• Diwa

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

men bor man i lägenhet och flera år senare går nåt fel så man inte kna betala och blir vräkt så har man inget

i eget hus kan man dessutom faktiskt få ut mer för huset än man själv ens gav för att marknaden är bättre osv

och jo vi äger vårt hus, vi kan när som helst sälja det, slå ut väggar, jämna det med backen (fast då vill nog banken kanske ha annan säkerhet för lånen )

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Diwa
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:02:38 följande:
    Diwa skrev 2009-01-08 21:57:02 följande: skulle aldrig sätta mig i en sits där jag inte kan betala..vräkt?? du kan knappt bli vräkt från en bostadsrätt... du får flera varningar först om du har stört dina grannar..
    men om du bor i bostadsrätt sitter du i princip som oss?

om du inte betalar blir du av med bostadsrätten?

fast skillnaden är väl att jag troligen får bra mye mer för mitt hus (som jag faktiskt skulle sälja långt innan banken började klaga)och då lätt kan lösa lånen
  • Diwa
    Drömtorpet skrev 2009-01-08 22:10:23 följande:
    Diwa skrev 2009-01-08 22:04:22 följande: pengar är inte allt för mig...finns andra värden i livet...
    nu skojar du va???

fast nu hamnade vi på sidospår

jag hävdar i vart fall att jag eller rättare vi är ägare till vårt hus.
    i lagens ögon, bankens och våra

antar att du är ägare till din bostadsrätt?

har man lån eller inte är oväsentligt

man behöver inte ha lån för att bli av med saker eller tvingas sälja saker man äger om man hamnar i livskris, det handlar ju isåfall om att omprioritera för att leva

fast vi är rätt trygga i att inte behöva sälja på mkt lääänge och självfallet har vi räknat att vi fixar det även om nån blir långtidssjuk, arbetslös
  • Diwa
    humle82 skrev 2009-01-08 22:12:44 följande:
    man står som ägare på pappret, men ekonomiskt skulle jag inte kalla er för ägare.( de, som bara betalar ränta och mycket lite amortering)
    fast det beror ju på var man köper hus, vad för sorts hus osv

man kna köpa ett hus för ganska mkt pengar, amortera lite och ändå sälja med rejäl vinst?

men vi har byggt vårt drömhus å räknar med att bo här tills barnen låser in oss på hem
    och sedan är huset deras att göra vad de vill med...
    under tiden har vi ett hus vi kan göra massor med, ett hus vi älskar å trivs i och som passar just våra behov och är värt massor jämfört med de lägenheter vi bott i där vi bara betalar till någon som gör vinst på oss
    allt vi betalar nu är till oss själva
  • Diwa
    Winnertaco skrev 2009-01-09 10:45:22 följande:
    Jag skulle tro att personen i fråga var sinnessjuk och inte under några som helst omständigheter sälja till denne...
    kan tänka mig bankens min när man sen hystar in och ska försöka göra en kontantinsättning på 4-5 mille

de har rapportplikt på allt över typ 20-30

iaf så fick vi besvara en massa konstiga frågor när vi satte in en större summa efter bankbyte (och alla fyra ungarna kring benen hade vi)

var har ni fått pengarna från?
    Banken.
    Har ni kvitto på uttaget

i det läget ville jag svara nåt riktigt olämpligt om var pengarna kom ifrån
    men jag fick inte för gubben och host hade kanske inte vart helt lämpligt

men nog undrar man över frågor när man kommer två vuxna och fyra barn för att göra en insättning så stor var den inte ens

kommer man då med portfölj full i pengar lär man nog räkna med ett förhör ...

men en simpel bostadsrätt kan man få för nån krona i vissa delar i landet
  • Diwa

har tappat tråden?

gällde diskussionen huruvida man "äger" ett hus om man har lån på det?
    för svaret är ja både på bostadsrätt och hus vare sig man har lån eller ej

och nej drömtorpet du sa dyka upp med pengar i hand och hur gör man det utan pengar i hand?
    har du med dig bärbar data och gör överföringen live?

för jag hade inte skrivit kontrakt med någon utan att se pengarna direkt..

