• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • k girl

Drömtorpet skrev 2009-01-09 14:08:47 följande:

Diwa skrev 2009-01-09 14:06:45 följande:
    om du kollar så ser du att de är väl underhållna och inte behöver renoveras..men det klart allt är ju en smaksak..dessa hus hade absolut kvalificerat sig för oss..
    Det beror väl på. Många tror att renovering är detsamma som byte av ytskikt och fräsch toalett ungefär. Och så köper man hus och står med ett hus med fuktig källare, än värre en inredd sådan, som kräver både takbyte och dränering och pannbyte. Det är inte direkt gratis.
  • rosyposy

Jösses, det är ju inte något att diskutera, självklart äger man sitt hus även om man tog lån för att köpa det.
    Om det inte vore så så hade min man (innan vi gifte oss) inte kunnat ge mig halva huset i gåva, då hade han ju gett bort bankens egendom....

• rosyposy

Diwa skrev 2009-01-09 14:50:39 följande:

aha hur man betalar det är en smaksakvi valde att ta lån på rubbet men klarar oss med bottenlån tack vare värderingen på huset vad det kostar:beror på husets pris såklart samt hur mkt man hystar in själv (topplån/bottenlån) ränteläge osvvi har ganska tuffa månadskostnader men vi hade ju kunnat valt ett liknande hus härinärheten av de hus du länkade men vi byggde egetvem som äger huset:det är ALLTID den som står på lagfarten som "äger" huset lånet är som vilken kredit, medlemslån, eller annat låneller äger visa mina trosor jag köpt på kreditkortet? enda skillnaden är att i huslånet har vi huset som pant/säkerhet
    Hahaha! Passa dig så inte banken kommer och kräver in dina trosor!
  • Diwa
    rosyposy skrev 2009-01-09 14:53:26 följande:
    Hahaha! Passa dig så inte banken kommer och kräver in dina trosor!
    asg men duuu då säljer jag dem

har hört det finns nån pervo marknad för använda underkläder så *host* kanske kan lösa hela krediten med det paret då

*
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Diwa

ööö pussmun var kom den från

• rosyposy

Diwa skrev 2009-01-09 14:55:09 följande:

asg men duuu då säljer jag dem har hört det finns nån pervo marknad för använda underkläder så *host* kanske kan lösa hela krediten med det paret då *
    Ja men du, där har du ju ett finfint exempel på det där med värdeökning!
  • Diwa

muahaha

undrar hur många man måste sälja för å lösa huslånet månntro

usch på mig så jag säger
    *går å tar en till kopp kaffe*

well skulle banken kräva in huslånet på stört (inte troligt) så är jag iaf säker på att vi löser det utan att behöva sälja huset

vi har ju redan innan vi tog lånet räknat på worst case scenario

• hewa

Helt OT men både Holsbybrunn och Sjunnen skulle nog av många definieras som "långt ut i skogen"... (mina svärisar bor i krokarna, har lite koll på omgivningen). Och förresten handlar det inte om att hitta billigast möjliga hus, man bör kunna hitta ett jobb inom rimligt avstånd också.

På en liten ort är det dessutom svårare med lån för att rusta upp en extremt billig kåk. Bankerna vet att det inte alls är säkert att marknadsvärdet höjs i den utsträckning som man lägger pengar på renoveringen. Trist läge. Fast det gör kanske inget för det är ju banken som äger huset och får stå för förlusten... eller hur var det nu

Drömtorpet skrev 2009-01-09 13:59:53 följande:
    jasså? inte dessa: www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/341594 www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/331260
  • k girl

hewa: Ja, precis. Vi hade inte fått lån för att rusta upp vårt hus om det inte vore för att vi hade skog som vi kunde använda som säkerhet.

• Drömtorpet

hewa skrev 2009-01-09 17:25:56 följande:

Helt OT men både Holsbybrunn och Sjunnen skulle nog av många definieras som "långt ut i skogen"... (mina svärisar bor i krokarna, har lite koll på omgivningen). Och förresten handlar det inte om att hitta billigast möjliga hus, man bör kunna hitta ett jobb inom rimligt avstånd också.På en liten ort är det dessutom svårare med lån för att rusta upp en extremt billig kåk. Bankerna vet att det inte alls är säkert att marknadsvärdet höjs i den utsträckning som man lägger pengar på renoveringen. Trist läge. Fast det gör kanske inget för det är ju banken som äger huset och får stå för förlusten... eller hur var det nu
    jobb? nejdu jobb behövs inte här planerar vi bägge att ha förtidspensioner om 10år...
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!