Inlägg från: Leone i Västerås |Visa alla inlägg
  • Leone i Västerås

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:26:02 följande:
    jag behöver inte ta någon annans egendom för att vara trygg..varför skulle jag ta halva värdet utav HANS lägenhet om vi separerar? nej tack! jag klarar mig själv.den dagen vi separerar köper jag mig en egen lägenhet!
    Om din sambo skulle vilja separera idag så  tror jag knappast att du köper en egen lgh.  (beror ju iofs var du tänker bo nånstans)
    Det var ju inte så länge sedan du började spara pengar har du sagt.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    Virriga Vera skrev 2009-01-08 21:41:43 följande:
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 21:37:01 följande: Nu tvivlar jag ju på att du kan hitta någonstans där du kan flytta in på 3 timmar. Köper du ditt boende så tar det väl iallafall någon eller några veckor innan allt är klart med banker, föreningar m.m
    Så kanske det inte fungerar i Drömtorpets värld.........
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:28:13 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-08 22:18:30 följande: att slänga in en stor kontantinsats gör inte mycket på totala boendekostnaden...
    Tja, på huset vi tittar på nu minskar den totala boendekostnaden med en sisådär 7500:-, men det är väl bara småpengar. (om vi lägger hela vår vinst på det här huset i kontantinsats istället för att låna upp det)
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:44:40 följande:
    kommer jag med pengarna i näven tror jag inte han vägrar sälja
    Varför skulle man inte göra det? Jag skulle då inte sälja till nån som stod utanför dörren med pengarna i handen iaf.
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:47:21 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-01-08 22:36:29 följande: jasså så du vill inte sälja??? så skulle jag tänka som köpare...
    Om man vill sälja och anlitar mäklare så har man kanske ett skäl till det. Att man vill att mäklaren ska sköta försäljningen kanske?
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:50:50 följande:
    Leone i Västerås skrev 2009-01-08 22:46:49 följande: jasså varför inte??

Av samma skäl som andra skrivit ovanför. Jag väljer mäklare för att låta dem sköta affären, och jag inväntar nog gärna en budgivning. (såvida du inte bjuder MYCKET mer än utgångspriset förståss!) Då kan jag nog välja att ta ditt bud, och hänvisar dig sedan vidare til mäklaren för att avsluta affären.

• Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:52:12 följande:
    varför bli av med en del utav vinsten till en mäklare?+ nej självklart säljer man privat..det kostar 110.000 per vecka på hemnet...tänk på det när er mäklare lägger upp ert hus där..det kan bli dyrt om ni inte får det sålt snabbt..
    Vad menar du nu? Det kostar inte mig något alls om mäklaren lägger ut huset på Hemnet!
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:55:20 följande:
    Winnertaco skrev 2009-01-08 22:50:12 följande: ja att anlitare gör att det både blir dyrt och du blir låst att inte kunna sälja till vem DU vill..
    De är alltid säljaren som bestämmer vem som får köpa huset.
  • Leone i Västerås
    Polly S skrev 2009-01-08 23:01:09 följande:
    nej, nu ger jag mig för idag. gonatt.
    Samma här. Natti natti!
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:14:44 följande:
    vad ska ni göra då?? byta ut hela huset eller???
    Det är väl knappast någon konstig summa när det gäller renovering? Vi ska byta våra fönster i sommar, och bara det kommer at kosta runt 600.000:-
  • Leone i Västerås
    k girl skrev 2009-01-09 22:31:29 följande:
    Nej. Men vi ska bygga ut cirka 100 kvm. Vi måste byta ut all el och alla vatten- och avloppsledningar och behöver ny värme. Vi måste gräva brunn och avloppsbrunn. Det finns inget bra kök. Bara fönstren till utbyggnaden går på 100 000... Och nej, vi byter inte ut hela huset eftersom vi är byggnadsvårdare. Du lever i det blå om du tror att renoveringar är så mycket billigare än så. Det beror helt på vad man måste göras och hur man ska göra det. Och nej, det handlar faktiskt inte bara om att skvätta lite färg och tapetsera om.
    Åh, byggnadsvårdare lät intressant .  Vårt hus är "bara" från 1914, men vi försöker renovera så varsamt och anpassat till det ursprungliga som det är möjligt, och så givetvis så ekonomiskt också som det bara går.
  • Leone i Västerås
    hewa skrev 2009-01-09 22:35:47 följande:
    Hur många fönster har ni?!Leone i Västerås skrev 2009-01-09 21:04:00 följande: Allt det där låter ju trevligt. Men fortfarande står det väldigt lite konkret om hur man ska bli ekonomiskt oberoende inom halva tiden man har kvar tills man är 55... Visserligen håller jag med, vi konsumerar absolut mer än nödvändigt i västvärlden. Å andra sidan, västvärldens konsumtion bygger upp världens ekonomi. Undrar hur det gick med västvärlden, och för all del alla andra länder om vi alla hoppade av ekorrhjulet?!
    Vi har 32 fönster, men det är gamla stora fönster med flera små rutor i. Dessutom flera dörrar med fönster och ett antal mindre fönster i källaren.
    Summan jag uppgav är inkl arbetet, så det är inte enbart för själva fönstrena.
  • Leone i Västerås
    k girl skrev 2009-01-09 22:44:03 följande:
    Ok. Det låter som om ni har jugendfönster. Ni vet om att ni inte behöver byta ut dem, att de med en renovering kan bli väldigt bra isolermässigt?
    Vi hade faktiskt ut en firma som tittade på dem, för egentligen vill jag inte byta ut dem. Fick iaf beskedet att det skulle vara svårt och dyrt att få dem i bra skick både utseende- och funktionsmässigt.

Fast vi har faktiskt iaf funderat på att låta någon firma renovera dem, för jag gillar våra fönster. De hör ju till huset.
  • Leone i Västerås
    Drömtorpet skrev 2009-01-10 09:30:20 följande:
    Leone i Västerås skrev 2009-01-09 21:04:00 följande: du verkar tro att jag inte vet ett dugg om att renovera-men där tar du fel-jag är byggnadsvårdare..jobbar mycket med K märkta hus.
    Jag har väl aldrig påstått att du inte vet nåt om renovering?  Herregud, läs vad folk skriver för guds skull!
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!