Inlägg från: Butterscotch |Visa alla inlägg
  • Butterscotch

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Virriga Vera skrev 2009-01-08 06:12:49 följande:

Himmelkropp skrev 2009-01-07 21:38:52 följande:
    Om jag lånar pengar och reser för de, hur funkar det? Vem ägde resan? Om banken ägde resan hur kunde jag få resa då?
    Om du inte kan betala tillbaka de pengar du lånade för resan kommer banken att vrida tillbaka tiden och sen kommer chefen för ditt bankkontor att skriva över biljetterna på sig själv och sin familj och åka på semester. Blir det pengar över (t ex om h*n inte behöver lika många biljetter som du hade bokat) kommer h*n att ta vinsten och använda som fickpengar på resmålet.
  • Butterscotch

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:28:18 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-08 21:22:40 följande:
    nej det verkar vara du som inte är insatt...1du köper ett hus för 2miljoner..2.flera år senare händer något i ditt liv och du kan inte betala lånet(varken räntan eller amorteringen) banken använder på Pantbrevet för att sälja ditt hus för att få tillbaka sina pengar som de lånat ut till dig ,så du kunde köpa huset..
    Pantbrevet lär de ju inte använda, däremot panträtten. Och som Virriga Vera säger så kan inte banken bara gå och sälja huset hur som helst, de måste (om låntagaren inte kan betala sina skulder/lånen) gå till kronofogdemyndigheten som sedan sköter ärendet. Men banken kan inte bara få för sig hur som helst att kräva in hela lånet till betalning, det är bara om låntagaren inte uppfyller sin del av avtalet som detta kan ske. Och som tidigare nämnts i tråden - blir det ett överskott vid försäljningen är det ägaren, dvs låntagaren och inte banken, som får detta.
  • Butterscotch

humle82 skrev 2009-01-08 22:11:50 följande:

om man har stora lån och bara betalar ränta i stort sett ser jag det som att ni HYR erat hus av banken.i mina ögon är det som att hyra en lägenhet.det är skillnad om man amorterar mycket, köper det dyrt och gör en stor vinst.
    Stor vinst kan man göra oberoende av ifall man amorterat eller inte, de två har ju inget med varandra att göra.
  • Butterscotch

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:18:30 följande:

Och man kan även ha slängt in en stor kontantinsats och sedan väljer man att i princip inte amortera. Vem äger huset då? Ägen man halva då? Om man har halva värdet belånat?
    Jag tror att det fortfarande är banken som är ägare, eftersom de så länge du har minsta lilla krona i lån kan kräva att huset säljs på auktion för att få in återstående lånebelopp.

Tydligen, enligt vissa i alla fall.
  • Butterscotch

Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:28:13 följande:

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:18:30 följande:
    att slänga in en stor kontantinsats gör inte mycket på totala boendekostnaden...
    Det beror väl onekligen på hur stor kontantinsats man har att slänga in, den kan ju vara jättestor. Annars kan du lika gärna säga att "att betala huset kontant gör inte mycket på totala boendekostnaden".
  • Butterscotch

Winnertaco skrev 2009-01-08 22:30:41 följande:

Tja... det gjorde ungfär 3000 kr/mån för oss.
    Äsch, 3000 är väl ingenting. Bara en ynka tredjedel av vad varje normal-Svensson bör kunna spara varje månad (för att kunna köpa ett hus för en miljon om 10 år).
  • Butterscotch
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:41:28 följande:
    exempel från hemnet:hus för 295.000kr10%kontantinsats =29.500kr och total månadskostnad=3.303kr/månsamma hus för 295.000kr men du lägger 100.000kr i kontantinsats och total månadskostnad=2912krdet skiljer endast 391kr/månad för att du lägger 70.500kr MER i kontantinsats...
    Menar du nu att det inte är någon mening att spara pengar att lägga in i sitt boende, utan istället låna hela beloppet, eftersom det ändå skiljer så lite i månadskostnad?
  • Butterscotch

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:12:33 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-09 19:40:13 följande:
    pengar att leva på kommer ju från pensionerna..jag kommer ha sjukpension och killen kommer gå i tidig,tidig pension vid 36års ålder..eftersom vi vet vad vi behöver för att klara oss är det ju inga problem,det är ju bara kolla på ppm osv när man skulle få den summan..blir nog inga problem att klara att leva på 20.000kr netto med betalt hus som pensionärer... det vi sparar ihop går ju bara till huset...
    Oj, vad mycket pengar! Du får 4000 per månad, var det så? Är din kille också sjuk - och varför får han isåfall 16000 efter skatt när du bara får 4000?

Om nu alla pengar ni sparar går till huset, som du skriver. Han har ju definitivt inte hunnit tjäna ihop så mycket i pension att det räcker för 16.000 netto från 36 års ålder tills han dör?
  • Butterscotch

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:20:47 följande:

Butterscotch skrev 2009-01-09 20:17:43 följande:
    nej jag har mer än 4000kr per månad..ja att han får mer kanske beror på hans lön???jodå han ligger idag redan bra till på PPM.
    Jag kanske har missförstått hur gammal han är. Ungefär vad han har i lön har jag däremot förstått efter tidigare trådar. Jag antar att han är nära pensionsålder redan nu, om han ska få ut så mycket i pension efter skatt.
  • Butterscotch

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:24:04 följande:

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:21:17 följande:
    har du kollat hur du ligger till på PPM?skaffa en personlig kod så kan du se hur du ligger till.www.ppm.nu/
    ppm.nu/AttTaUtPremiepension.html
    "Du kan börja ta ut din premiepension från och med den månad du fyller 61 år. Premiepensionen betalas ut månadsvis så länge du lever."

Månadsbeloppen är baserade på beräknad livslängd och blir olika höga beroende på när man planerat att gå i pension. Men som flera skrivit ovan, PPM-pengarna kan han INTE få ut förrän vid 61 års ålder
  • Butterscotch

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:30:02 följande:

Här finns reglerna gällande PPMwww.fondmarknaden.se/Pension/PPM.aspx
    ... och där står det att man måste vara 61 år. Jag förstår inte riktigt vad du vill visa på.

Är din sambo 51 år nu, så att han kan gå i pension om 10 år, och då få ut sina PPM-pengar?
  • Butterscotch

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:37:45 följande:

Butterscotch skrev 2009-01-09 20:32:48 följande:
    Nu blev det nog lite fel, det var jag som lade in den länken som ett svar till Drömtorpet. *s*
    sorry, jag blev för till mig
  • Butterscotch

Fidelis ad urnam skrev 2009-01-09 20:50:14 följande:

Svar på #465
    Samma sak står där om pension.Tjänstepension och privat pensionspar kan man tidigast ta ut från 55 års ålder, det statliga från 61.Vad ville du ha sagt med det du länkade till?
    Ja, det undrar jag med... det verifierar ju bara vad vi andra sagt?
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!