• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:55:20 följande:

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:50:12 följande:
    ja att anlitare gör att det både blir dyrt och du blir låst att inte kunna sälja till vem DU vill..
    Samtidigt som du om du anlitar en mäklare får jurudisk hjälp, försäkringar och en del garantier. Tar du hjälp av banken istället så får du samma juridiska hjälp vid kontraktsskrivning men inga försäkringar eller garantier. Du som säljare står som juridiskt ansvarig för hela försäljningen. Dessutom så bestämmer säljaren alltid vem de skall sälja till om de anlitar en mäklare.
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:53:20 följande:

Nej, vi övervägde om vi verkligen skulle sälja just nu, om vi kanske kunde få emr pengar efter sommaren, om det var värt att vänta eller inte. Det hade inte spelat nån roll hur högt budet hade varit, vi hade i alla fall övervägt det väldigt noga.
    funderar man inte på sånt INNAN man anlitar mäklare??
  • Polly S
    Svar på #330
    du vinklar dina uträkningar en ANING.
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:58:05 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-08 22:52:05 följande: hur tänker du nu?? säg att ett lån hade kostat 7000kr i månaden+avgiften på låt säga 4000=12.000kr/mån tar du inget lån slipper du ju den månatliga utgiften på 7000kr och lägenheten kostar dig bara 4.000kr/månad!!
    Ja, och om jag betalar halva insatsen kontant så blir ju lånekostnaden hälften.
    Har du allvarliga problem att förstå logiska resonemang så säg det så slipper vi en massa missförstånd.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:58:58 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-08 22:53:20 följande: funderar man inte på sånt INNAN man anlitar mäklare??
    Det var mäklaren som sa det till oss. Vad har jag att förlora på att fundera eller vänta på rätt köpare?
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:58:58 följande:

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:53:20 följande:
    funderar man inte på sånt INNAN man anlitar mäklare??
    Nej, man kan ju alltid anlita en mäklare för att sondera terrängen, är det lätt att sälja, får jag så mycket som jag vill. Inget fel i det.
  • Polly S

nej, nu ger jag mig för idag. gonatt.

• Winnertaco
    Virriga Vera skrev 2009-01-08 23:00:59 följande:
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:58:58 följande: Nej, man kan ju alltid anlita en mäklare för att sondera terrängen, är det lätt att sälja, får jag så mycket som jag vill. Inget fel i det.
    Exakt. Det kostar inget om du bestämmer dig för att inte sälja.
  • Leone i Västerås
    Polly S skrev 2009-01-08 23:01:09 följande:
    nej, nu ger jag mig för idag. gonatt.
    Samma här. Natti natti!
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Miss Daisy
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:44:40 följande:
    kommer jag med pengarna i näven tror jag inte han vägrar sälja
    Om du köper en bostadsrätt så måste du först godkännas av bostadsrättsföreningen och det sker först efter att de har haft ett styrelsemöte, och de flesta bostadsrättstyrelserna träffas inte varje tredje timma utan kanske högst nån eller några ggr i månaden. Innan de har tagit sitt beslut kan du inte beviljas som köpare. De kommer också behöva tid på sig för att ta ta en kreditupplysning på dig.
    Det i princip helt omöjligt att köpa en bostadsrätt på tre timmar.

Sen är det ju så att även om du står med pengarna i näven så vill de flesta ha fler spekulanter för att se hur mkt folk har lust att lägga på lägenheten. Man vill ju helst ha en budgivning så att man får ut högsta möjliga vinst.
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!