• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Drömtorpet

Micke81 skrev 2009-01-08 20:40:02 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-08 20:08:26 följande:
    Du har en statsskuld (om du nu är svensk medborgare).
    hahaha den va bra...
  • Drömtorpet

Drömtorpet skrev 2009-01-08 20:08:26 följande:
    Du har en statsskuld (om du nu är svensk medborgare).
    vi pratar PERSONLIGA skulder inte hela landets skuld..
  • Winnertaco
    Polly S skrev 2009-01-08 20:45:54 följande:
    hur sover alla andra som inte äger sitt boende? de som hyr hus eller lägenhet eller bor hos sin sambo?
    Hyr jag så har jag ett hyreskontrakt. Min tanke var att banken äger huset och jag skulle bo här på nåder, typ. Utan kontrakt. Det skulle jag aldrig stå ut med.
    Johanna 061223 Ludvig 080909 winnertaco.blogg.se
  • Polly S

så att flytta in i sambons befintliga lägenhet borde egentligen vara det osäkraste eftersom man då inte har kontrakt?

Winnertaco skrev 2009-01-08 20:49:23 följande:
    Hyr jag så har jag ett hyreskontrakt. Min tanke var att banken äger huset och jag skulle bo här på nåder, typ. Utan kontrakt. Det skulle jag aldrig stå ut med.
  • Drömtorpet

såhär säger Blustep:

Vad händer om jag inte kan sköta flera betalningar?

Klarar du inte att sköta ditt lån riskerar du att förlora den fastighet eller bostadsrätt som du lånat på. Den pantsättning du gör innebär att BlueStep har rätt att sälja bostaden på exekutiv auktion genom Kronofogdemyndigheten för att få tillbaka lånebelopp och ränta.

källa:
    www.bluestep.se/vanliga_fragor.asp

• Miss Lau
    Polly S skrev 2009-01-08 20:45:54 följande:
    hur sover alla andra som inte äger sitt boende?de som hyr hus eller lägenhet eller bor hos sin sambo?
    Förhoppningsvis har man väl ett hyreskontrakt? Men att bo i ett hus man förväntas ta hand om, plöja ner pengar i och underhålla samtidigt som man inte tror sig ha äganderätten; det verkar nervöst. Hade jag på allvar trott att man inte ägde ett belånat hus hade jag inte vågat köpa hus.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 20:47:48 följande:

vi pratar PERSONLIGA skulder inte hela landets skuld..
    Ja, och jag vill ändå påstå att du inte är skuldfri.
  • Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-08 20:51:26 följande:

såhär säger Blustep:Vad händer om jag inte kan sköta flera betalningar?Klarar du inte att sköta ditt lån riskerar du att förlora den fastighet eller bostadsrätt som du lånat på. Den pantsättning du gör innebär att BlueStep har rätt att sälja bostaden på exekutiv auktion genom Kronofogdemyndigheten för att få tillbaka lånebelopp och ränta.källa:www.bluestep.se/vanliga_fragor.asp
    Ja, det är väl ingen som säger annorlunda?
  • LDN

drömtorpet:
    man får väl ändå hoppas att majoriteten av människor inser sin begränsning och i sådant fall själva/mäklare går ut med huset till försäljning innan det går så pass långt.

• Miss Lau
    Polly S skrev 2009-01-08 20:51:03 följande:
    så att flytta in i sambons befintliga lägenhet borde egentligen vara det osäkraste eftersom man då inte har kontrakt?
    Ja det är ett osäkert boende, men det är väl de flesta medvetna om?
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!