och jag hade definitivt inte sålt direkt till en köpare utan mäklarhjälp för skulle köparen hitta dolda fel vill jag att kontraktet ska vara sådant att jag som säljare är skyddad så långt det är möjligt och själv har jag inte tid plugga in alla de snåriga reglerna

• Diwa

byggnadsår 1979 och 1932
    hur kan du säga att de tvärsäkert inte kräver renoveringar?

och båda låg över miljonen innan budgivning så skulle nog tro de där två traskar upp åtskilliga kronor

här finns visserligen hus i 7-900 000 kr klassen som är välvårdade och underhållna men man måste ändå räkna med att ett hus som inte är nybyggt kan kräva stora renoveringar.

• Diwa
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 14:05:50 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2009-01-09 14:04:17 följande: ja tar man UT pengarna och riskerar att bli rånad,då är man inte särskilt smart i mina ögon iallfall...
    fast i det läget har man väl inte kontanter utan en bankväxel
  • Diwa
    har helt tappat tråden

VAD diskuterar vi egentligen?

• Diwa
    Drömtorpet skrev 2009-01-09 14:22:29 följande:
    Diwa skrev 2009-01-09 14:11:41 följande: att skaffa hus...och hur man betalar det och vad det kostar och vem som EGENTLIGEN äger huset innan det är slutbetalt..
    aha

hur man betalar det är en smaksak
    vi valde att ta lån på rubbet men klarar oss med bottenlån tack vare värderingen på huset

vad det kostar:
    beror på husets pris såklart samt hur mkt man hystar in själv (topplån/bottenlån) ränteläge osv
    vi har ganska tuffa månadskostnader men vi hade ju kunnat valt ett liknande hus härinärheten av de hus du länkade men vi byggde eget

vem som äger huset:
    det är ALLTID den som står på lagfarten som "äger" huset

lånet är som vilken kredit, medlemslån, eller annat lån
    eller äger visa mina trosor jag köpt på kreditkortet?

enda skillnaden är att i huslånet har vi huset som pant/säkerhet
  • Diwa
    rosyposy skrev 2009-01-09 14:53:26 följande:
    Hahaha! Passa dig så inte banken kommer och kräver in dina trosor!
    asg men duuu då säljer jag dem

har hört det finns nån pervo marknad för använda underkläder så *host* kanske kan lösa hela krediten med det paret då

*
  • Diwa

ööö pussmun var kom den från

• Diwa

muahaha

undrar hur många man måste sälja för å lösa huslånet månntro

usch på mig så jag säger
    *går å tar en till kopp kaffe*

well skulle banken kräva in huslånet på stört (inte troligt) så är jag iaf säker på att vi löser det utan att behöva sälja huset

vi har ju redan innan vi tog lånet räknat på worst case scenario

• Diwa

vad har man för chanser att ens ta lån för att köpa hus om en är sjukskriven och den andra inte jobbar?

och sjukpenningen gjordes ju om?
    när som helst riskerar man att bli utkörd att jobba igen?

och nej jag har bra med ppm poäng men de kommer man inte åt förrän man är 61 tidigast (och det förlorar man på)
    har privat pensionssparande också men ingen av oss kan gå vid 36 heller
    och vem fn vill sluta jobba så tidigt?

vaaad ska man göra istället?

livet i hus är btw sällan så simpelt som det framstår
    och gamla hus kan ha massor som aldrig syns på en besiktning
    nya med

vi har vatten över hela gården just nu
    har varit kallt ett tag så nånstans har det blitt en ispropp så vattnet från vattenvärme vad det nu heter forsar över gården istället för genom rören

Så den som tror att eget hus bara är *ooo så roooligt då kan jag göra vad jag vill* lär få en nice surprise när man inser att *ooo så rooooligt nu får vi lista ut hur fn vi löser det här*

• Diwa

en fråga

OM jag inte äger mitt hus pga vi har lån på det?

Borde inte banken åka hit å fixa vårt frbenade avrinningsproblem då så jag slipper stå i veckan å ösa vatten ur brunnen (stenkistan har frusit)

undrar vad de skulle tänka om jag ringde å fråga...men är det deras hus så ska väl de se till att allt funkar inte vi?

Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!