• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:44:40 följande:
    kommer jag med pengarna i näven tror jag inte han vägrar sälja
    Jag skulle knappast bry mig varifrån pengarna kom. Jag skulle hur som helst överväga noga om detta var det bästa bud jag kunde få.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:47:21 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-01-08 22:36:29 följande: jasså så du vill inte sälja??? så skulle jag tänka som köpare...
    Om man vill sälja och anlitar mäklare så har man kanske ett skäl till det. Att man vill att mäklaren ska sköta försäljningen kanske?
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Polly S

om ngn ringde när mäklaren har en annons ute, inte jag, skulle jag
    1) inte tro personen var seriös -försäljningen ska ju ske via mäklare
    2) tycka personen var otroligt oförskämd -försäljningen ska ju ske via mäklare

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:47:21 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-01-08 22:36:29 följande: jasså så du vill inte sälja??? så skulle jag tänka som köpare...
  • Drömtorpet

Butterscotch skrev 2009-01-08 22:43:27 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:41:28 följande:
    Menar du nu att det inte är någon mening att spara pengar att lägga in i sitt boende, utan istället låna hela beloppet, eftersom det ändå skiljer så lite i månadskostnad?
    nej jag menar att det lönar sig i8nte att ta ett lån och betala en stor kontantinsats,bättre då att betala allt kontant.
  • Virriga Vera
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:44:40 följande:
    kommer jag med pengarna i näven tror jag inte han vägrar sälja
    Ärligt, du har en ganska naiv syn på affärer. Jag tvivlar på att du kan ringa en mäklare säga att du tar lägenheten, lova att betala allt kontant och tro att affären blir klar på 3 timmar.
  • Polly S
    Svar på #303
    hade jag velat sälja privat hade jag ju aldrig anlitat en mäklare till att börja med.
  • Winnertaco
    Leone i Västerås skrev 2009-01-08 22:49:00 följande:
    Om man vill sälja och anlitar mäklare så har man kanske ett skäl till det. Att man vill att mäklaren ska sköta försäljningen kanske?
    Och har man anlitat en mäklare så får man inte sälja utan att ge denne provision, eftersom man förbundit sig att låta mäklaren sköta affären.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Polly S

men det funkar lika bra som argument för att det inte är ngn idé att betala kontant efetrsom lånet är så litet.

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:49:32 följande:
    Butterscotch skrev 2009-01-08 22:43:27 följande:
    nej jag menar att det lönar sig i8nte att ta ett lån och betala en stor kontantinsats,bättre då att betala allt kontant.
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:44:46 följande:

Vad är det du undrar?
    antingen fick ni låga bud eller hade ni för högt utropspris..
  • Drömtorpet

Leone i Västerås skrev 2009-01-08 22:46:49 följande:

Varför skulle man inte göra det? Jag skulle då inte sälja till nån som stod utanför dörren med pengarna i handen iaf.
    jasså varför inte??
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!