocksåfått ta bil eller tåg så fort jag velat besöka stranden, vilket är något jag inte vill. (kanske dumt i andras ögon, men inte i mina) som sagt så handlar det om prioteringar i livet.

• k girl

Helt otroligt vilken diskussion.

Jag undrar vem som äger vårt hus?
    Vi har köpt fastigheten av mina svärföräldrar. Skulden regleras via reverser.
    Vi har lånat pengar av banken för att renovera huset. Det är dock inte huset som är säkerhet, utan skogen. Skogen är värd över en miljon och är det nödvändigt kan vi alltså avverka och lösa skulden på ett bräde.

Så, vem äger vårt hus?
    Vi som står på lagfarten och sköter om skogen?
    Svärföräldrarna, som äger reversen med det avtal att skulden inte behöver lösas så länge de får utnyttja en fastighet som står på ägorna?
    Banken?

Till saken hör ju också att vi är fullt fria att göra vad vi vill med skogen. Vi behöver inte amortera bara för att vi tar ner en del av skogen, utan det står oss helt fritt att göra. De har ögonen på vår "ungskog" som är relativt nyplanterad. Varför löser vi inte lånen? Tja, det vore väl trist att kalhugga en hel skog om det inte är absolut nödvändigt. Däremot kommer vi att gallra, sälja några knippen och amortera.

Och du Drömtorpet.
    Ponera att någon köper ett hus för 2 miljoner.
    Ponera att denna någon inte kan sköta sina betalningar.
    Vad är det som säger att banken säljer huset?
    Personen ifråga väljer istället att sälja huset. Med vinst. Han betalar tillbaka lånet och behåller vinsten. Enkelt!

• Diwa
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 14:22:29 följande:
    Diwa skrev 2009-01-09 14:11:41 följande: att skaffa hus...och hur man betalar det och vad det kostar och vem som EGENTLIGEN äger huset innan det är slutbetalt..
    aha

hur man betalar det är en smaksak
    vi valde att ta lån på rubbet men klarar oss med bottenlån tack vare värderingen på huset

vad det kostar:
    beror på husets pris såklart samt hur mkt man hystar in själv (topplån/bottenlån) ränteläge osv
    vi har ganska tuffa månadskostnader men vi hade ju kunnat valt ett liknande hus härinärheten av de hus du länkade men vi byggde eget

vem som äger huset:
    det är ALLTID den som står på lagfarten som "äger" huset

lånet är som vilken kredit, medlemslån, eller annat lån
    eller äger visa mina trosor jag köpt på kreditkortet?

enda skillnaden är att i huslånet har vi huset som pant/säkerhet
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!