• Virriga Vera

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Är kunskapen faktiskt så låg bland många av de som diskuterar i ekonomitrådarna att de inte vet hur det fungerar med pantbrev, lagfarter och ägande?

Det spelar ingen roll hur mycket du har lånat på banken och lämnat huset i pant, det är den/de som står på lagfarten som äger huset.

• Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-10 10:31:50 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-10 10:29:27 följande:
    Jag är intresserad av utbildningarna som finns. Sedan anser jag mig inte att man kan kalla sig Byggnadsvårdare om man inte har en formell utbildning, det är lite ett hån mot dem som går en lång utbildning hur självlärd man än är.
    lång utbildning? den på träakademien är 1år!
  • Örnie

Självlärd är man i o f sig bara om man har jobbat inom yrket, inte för att man har läst en bok. I så fall skulle jag ha hundratals yrken. Drömtorpet lämnade tyvärr yrkeslivet vid 20 års ålder, förutom enstaka praktikjobb. Hur var det: 8 års hundår med låg sjukpeng och 3 med hög?

• Drömtorpet
    Örnie skrev 2009-01-10 10:35:54 följande:
    Självlärd är man i o f sig bara om man har jobbat inom yrket, inte för att man har läst en bok. I så fall skulle jag ha hundratals yrken. Drömtorpet lämnade tyvärr yrkeslivet vid 20 års ålder, förutom enstaka praktikjobb. Hur var det: 8 års hundår med låg sjukpeng och 3 med hög?
    ja jag har målat,och jag har lagt sticktak och jag har huggt timmer..så visst har jag provat på inte bara läst böcker..
  • Örnie

Men om du kan göra allt detta, hur kan du då vara sjukskriven på heltid och vänta på sjukpensionen?

• Virriga Vera

Drömtorpet skrev 2009-01-10 10:34:59 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-10 10:31:50 följande:
    lång utbildning? den på träakademien är 1år!
    Är du fullt utbildad då, jag har förstått att det finns utbildningar på högskola inom byggnadsvård.
  • Drömtorpet
    Örnie skrev 2009-01-10 10:38:42 följande:
    Men om du kan göra allt detta, hur kan du då vara sjukskriven på heltid och vänta på sjukpensionen?
    vad har mitt yrkesliv med det jag gör på semestrar att göra? bara för att man är sjuk får man lov att ha ett intresse..
  • Örnie

Om man kan jobba på semestern så bör man rimligtvis kunna jobba även för att försörja sig. Vet FK om hur du kan hugga i när du bara vill?

• Drömtorpet
    Örnie skrev 2009-01-10 10:38:42 följande:
    jag är inte sjukskriven!
  • Reglementet

drömtorpet

Men dåså, du har ingen som helst utbildning inom byggnadsvård.

Sen, din sambo kan inte ta pension när han är 36, tjänstepension får man inte ut förrän man är 61. Eller har även han någon typ av sjukdom, som du har?

Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!