• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Winnertaco
    humle82 skrev 2009-01-08 22:22:44 följande:
    man äger ju alltid huset till 100% det låter bara lite dumt att säga att man har en villa och jämför sig med vissa som får några miljoner i fickan, medans man bara säljer och står där med noll, såvida man inte gjort en liten vinst (som ändå skattas bort till viss del)
    Tja... enligt mäklaren vi anlitade för värdering förra året så kan det skilja en halv miljon i slutpris på en villa pga "slumpen", så då är det mest en slump då om man ägde den eller inte medans man bodde där?
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:24:40 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-08 22:12:27 följande: betalar man en lägenhet kontant så har man ingen ränta eller amortering att betala,bara en avgift till föreningen! och den betalar man ju SJÄLVKLART!
    Och SJÄLVKLART betalar man räntan och amorteringarna!
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Polly S
    Svar på #259
    kriser går inte alltid att planera för eller emot.
  • Drömtorpet

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:18:30 följande:

Och man kan även ha slängt in en stor kontantinsats och sedan väljer man att i princip inte amortera. Vem äger huset då? Ägen man halva då? Om man har halva värdet belånat?
    att slänga in en stor kontantinsats gör inte mycket på totala boendekostnaden...
  • Virriga Vera
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:37:01 följande:
    ja,visst kan jag stå utan hem imorron,men det vet jag att jag inte gör,dessutom,vad skulle problemet vara med det?? inom 3timmar har jag skaffat mig nåt nytt..
    Du skulle inte vilja upplysa oss om hur man köper sitt boende på 3 timmar eller hittar en hyreslägenhet att flytta in i på 3timmar?
  • Fidelis ad urnam

Drömtorpet:
    Berättar du för din sambo hur hemsk han är som har lån på lägenheten?
    Brukar han då kontra med hur otacksamt det är att bita den hand som föder dig?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Polly S

när man får mindre lån? hur tänker du nu?

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:28:13 följande:
    att slänga in en stor kontantinsats gör inte mycket på totala boendekostnaden...
  • Leefen

Jag är trött på att höra att folk säger att sambon inte äger sitt hus att det är banken. Suck blir så trött på att höra det hela tiden!

Alfred MELWIN Andreas Bf 30/1 2009
  • Butterscotch

Det beror väl onekligen på hur stor kontantinsats man har att slänga in, den kan ju vara jättestor. Annars kan du lika gärna säga att "att betala huset kontant gör inte mycket på totala boendekostnaden".
  • Virriga Vera

Det beror väl på hur stor procent den stora kontantinsatsen består av?
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!