• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:57:45 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 21:35:27 följande:
    varför löser du dem inte då??
    Varför skulle jag? Jag har sparade pengar på banken, lån som jag kan göra avdrag för. Tycker inte att det finns någon anledning att lösa ut lånen.
  • Drömtorpet

Diwa skrev 2009-01-08 21:57:02 följande:

men bor man i lägenhet och flera år senare går nåt fel så man inte kna betala och blir vräkt så har man inget i eget hus kan man dessutom faktiskt få ut mer för huset än man själv ens gav för att marknaden är bättre osvoch jo vi äger vårt hus, vi kan när som helst sälja det, slå ut väggar, jämna det med backen (fast då vill nog banken kanske ha annan säkerhet för lånen )
    skulle aldrig sätta mig i en sits där jag inte kan betala..vräkt?? du kan knappt bli vräkt från en bostadsrätt...
    du får flera varningar först om du har stört dina grannar..
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:00:02 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 21:41:43 följande:
    banker??? vad ska banken göra??
    De flesta affären när det gäller bostäder hanteras genom en bank oavsett om du lånar pengar eller ej.
  • Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-08 21:59:54 följande:
    varför säger du till andra att de ska lösa lånen när du inte säger till din sambo att han ska lösa sitt?"sopa rent framför egen dörr" känns passande i sammanhanget.
    därför att jag inte kan bestämma över en annan person kan du??
  • Drömtorpet
    Polly S skrev 2009-01-08 22:00:59 följande:
    du tycker ju TS lever osäkert.
    jasså? vart har jag skrivit det??
  • Polly S

varför tjatar du på alla andra om vad man SKA göra då?
    har inte han förstått hur duktig du är på ekonomi?

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:03:14 följande:
    Polly S skrev 2009-01-08 21:59:54 följande: därför att jag inte kan bestämma över en annan person kan du??
  • Winnertaco
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:02:38 följande:
    Diwa skrev 2009-01-08 21:57:02 följande: skulle aldrig sätta mig i en sits där jag inte kan betala..vräkt?? du kan knappt bli vräkt från en bostadsrätt... du får flera varningar först om du har stört dina grannar..
    Du kan bli uppmanad att sälja. Och du behöver inte få så många varningar, det beror helt och håller på styrelsen i föreningen.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Diwa
    Diwa skrev 2009-01-08 21:57:02 följande: skulle aldrig sätta mig i en sits där jag inte kan betala..vräkt?? du kan knappt bli vräkt från en bostadsrätt... du får flera varningar först om du har stört dina grannar..
    men om du bor i bostadsrätt sitter du i princip som oss?

om du inte betalar blir du av med bostadsrätten?

fast skillnaden är väl att jag troligen får bra mye mer för mitt hus (som jag faktiskt skulle sälja långt innan banken började klaga)och då lätt kan lösa lånen
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Virriga Vera

Diwa skrev 2009-01-08 21:57:02 följande:
    skulle aldrig sätta mig i en sits där jag inte kan betala..vräkt?? du kan knappt bli vräkt från en bostadsrätt... du får flera varningar först om du har stört dina grannar..
    Jo, slutar du att betala "hyran" till föreningen så kan jag garantera att du blir vräkt precis som i en hyresrätt.
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-08 22:01:51 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:57:45 följande:
    Varför skulle jag? Jag har sparade pengar på banken, lån som jag kan göra avdrag för. Tycker inte att det finns någon anledning att lösa ut lånen.
    inte ens för att få ner månadskostnaden och få mindre utgifter??
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!